שרון מימון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרון מימון
שרון מימון
שרון מימון
לידה 21 באוקטובר 1973 (בן 50)
רמלה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק במאי, תסריטאי, עורך תסריט
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרון מימון (נולד ב-21 באוקטובר 1973) הוא במאי קולנוע ותסריטאי ישראלי. מימון, הגה את הרעיון לסרט הקצר 'Skin' שאת תסריטו כתב יחד עם הבמאי והתסריטאי הישראלי גיא נתיב, ואשר זכה בפרס אוסקר בשנת 2019.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מימון נולד וגדל ברמלה[1] ולמד קולנוע ב"קמרה אובסקורה" בתל אביב. במסגרת לימודיו כתב וביים את סרטו הראשון, "אוהבת אותי?" שזכה במענק על התסריט מקרן התרבות אמריקה-ישראל. הסרט הוקרן בערוץ 2.

בסיום לימודיו כתב וביים את סרט הגמר "חורים". הסרט הוקרן בסינמטק תל אביב ובסינמטק ירושלים וזכה לביקורות מעולות בעיתונות. "חורים" השתתף בפסטיבל חיפה 2000, בפסטיבל האירופאי לסרטים קצרים בפולין. הסרט זכה במקום השלישי בפסטיבל הטלוויזיה "המסך הבא" 2002, בפרס לעיצוב אומנותי ובפרס ההפקה בפסטיבל בוגרי "קמרה אובסקורה".

בשנת 2004 כתב וביים עם טל גרניט את דרמת הטלוויזיה "משכנתא", שהוקרנה בערוץ 2 וזכתה בפסטיבל ירושלים 2006 בפרס הדרמה הטובה על שם ענת פרחי. התסריט הופק בתמיכת "קרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזיה".

ב-2005 כתב שרון מערכונים לסדרת הטלוויזיה 'קצרים'.

בשנת 2004 כתב את התסריט לסרט באורך מלא 'סיפור גדול', יחד עם דני כהן סולל. את הסרט ביים בשיתוף עם ארז תדמור ומככבים בו איציק כהן, דביר בנדק, אלון דהן, שמוליק כהן, עירית קפלן, אוולין הגואל, לבנה פינקלשטיין, אושרי סהר, אלברט אילוז ועוד.

הסרט "סיפור גדול" הוקרן בהקרנת בכורה עולמית בפסטיבל הסרטים טרייבקה בניו יורק בקטגוריית 'דיסקברי' שבה הוקרנו בהקרנת בכורה 13 סרטים נבחרים המייצגים את הקול החדש בקולנוע העולמי. הסרט גם פתח את ה'פסטיבל הבינלאומי לקולנוע' בירושלים ב-9 יולי 2009, וביום זה עלה הסרט לאקרנים ברחבי הארץ. הסרט השתתף בפסטיבל קרלובי וארי 2009, שם זכה בפרס הקהל. הסרט זכה גם בפסטיבלים הבאים: סרלה, Festival del Alpe dHuez ובפסטיבל טראברס סיטי (הפסטיבל בהנהלתו של מייקל מור). זכויות ליצירת גרסה מחודשת של הסרט נקנו על ידי חברת ההפקה ההוליוודית 'דיימנשן', שהיא חברת הפקה בבעלותם של הארווי ובוב ויינשטיין, בעלי חברת ההפקה 'וויינשטיין קומפני'. הסרט יופק בגרסה אנגלית לקראת שנת 2011.

לצורך הצילום עברו השחקנים הראשיים (איציק כהן, דביר בנדק ואלון דהן) אימוני סומו אינטנסיביים, כשלוש פעמים בשבוע, במשך חודשים רבים לפני הצילומים[2]. עלילת הסרט מתרחשת בעיר ילדותו של מימון, רמלה. שנים אחרי שעבר להתגורר בתל אביב, רמלה היא עדיין המקום שנותן השראה למימון בעת כתיבת עלילות וכל סרטיו הקודמים התרחשו גם הם בעיר. מימון על הסרט: "אפשר להוציא אותי מהשכונה, אבל אי אפשר להוציא את השכונה ממני (...) כשאני כותב דיאלוגים או מחפש סיפורים, הם תמיד מתרחשים ברמלה. לא משנה כמה מופרך הסיפור, כשהוא נוחת ברמלה הוא מקבל חיים. אני מלביש את הדמויות על אנשים שהכרתי מילדות, חוזר לשם, לרחובות, אל השוק, לריחות המוכרים"[1].

