תסמונת מנהרת שורש כף היד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תסמונת מנהרת שורש כף היד
תחום נוירולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
גורמי סיכון סיכון ארגונומי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסמינים wrist pain עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1243192 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D002349
סיווגים
ICD-11 8C10.0 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חתך לרוחב שורש כף היד. במרכז האיור התעלה הקרפלית עם גידי המכופפים (לבנים) ועצב התווך (צהוב)

תסמונת מנהרת שורש כף היד או תסמונת התעלה הקרפלית (באנגלית: Carpal tunnel syndrome) היא תופעה של הירדמות, תחושת עקצוץ או אף כאב בשורש כף היד. תופעה זו, המלווה בתחושת נמלול, יכולה להקרין ליד כולה, אך עיקר הכאב הוא באגודל ובשלוש האצבעות הקרובות לו. תופעה זו יכולה להיגרם כתוצאה מפציעת מאמץ חוזרנית, למשל הנובעת מתפעול מחשב בזמן העבודה, אם כי ככל הנראה לגורמים גנטיים וביולוגיים השפעה משמעותית יותר[1].

תסמונת מנהרת שורש כף היד היא גורם שכיח מאוד לירידה בפריון העבודה ולחיוב ביטוחי בריאות ולכן קיים מחקר ענף אודות תופעה זו.

פתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיזור עצבי בגפה עליונה, הפיזור של התווך באזור כף היד צבוע אדום

בכף היד מצויה התעלה הקרפלית - תעלה צרה ברוחב של כ-2.5 ס"מ, התחומה בעצמות שורש היד וברצועה חזקה. התעלה מכילה תשעה גידים מכופפים המניעים את עצמות האצבעות, ומכילה גם את עצב התווך (median nerve) - אחד מהעצבים העיקריים של הגפה העליונה. עצב זה מעצבב בין היתר את התחושה של חלק מכף היד וחלק משרירי כף היד. כאשר גידי השרירים מתעבים מגורמים שונים ולוחצים על העצב, נגרמת תופעה של אובדן או פגיעה בתחושה, עקב פגיעה בעצב, מאחר שחלל התעלה קשיח ובעל נפח קבוע, ואין לעצב התווך מקום לזוז בתעלה.

תסמונת זו נפוצה בכ-1% מהאוכלוסייה הבוגרת, ושכיחה פי 2 בנשים מאשר בגברים[2].

התעלה הקרפלית ממוקמת בשורש כף היד ומוגדרת על ידי חלק מעצמות שורש כף היד ועל ידי רצועה היוצרות תעלה בעלת נפח קבוע וקשיח. בתוך התעלה מצויים הגידים המכופפים של האצבעות. כאשר עצב התווך נלחץ, בעקבות חבלה למשל, מתפתחת תסמונת (סינדרום) התעלה הקרפלית. בדרך כלל היא כוללת תופעה של תפיחה של הגידים המצויים בתעלה.

התופעה נפוצה כפציעת מאמץ חוזרנית. היא מופיעה בשכיחות גבוהה יותר אצל אנשים המבצעים עבודה מאומצת בידיהם, או כאלה שבעבודתם ישנן תנועות חוזרות ונשנות של שורש כף היד בתנוחה שאינה מומלצת. שלוש קבוצות הסיכון הגבוהות ביותר לתסמונת מנהרת שורש כף היד כפציעת מאמץ חוזרנית הם מעבדי בשר ודגים, חוטבי עצים במסור שרשרת וקלדנים[2].

סיבות אחרות לתסמונת מנהרת שורש כף היד:

  • דלקות המצרות את התעלה הקרפלית ויוצרות לחץ על העצב המדיאני.
  • הפרעה בזרימת הדם לעצב. כאשר נוצרת למשל דלקת או כאשר יש שבר בשורש כף היד, הדבר גורם לתפיחה קלה בגידים, ובעקבות זאת נוצר לחץ בתעלה וירידה בזרימת הדם לעצב.
  • סוכרת.
  • שינויים במבנים של התעלה, מולדים או התפתחותיים, גורמים להופעת התסמונת.

