תזמורת חיל הנחתים של ארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו
התזמורת בבית הלבן
הרכב חלקי של התזמורת
מנהיג צעדה (Drum major). ניתן להבחין בסימן הדרגה דמוי לירה על זרועו

תזמורת חיל הנחתים של ארצות הבריתאנגלית: United States Marine Band) היא תזמורת צבאית שהוקמה ב-1798 ומהווה יחידה של חיל הנחתים של ארצות הברית. מאז 1801 נקראת "של הנשיא" (The President's Own). זוהי המסגרת התזמורתית הפעילה הוותיקה ביותר בארצות הברית. הנשיא תומאס ג'פרסון קבע כי התזמורת תנגן בעת השבעת נשיא ארצות הברית והיא מנגנת בכל קבלות הפנים הרשמיות של ראשי מדינות זרות בבית הלבן ובפנטגון, בהלוויות צבאיות וממלכתיות בבית הקברות הלאומי ארלינגטון ובאירועים אחרים בוושינגטון די. סי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התזמורת הוקמה מתוקף צו הקונגרס של ארצות הברית מיום ה-11 ביולי 1798. בערב ראש השנה האזרחית 1801 הזמין הנשיא ג'ון אדמס את התזמורת לנגן במעונו הרשמי. בהמשך אותה שנה הזמין תומאס ג'פרסון את התזמורת לנגן בעת השבעתו, קבע את המסורת לפיה זוהי התזמורת הרשמית המנגנת בהשבעות הנשיא וטבע את הכינוי הרשמי שלה "של הנשיא" (The President's Own) ולפיכך את היותה התזמורת הרשמית לאירועים ממלכתיים בבית הלבן. התזמורת מנגנת כמעט מדי יום באירועים רשמיים וחברתיים שונים בוושינגטון הבירה.

בתחילה עמדו בראש התזמורת שני בעלי תפקידים, ה-Drum major, שהיה מפקד התזמורת וה-Fife Major שהיה אחראי על המוזיקה והאימונים. בשנת 1861 בוצע ארגון מחדש של התזמורת. תפקיד ה-Fife Major בוטל, ונוצר תפקיד המנצח (מנהיג התזמורת או המוזיקאי הראשי; Leader of the Band/Principal Musician). הראשון שכיהן בתפקיד זה היה פרנצ'סקו מריה סקאלה (אנ').

מאז 1891 הונהג סיבוב הופעות שנתי של התזמורת בחודשים אוקטובר-נובמבר ברחבי ארצות הברית. מנהג זה הנחיל מנצחה המפורסם ביותר, המלחין ג'ון פיליפ סוזה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התזמורת מגייסת לשורותיה נגנים מקצועיים, העוברים מבחנים וכן תחקיר ביטחוני ומבדק גופני. הנגנים הנבחרים מגויסים לשירות סדיר בן ארבע שנים בחיל הנחתים ונחשבים חיילים לכל דבר, פרט לכך שאינם עוברים טירונות ואינם נדרשים למשימות ביטחון. דרגת הבסיס של נגן היא סמל ראשון, כאשר סימן הדרגה בצורת כלי הנגינה העתיק לירה במקום שני רובים מוצלבים. מפקדים, בדרגות קצין או מש"ק נבחרים לרוב מתוך שורות נגני התזמורת, אך יכולים להגיע אליה גם מבחוץ.

הנגנים לובשים מדים, מקטורן אדום עם כותפות לבנות ומכנסיים (לגברים) או חצאית (לנשים) בצבע כחול (להופעה באולם סגור) או לבן (לצעדה). מצבת מלאה של התזמורת כוללת 99 חברים.

תפקיד ייחודי בתזמורת הוא תפקיד ה-Drum major (מנהיג הצעדה), הצועד, נושא שרביט בראש התזמורת בתפקודה כתזמורת צועדת, לראשו ברסקין (כובע בצורת צילינדר גבוה העשוי פרווה). הוא גם אחראי על התפקוד הצבאי של חברי התזמורת, אימוני תרגילי סדר, הופעה ומשמעת. בעל תפקיד זה (קיים מנהיג צעדה ראשי ולצידו ממלא מקום) מגיע לתזמורת כחבר הוותיק ביותר בשורות אחת מעשר תזמורות הצעידה של החיל, אשר המשרתים בהן מגיעים מרקע של שירות צבאי רגיל.

מנצח התזמורת הוא בדרגת קולונל.

התזמורת כוללת גם תזמורת קאמרית המסונפת במקביל לתזמורות הצעידה.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפרטואר בתזמורת מורכב בעיקר ממארשים ושירים פטריוטיים אמריקאים. חלק ניכר מעשרות המארשים שחיבר ג'ון פיליפ סוזה נכתבו במיוחד עבור התזמורת ומזוהים עמה, בפרט המארש הלאומי של ארצות הברית, "כוכבים ופסים לנצח" ("The Stars and Stripes Forever") ומארש הוושינגטון פוסט (The Washington Post). לקבלת הנשיא, בטקס בראשותו, תנגן התזמורת את ההמנון "הידד למנהיג". בטקס בראשות סגן נשיא ארצות הברית ינוגן "Hail, Columbia". חלק אחר מרפרטואר התזמורת מורכב מעיבוד מוזיקלי ליצירות ממוזיקה קלאסית ועד מוזיקה שנכתבה לסרטי קולנוע הוליוודיים, בדגש על יצירות מספר השירים האמריקאי הגדול או שחוברו על ידי מלחינים אמריקאיים (כמו, למשל, אהרן קופלנד).

מארש הוושינגטון פוסט
כוכבים ופסים לנצח
עיבוד לטוקטה, אדג'ו ופוגה רי"ב 564 מאת יוהאן סבסטיאן באך

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]