שלושים שניות מעל טוקיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלושים שניות מעל טוקיו
Thirty Seconds Over Tokyo
כרזת שלושים שניות מעל טוקיו
כרזת שלושים שניות מעל טוקיו
כרזת שלושים שניות מעל טוקיו
מבוסס על ספר של טד לוסון ובוב קונסידין
בימוי מרווין לרוי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סאם צימבליסט עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דלטון טרמבו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פרנק סאליבן
שחקנים ראשיים ואן ג'ונסון
ספנסר טרייסי
רוברט ווקר
רוברט מיצ'ם
פיליס טקסטר
מוזיקה הרברט סטוטארט עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוברט סורטיס, הרולד רוסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 בנובמבר 1944
משך הקרנה 138 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, סינית
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,900,000‏$
הכנסות 6,200,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו thirtysecondsovertokyo
פרסים
  • פרס האוסקר לאפקטים מיוחדים (אלברט ארנולד ג'ילספיי, Donald Jahraus, Warren Newcombe, Douglas Shearer)
  • מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלושים שניות מעל טוקיואנגלית: Thirty Seconds Over Tokyo) הוא סרט מלחמה אמריקאי משנת 1944 בבימויו של מרווין לרוי עם ואן ג'ונסון וספנסר טרייסי בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי דלטון טרמבו והוא מבוסס על ספר בשם זה שנכתב על ידי טד לוסון (אנ'), ממשתתפי הפשיטה של דוליטל, ביחד עם בוב קונסידין.

הסרט הופק רק שנתיים אחרי הפשיטה כשהמלחמה הייתה עדיין בעיצומה והוא כולל קטעים אמיתיים שצולמו על ידי צבא ארצות הברית. זה סרט פטריוטי שמטרתו הייתה להעלות את המורל האמריקאי בשעות הקשות של מלחמת העולם השנייה.

הפשיטה הזאת מתוארת גם בחלקו הסופי של הסרט פרל הארבור (2001).

העלילה מתרכזת בלוטננט טד לוסון ואנשי צוותו וביחסים עם אשתו אלן. חלקים מהסרט צולמו מהפשיטה עצמה כמו המראת המטוסים מנושאת המטוסים.

הסרט זכה בפרס אוסקר לאפקטים הטובים ביותר והיה מועמד לפרס אוסקר לצילום הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הסרט מופיעה כתובת: "מאה שלושים ואחד ימים לאחר 7 בדצמבר 1941, קומץ אנשים צעירים שלא חלמו על תהילה, הלמו לראשונה בלב יפן. זהו סיפורם האמיתי אותו נספר כאן".

לויטננט קולונל ג'יימס דוליטל (ספנסר טרייסי) מתמנה לפקד על פשיטת הפצצה על ארבע ערים ביפן כפעולת תגמול להתקפה על פרל הארבור. הוא מזמן טייסים ואנשי צוות המטיסים 16 מפציצי B-25 מיטשל שהסכימו להתנדב למשימה סודית ומסוכנת.

בין הטייסים נמצא לוטננט טד לוסון (ואן ג'ונסון) המטיס מטוס בשם "הברווז הקרוע" ("The Ruptured Duck"). בין אנשי צוותו נמצא גם המקלען טאצ'ר (רוברט ווקר). לוסון הוא נשוי טרי לאלן (פיליס טקסטר) והצבא מאפשר להם להיפגש למרות הסודיות.

דוליטל אוסף את כל המתנדבים ואומר להם שמשימתם עדיין סודית ומסוכנת ומי שמפחד רשאי לעזוב. הם מתחילים אימונים בהמראה ממסלולים קצרים ובהפצצות.

לבסוף נמסרת להם המשימה. הם עולים לנושאת המטוסים הורנט (CV-8) והמטוסים מועמסים עליה בעזרת מנופים. לוסון מנהל שיחה ידידותית עם לוטננט בוב גריי (רוברט מיצ'ם), טייס של אחד המטוסים.

נושאת המטוסים מלווית בספינות קרב. הם נתקלים בספינה יפנית ומשמידים אותה אבל יש חשד שהספינה הזאת הודיעה בקשר על המצאם ולכן הוחלט להקדים את ההתקפה בעשר שעות, דבר שמביא את המטוסים לקצה גבול יכולתם מבחינת דלק.

ראשון ממריא ג'יימס דוליטל. לוסון הוא במטוס השביעי. המטוס מגיע מעל טוקיו ומפציץ מטרות צבאיות במהירות ואחר כך פונה לכיוון סין.

בטיפות הדלק האחרונות ובתוך גשם וערפל, הוא נוחת נחיתת אונס בחוף סין. בנחיתה נפצעים רוב אנשי הצוות והוא נפצע קשה ברגלו. הם מתגלים על ידי סינים השייכים לכוחותיו של צ'יאנג קאי שק ומועברים למקומות שונים כשהיפנים בעקבותיהם. לבסוף הם מובלים לבית חולים שם נקטעת רגלו של לוסון בגלל גנגרנה. לאחר מכן הם מוטסים לארצות הברית. לוסון מסרב לראות את אשתו עד שתותקן לו פרוטזה, אך היא מקדימה לפגוש אותו בבית החולים והם מתחבקים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]