תווי סימון ותקינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תווים וסימנים על מוצר קוסמטיקה
סימן ה-CE של האזור הכלכלי האירופי משמאל, וסימן ה-China Export (ייצוא סין) מימין
תווי סימון ותקינה על אריזות כדורי צמר לסריגה המוצעים למכירה במרכול

מוצרים רבים נושאים תווים וסמלילים המיועדים להעיד על התכונות של מוצרים אלו. התווים יכולים להעיד על כך שהמוצר עמד בדרישות של תקן מסוים, בדרישות של ארגון מסוים, להציג מידע כללי, או להוות כלי שיווקי[1][2]. סמלילים שונים יכולים להיות מוגנים על-פי חוק במדינה מסוימת כך שרק מוצרים העומדים בתנאים מסוימים זכאים להציג את הסמל, ובמדינות אחרות ייתכן שלאותו סמל ממש אין תוקף חוקי, תקינתי או תוקף כלשהו.

מיחזור ואשפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוד הסמלים הבינלאומי (באנגלית: "SPI Resin Identification Coding System") מגדיר את אופן הסימון של מוצרי פלסטיק שונים. הסימון מבוסס על סמל המיחזור כשבתוכו מספר, ולעיתים מתחתיו אותיות קיצור לסוג החומר. בהמשך הוגדרו קודי מיחזור נוספים לחומרי נייר, סוללות, מתכות, חומר ביולוגי/אורגני, זכוכית, חומר מרוכב.

קוד קיצור חומר
1 PET פוליאתילן טרפתאלט
2 HDPE פוליאתילן בצפיפות גבוהה
3 PVC פוליוויניל כלוריד
4 LDPE פוליאתילן בצפיפות נמוכה
5 PP פוליפרופילן
6 PS פוליסטירן
7 O אחר

סימוני אריזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלים רבים לסימון אריזות נקבעו בתקנים לאומיים ובינלאומיים. לאריזה קמעונאית קיימים סמלים מוסכמים לציון סימן מסחרי, להוכחת קניה, ועוד. סימונים נוספים נדרשים לעיתים לידע את הצרכן באשר לשימוש בטוח ולאמצעי זהירות. כמו כן קיימים סימנים מוסכמים למתן הוראות מיחזור המוצר והאריזה. על אריזות רבות מופיע ברקוד, המאפשר קבלת מידע על תוכן האריזה באמצעות קורא אלקטרוני. אריזות מוצרים שבהם סכנת התלקחות או התפוצצות חייבים להיות מסומנים בתוויות מתאימות.

סיווג תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל, צו הגנת הצרכן (סימון טובין) קובע[4] כי משחקי מחשב יסומנו בישראל על פי סימון PEGI. זוהי מערכת לדירוג משחקי מחשב ובמשחקי וידאו הקובעת לאיזה קבוצות גיל מתאים משחק מחשב מסוים, לרבות קביעת גיל מינימלי למשחק כלשהו.

מערכת סימונים נוספת בתחום היא ESRB הקובעת גם היא לאיזה קבוצות גיל מתאים משחק מחשב מסוים, לרבות קביעת גיל מינימלי למשחק כלשהו.

קניין רוחני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימון CE[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סימון CE

סימון CE הוא תו תקן אירופי שיש לסמן בו מוצרים בטרם שיווקם באזור הכלכלי האירופי, בטורקיה ובשווייץ. באמצעות הסימון היצרן או המשווק מצהיר כי המוצר עומד בדירקטיבות ובסטנדרטים האירופיים כדוגמת דרישות בטיחות, דרישות בריאותיות או דרישות הנוגעות לאיכות הסביבה. הסימון מורכב מלוגו CE, ולעיתים מספר מזהה בן 4 ספרות של גוף מאשר אירופי שהיה מעורב בתהליך הערכת העמידה של המוצר בסטנדרטים.

האחריות על סימון המוצר היא על מי שאחראי לשיווק המוצר באירופה, כדוגמת יצרן אירופי, יבואן או מפיץ של מוצר שיוצר מחוץ לאיחוד, או משרד אירופי של יצרן לא אירופי.

קוסמטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחום הקוסמטיקה מוצרים שונים סומנו במספר סמלים המכילים ארנב וחיות דומות. משמעות ומהות הסימון, היקפו ומידת הפיקוח עליו משתנה בין מדינה למדינה, ובין יצרנים שונים[5].

כביסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינות רבות יצרני טקסטיל מחויבים להוסיף לבגדים ולשאר מוצרי טקסטיל תווית הנושאת הוראות כביסה, כדי להגן על המוצר מנזקים או בלייה מוקדמת. הוראות אלו מתייחסות לחום המים, הלבנה, השריה, סחיטה, גיהוץ ועוד. ההוראות עשויות להיות מילוליות ו/או באמצעות סמלי כביסה[7][8]. בסמלים צורות שונות מסמלות פעולה (טרפז ללא גג - כביסה, עיגול - ניקוי יבש, עיגול חסום בריבוע - ייבוש במכונת ייבוש, משולש - הלבנה, מרובע - ייבוש, מגהץ - גיהוץ. X על הסימון מסמל שהפעולה אסורה). דוגמאות לסמלי כביסה:

מוצרי חשמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנציבות הבינלאומית לאלקטרוטכניקה הגדירה את הסימונים הבאים למוצרי חשמל:

סימון מקובל בשנאים ביתיים:

סימון מזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי)

סימון מזון כולל מגוון של נתונים ופרטים אודות המזון המסופק. סימון זה יכול לכלול את תכולת המוצר או רשימת רכיבים, ערכים תזונתיים, תאריכי ייצור ותפוגה, הוראות שמירה ואחסון, כשרות, וסימוני רשות כגון "טבעי", "טרי", דיאטתי ועוד.

מוצרים למטבח[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תווי סימון ותקינה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מירב קריסטל, מי נתן להם סמלים?, באתר ynet, 31 באוקטובר 2010
  2. ^ מיכל רז חיימוביץ', ‏שפת הסימנים, באתר גלובס, 3 ביוני 2009
  3. ^ מדיניות ה WEEE האירופאית למיחזור פסולת אלקטרונית ביתית, באתר מאי – תאגיד מיחזור אלקטרוניקה לישראל
  4. ^ צו הגנת הצרכן (סימון טובין), התשמ"ג - 1983, באתר משרד הכלכלה
  5. ^ אבי גרצמן, משרד הבריאות בוחן להוריד הארנב נגד ניסויים, באתר nrg‏, 22 באוגוסט 2012
  6. ^ לירן דנש, מתי פג התוקף של הליפגלוס שלי?, באתר nrg‏, 16 בדצמבר 2007
  7. ^ עולם הבית, מדריך: איך לפענח סימני כביסה על הבגד, באתר nana10‏, 12 באפריל 2011
  8. ^ מירב קריסטל, שהבגד לא יתכווץ: מדריך לקריאת סמלי כביסה, באתר ynet, 4 בינואר 2010