בשנת 2009 ביים וכתב מימון, בשיתוף עם טל גרניט, את הסרט הקצר "להרוג דבורה" בכיכובם של דביר בנדק ורמי הויברגר. הסרט, שהופק על ידי גל גרינשפן מחברת 'Greenproductions' בתמיכת קרן מקור, זכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל חיפה 2009 בנוסף הסרט הוקרן בפסטיבל היוקרתי 'לוקרנו' בקטגוריית הפנתר של המחר ואף זכה בפסטיבלי הקולנוע 'ויאדוליד' ו 'אגילר דה קמפו' שבספרד, בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר ובציון לשבח בפסטיבל 'אינטרפילם ברלין'.

בשנת 2012 ביים וכתב בשיתוף עם טל גרניט, את הסרט הקצר 'חופש גדול' בכיכובם של יפתח קליין, עודד לאופולד והילה וידור. הסרט שהופק על ידי גל גרינשפן מחברת 'Greenproductions' בתמיכת קרן מקור, מועמד בתחרות הרשמית לסרט הקצר בפסטיבל סאנדאנס 2013 ומועמד ברשימה המקוצרת לאוסקר האמריקאי בשנת 2015.

השתתף בכתיבת התסריט של הסרט "הבן של אלוהים" (של הבמאים/תסריטאים ארז תדמור וגיא נתיב).

בשנת 2014 המשיך שיתוף הפעולה עם גרניט בסרט מיתה טובה בו השניים שותפים בתסריט ובבימוי[3]. הסרט מיתה טובה זכה בפרס חביב הקהל ובפרס בראיין בפסטיבל ונציה וכן גם בפרס הסרט הטוב בפסטיבל וויאדוליד. הסרט זכה לביקורת נלהבות בארץ ובעולם והוא נמכר להפצה לכ-25 מדינות ברחבי העולם.

בשנת 2018 יצר יחד עם גיא נתיב את הסרט העלילתי, "Skin" (על פי רעיון מקורי מאת שרון מימון). הסרט זכה בפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר.

הסרט "Skin" נעשה בהפקה אמריקאית דוברת אנגלית. את התסריט כתב מימון ביחד עם הבמאי. מדובר בדרמה העוסקת בפשע שנאה בעיירה ענייה בארצות הברית. הסרט שימש השראה לסרט ארוך בשם זהה שזכה גם כן לתהודה ולהצלחה[4].

בשנת 2021 החל לעבוד סרט חדש בבימויו; "סוף טוב" בהפקה אמריקאית-בריטית, לצד שותפתו טל גרניט אשר מבוסס על המחזה באותו שם מאת ענת גוב.

בשנת תשפ״ג, 2023, נבחר סיפור שכתב ״פעם בחמש שנים״ לבחירת השופטים בתחרות היוקרתית - ״תחרות הסיפור הקצר של עיתון הארץ״. הסיפור פורסם בעיתון הארץ בערב שביעי של פסח. הסיפור נכתב בהשראת נפילתו בשבי של אברה מנגיסטו.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מרב יודילוביץ', גדולים מהחיים, באתר ynet, 8 ביולי 2009
  2. ^ שרלי שטרית, הסרט, בבימוי שרון מימון וארז תדמור, יתמודד בקטגוריית ’Discovery’ מול 13 סרטים מארה"ב, בריטניה, דנמרק ושבדיה; את הפסטיבל יפתח סרט, באתר bizportal.co.il, ‏12/03/2009
  3. ^ [https://kneller.co.il/מימון-שרון/ שרון מימון במאי, תסריטאי, עורך תסריט], באתר kneller.co.il
  4. ^ וואלה! תרבות, הישג כחול-לבן: סרטו הקצר של גיא נתיב בדרך לאוסקר, באתר walla.co.il, ‏יום שלישי, 18 בדצמבר 2018, 01:23