תחכמוני (דמות מקראית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תַּחְכְּמֹנִי (עדינו העצני) הוא דמות מקראית, שהיה מראשי הגיבורים של דוד המלך.

השילוב של איש חיל עם תלמיד חכם עשתה אותו לדמות מופת ולסמל לשילוב בין לימוד תורה לחיי המעשה. בשל כך, בתי ספר ומוסדות חינוכיים רבים הדוגלים בשילוב כזה קראו לעצמם על שמו – תחכמוני.

דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחכמוני נמנה ברשימת הגיבורים אשר לדוד המלך המופיעה בספר שמואל: ”אֵ֛לֶּה שְׁמ֥וֹת הַגִּבֹּרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר לְדָוִ֑ד יֹשֵׁ֨ב בַּשֶּׁ֜בֶת תַּחְכְּמֹנִ֣י רֹ֣אשׁ הַשָּׁלִשִׁ֗י ה֚וּא עֲדִינ֣וֹ (כתיב; העצנו) הָֽעֶצְנִ֔י עַל־שְׁמֹנֶ֥ה מֵא֛וֹת חָלָ֖ל בְּפַ֥עַם (כתיב; אחד) אֶחָֽת” (ספר שמואל ב', פרק כ"ג, פסוק ח').

לפי מדרש חז"ל, היה תחכמוני גם ראש הסנהדרין.

בתלמוד הבבלי במסכת מועד קטן, נזכר שהשם תחכמוני מתייחס לדוד המלך: ”"אלה שמות הגבורים אשר לדוד יושב בַּשֳּבֳת תחכמוני וגו'"... תחכמוני - אמר רב, אמר לו (לדוד) הקב"ה הואיל והשפלת עצמך - תהא כמוני: שאני גוזר גזרה ואתה מבטלה.” (תלמוד בבלי, מסכת מועד קטן, דף ט"ז, עמוד ב')

מראשי הגיבורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרד"ק סבור כי "תחכמוני " בדומה ל"עדינו העצני" הם מראשי הגיבורים של דוד המלך, וכינויו בא להעיד על חכמתו, שנוספה על גבורתו, "והיה יושב בשבת סנהדרין... והיה ראש להם". אף "תחכמוני" ו"בן חכמוני" עניין אחד הם: בן חכמה.

בן חכמוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדברי הימים א' נזכר שמו של ישבעם כבנו של 'חכמוני': ”וְאֵלֶּה מִסְפַּר הַגִּבֹּרִים, אֲשֶׁר לְדָוִיד: יָשָׁבְעָם בֶּן-חַכְמוֹנִי, רֹאשׁ הַשָּׁלִישִׁים הוּא עוֹרֵר אֶת חֲנִיתוֹ עַל שְׁלֹשׁ מֵאוֹת חָלָל, בְּפַעַם אֶחָת” (ספר דברי הימים א', פרק י"א, פסוק י"א). על פניו נראה כי מדובר בגיבור נוסף מלבד תחכמוני, בשם חכמוני.

אך יש שסבורים, כי לא מדובר בשני אנשים שונים, כי אם באותו אדם, והגירסה בספר שמואל מושבשת, וכי הנוסח המתואר בספר דברי הימים הוא המדויק[1][2].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]