תור (סדרת משגרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תור (סדרת טילים))
טיל תור שבראשו הגשושית פיוניר 1

תוראנגלית: Thor) היא סדרת טילים ומשגרים אמריקאים, שפותחו מהטיל הבליסטי הבין-יבשתי PGM-17 Thor. תור הוא הטיל הראשון שהפך לסדרה גדולה שידועה כיום בשם דלתא. נגזרת של טיל תור שימשה ב-2011 כשלב הראשון של משגר דלתא 2.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיגורו הראשון של טיל תור למשימת חלל היה שיגורו של רכב החדירה של ראש הקרב של טיל האטלס במשימת ניסוי. במשימה זו ובשניים שבאו אחריה השתמשו בטיל תור שעליו הוסיפו שלב שני בשם אייבל. שלוש המשימות נכשלו.

לאחר מכן לקחו את שלב האייבל ושיפרו אותו כך שנוסף לו עוד שלב ונקרא בשם אייבל 1. במשגר זה השתמשו כדי לשגר את הגשושית פיוניר 0 ב-17 באוגוסט 1958 אבל הטיל התפוצץ יחד עם הגשושית 77 שניות לאחר השיגור.

ב-7 באוגוסט 1959 משגר זה שיגר בהצלחה את הלוויין אקספלורר 6 למסלול סביב כדור הארץ. לוויין זה היה הראשון שצילם תמונות של כדור הארץ ממסלול ושלחם לכדור הארץ.

ב-13 באפריל 1961 שימש משגר תור שעליו הורכב שלב חדש בשם אייבלסטאר (Ablestar) לשיגור הלוויין טרנזיט 1B שהיה לוויין הניסוי הראשון שהראה היתכנות של שימוש בלוויינים ככלי ניווט. במשגר זה התשמשו למספר שיגורים נוספים.

מיוני 1959 עד מאי 1963 שימש משגר תור בעל שלב שני בשם אגנה לשיגור מספר לווייני ריגול אמריקניים שנודעו בשם קורונה.

שיפור רביעי של משגר תור, תור-דלתא, הפך להיות הנגזרת המצליחה ביותר של טיל התור. ממשגר זה נוצרו נגזרות נוספים הידועים כיום בשם דלתא.

לטיל התור היו נגזרות נוספות כמו תור-אגנה, TAT ותוראד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תור בוויקישיתוף