שנבוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשנבוב
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: שנבובאים
משפחה: שנבוביים
סוג: שנבוב
מין: שנבוב
שם מדעי
Orycteropus afer
פאלאס, 1766
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שֶׁנַּבּוּב[2] (שם מדעי: Orycteropus afer) הוא מין יונק אפריקני הניזון בעיקר מנמלים וטרמיטים. שמו האנגלי ניתן בידי אירופאים שהגיעו לאפריקה וקראו לו "Aardvark" - מאפריקאנס: "aarde" - ארץ, "vark": חזיר, עקב סברה שגויה שהוא קרוב לחזירים. שמו בעברית הוא הלחם בסיסים על שום שיניו החלולות: שן + נבוב.

השנבוב הוא מאובן חי הקיים החל מתקופת המיוקן. זהו המין החי היחיד בסוג שנבוב (Orycteropus), שהוא סוג יחיד במשפחת השנבוביים (Orycteropodidae) ובסדרת השנבובאים (Tubulidentata) - סדרה אפרותרית בעל זיקה לפילאים.

השנבוב הוא חיה לילית מתחפרת, ומשתמש בטפרים החדים שלו לחפור באדמה וכן לפתוח קיני טרמיטים[3]

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשנבוב מבנה גוף בעל דמיון חיצוני מועט לחזיר או לדוב נמלים גדול, אף שאיננו קרוב לאף אחד מהם: לגופו יש פרווה מעטה; גופו גדול וכבד עם גב עקום; רגליו קצרות. רגליו הקדמיות חסרות אגודלים – כלומר יש לו ארבע אצבעות – אך ברגליו האחוריות ישנן כל חמש האצבעות. לכל אצבע ציפורן גדולה ושטוחה בצורת יעה, צורת ביניים בין פרסה לטֶלֶף.

לשנבוב ראש מוארך גדול וצוואר קצר ועבה. אוזני השנבוב ארוכות והזנב עבה בתחילתו וצר בקצהו. באפו הֶעגול נחיריים. פיו של השנבוב קטן, בדומה לבעלי חיים אחרים המתקיימים מטרמיטים. לשנבוב לשון ארוכה וצרה.

השנבוביים יוצאי דופן בשיניהם: הן נעדרות את חלל המוך האופייני, ובמקום זאת הן בנויות מצינורות גליליים של דנטין שמכיל מוך ומוחזק עם צמנטום. לשיניים אין ציפוי אמייל והן נשחקות וגדלות מחדש ברציפות. בדומה לכלביים, השנבוב נולד עם שיניים חותכות קבועות בקדמת הלסת, אך אלו נופלות ואינן מוחלפות. לבוגרים יש רק שיניים טוחנות בלסת האחורית.

השנבוב יכול לשקול 60–80 ק"ג ולהגיע לאורך 105–130 ס"מ.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנבוב ניזון באופן כמעט בלעדי מנמלים וטרמיטים ממגוון סוגים למעט מינים תוקפניים מדיי כמו הכידן ונמלת אש, אותם הוא אוסף בלשונו. עם זאת ידוע שהוא יאכל גם את פירות הצמח Cucumis humifructus.

לשנבוב יש מעט טורפים והוא יכול להתגונן מהם בהתחפרות מהירה או בריצת זיגזג מבלבלת וגם כשהוא נדחק לקיר הוא יכול לשרוט בטפריו החזקות את אויביו ולגרום לפצעים חמורים. הטורפים שלו כוללים את האריה, הנמר, הברדלס, צבועיים, כלב בר אפריקני ופיתוניים.

המחילות שמייצר השנבוב משמשים הן אותו ואת משפחתו והן מגוון בעלי חיים אחרים, ביניהם חזיר יבלות, לילן מצרי, מירמקוסיקלה פורמיקיבורה, כלבי בר אפריקנים ועוד.

אבולוציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתבסס על חקר מאובנים, הפלאונטולוג בריאן פטרסון (אנ') הגיע למסקנה כי קרובי משפחה קדמונים של השנבוב הופיעו באפריקה בסוף הפליאוקן.[4]

האב הקדמון של משפחת השנבוביים היה ככל הנראה מיוריקטרופוס אפריקנוס (אי') שמאובנים שלו נמצאו במרבצי מאובנים מתקופת המיוקן. הדוגמה המוקדמת ביותר מהסוג שנבוב נמצאה בצפון אפריקה ובקניה במרבצי מאובנים מתקופת המיוקן התיכון.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנבוב מצוי באפריקה שמדרום לסהרה במגוון בתי גידול כמו: סוואנות, ערבות עשב, חורשות ושיחיות, בהרים עד לגובה 3,200 מטרים (באתיופיה) וכן ביערות לא סבוכים, למעט ביערות לחים ובסלעים קשים, בהם קשה לחפור וכן איננו מצוי במדגסקר. השנבוב פעיל בלילה ובימים הוא נח במחילות חשוכות כדי להימנע מהחום.

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Orycteropus afer afer (Southern aardvark) O. a. adametzi Grote, 1921 (Western aardvark) O. a. aethiopicus Sundevall, 1843 O. a. angolensis Zukowsky & Haltenorth, 1957 O. a. erikssoni Lönnberg, 1906 O. a. faradjius Hatt, 1932 O. a. haussanus Matschie, 1900 O. a. kordofanicus Rothschild, 1927 O. a. lademanni Grote, 1911 O. a. leptodon Hirst, 1906 O. a. matschiei Grote, 1921 O. a. observandus Grote, 1921 O. a. ruvanensis Grote, 1921 O. a. senegalensis Lesson, 1840 O. a. somalicus Lydekker, 1908 O. a. wardi Lydekker, 1908 O. a. wertheri

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הטלוויזיה ארתור ריד, הדמות הראשית בסדרת האנימציה "ארתור", הוא שנבוב. בסדרת הטלוויזיה לילדים "משמר האריות" משחק תפקיד משנה שנבוב בשם "מורנגוס". בסרטי עידן הקרח מופיעים שנבובים, בפרט בסרטים עידן הקרח 3: עלייתם של הדינוזאורים ועידן הקרח: מסלול התנגשות.

גרסה 17.10 של מערכת ההפעלה אובונטו נקראת על שם השנבוב - Artful Aardvark.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שנבוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שנבוב באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ שֶׁנַּבּוּב במילון בעלי חיים: נכר (תשל"ב), 1972, באתר האקדמיה ללשון העברית
  3. ^ AP (2022-06-20). "לאחר 35 שנה: שנבוב נקבה נולדה בגן חיות בסן דייגו". Ynet. נבדק ב-2022-06-30.
  4. ^ Additional material of the enigmatic Early Miocene mammal Kelba and its relationship to the order Ptolemaiida
  5. ^ ArtfulAardvark/ReleaseNotes - Ubuntu Wiki, wiki.ubuntu.com