תומאס סאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס סאס
Szász Tamás István
Thomas Stephen Szasz
לידה 15 באפריל 1920
בודפשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 8 בספטמבר 2012 (בגיל 92)
מנליאוס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פסיכיאטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • הומניסט השנה (1973)
  • פרס מרטין בובר (1974)
  • פרס רולו מיי (1998)
  • Greatest Public Service Benefiting the Disadvantaged (1974) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.szasz.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס סאס (במקור שלזינגר, בהונגרית: Szász Tamás István; באנגלית: Thomas Stephen Szasz;‏ בודפשט, 15 באפריל 19208 בספטמבר 2012) היה רופא יהודי אמריקאי ממוצא הונגרי. פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטה של מדינת ניו יורק. סאס נודע כאחת הדמויות הבולטות בתנועה האנטי-פסיכיאטרית, כמבקר של המוסריות שבפסיכיאטריה המודרנית והיסודות המדעיים שלה והשימוש בפסיכיאטריה ככלי לשליטה חברתית בחברה המודרנית.

ספריו המפורסמים ביותר הם "המיתוס של מחלת הנפש" (The Myth of Mental Illness) ו-"The Manufacture of Madness: A Comparative Study of the Inquisition and the Mental Health Movement", בהם שטח את טיעוניו העיקריים בנושא.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס סאס נולד בבודפשט, הונגריה, ב-15 באפריל 1920, להורים יוליוס ולילי סאס (שלזינגר), ממוצא יהודי[1]. בשנת 1938, על רקע דאגות גוברות בעקבות האנשלוס, היגרה משפחתו לארצות הברית. הוא סיים לימודי תואר ראשון באוניברסיטת סינסינטי והמשיך בלימודי רפואה, אותם סיים בשנת 1944. באותה שנה אף התאזרח בארצות הברית[2].

סאס סיים התמחות בבית החולים הכללי בסינסינטי ועבד במכון שיקגו לפסיכואנליזה בין השנים 1951–1956. לאחר מכן החל לעבוד כמרצה לפסיכיאטריה באוניברסיטת המדינה של ניו יורק בסירקיוז, שם היה עד לפרישתו. לסאס הוענק תואר פרופסור אמריטוס באוניברסיטה בה לימד.

סאס החל במאבקו נגד הפסיכיאטריה המודרנית כבר בשנת 1969, בטוענו שזכויות אדם נרמסות תחת טיפולים שגויים הנובעים מתפיסה בסיסית שגויה של הפסיכיאטריה את התנהגות האדם.

ב-1973 העניקה לו האגודה ההומניסטית האמריקנית את התואר "הומניסט השנה".

עמדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאמרו "המיתוס של מחלת הנפש" (1961) ובכתביו האחרים, בין השאר בספרו המאוחר יותר "כפייה כריפוי: היסטוריה ביקורתית של הפסיכיאטרית" (2007), טען סאס שהמונח "מחלת נפש" אינו יותר ממטפורה לא מוצלחת של התנהגות לא רצויה כמחלה. לדבריו, אין דבר כזה "מחלת נפש", מכיוון שהתנהגות שמתוארת כמחלת נפש איננה מחלה אורגנית. סאס גרס כי פסיכיאטרים טוענים שמחלת נפש היא תמיד פגם מוחי כתוצאה מחוסר איזון כימי במוח, אולם הם לא מסוגלים להוכיח את טענתם.

סאס נודע בציטוט: "אם אתה מדבר עם אלוהים זו תפילה, אם הוא עונה לך זו סכיזופרניה".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס סאס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]