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסמונת מנהרת שורש כף היד מלווה במספר תסמינים:

  • תרדמת (נמלול) באצבעות - איבוד תחושה בחלקים מכף היד, בייחוד באצבעות ובשורש כף היד. במקרים קשים, מתחילים להופיע פצעים ביד או אפילו סימני כווייה. לעיתים, ניתן להבחין גם בדלדול שרירים בכף היד.
  • עקצוצים מסוימים עקב חסימה של דחפים עצביים העוברים דרך העצב אל המוח. תחושה זו גוברת בלילה.
  • חולשה בשרירי כרית אגודל.
  • כאב בכף היד, שלעיתים עלול להקרין כאב גם לכתף.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מקרים שבהם התסמינים יכולים לחלוף מעצמם לאחר תקופה מסוימת, אך ייתכן המשך נזק לעצב התווך. המחלה נוטה לחזור לסירוגין במשך השנים ויכולה להתקדם לשלב שבו הנזק לעצב אינו הפיך. מרגע שהתסמונת הופיעה ובאה לידי ביטוי קליני, המצב לא יעלם, אלא יחמיר עם הזמן, ולכן חשוב להציב טיפול מונע במהירות האפשרית לסילוק התסמינים לגמרי.

טיפול פארא-רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סד קשיח. מונע מצבים של תנוחה חריפה של שורש כף היד

במקרים בהם הנזק לתעלה הוא קטן ישנן מספר אפשרויות לטיפול, ללא ניתוח. חלק מהטיפולים הלא פולשניים ניתנים, על פי רוב, על ידי מומחים בפיזיותרפיה, הידרותרפיה וריפוי בעיסוק לרבות בסיוע מומחים במקצועות פארא-רפואי כמו הנדסת אנוש או טכנולוגיה מסייעת.

התאמת סד מנוחה עם תמיכה מתאימה לשורש כף היד - הסד מונע תנוחה קיצונית של שורש כף היד (כיפוף לפנים או לאחור) ומפחית את הלחץ על העצב.

כמו כן, מומלץ על ביצוע הערכה מקיפה של הגורמים לבעיה ובמקרה הצורך, ארגון מחדש של סביבת עבודה, הלימודים או הפנאי, על מנת למנוע הישנות הופעת המחלה. למשל, החלפת ריהוט פינת העבודה, החלפת עכבר המחשב ומעבר למקלדת חלופית למניעת פציעה.

טיפול רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תרופות נוגדות דלקת - במקרים של דלקת.
    • הזרקת סטרואידים לתעלה הקרפלית - סטרואידים כנוגדי דלקת יגרמו לירידה בנפיחות ויסייעו בהחזרת המבנים בתעלה למצב אנטומי או רפואי תקין. סטרואיד נפוץ הוא קורטיזון - זריקה של קורטיזון במינון נמוך עשויה להעלים את התופעה.
  • ניתוחים לתיקון תעלת שורש כף היד מתבצעים בדרך כלל על ידי הרדמה מקומית, באורך של עד כחצי שעה לרוב. מטרת הניתוח היא חיתוך של הרצועה המרכיבה את גג התעלה כדי לאפשר מרווח מקום לעצב הלחוץ בתוכה.
    • שחרור אנדוסקופי: שיטה חדשנית לטיפול בתסמונת היא ניתוח אנדוסקופי; בעזרת חתכים קטנים ניתן להחדיר לשורש כף היד מכשיר אנדוסקופי - סיב אופטי, בו ניתן להגיע אל גג התעלה ולחתכה ללא צורך בחתך ניתוחי גדול. היתרון בשיטה זאת הוא זמן החלמה מהיר יותר וחזרה מהירה לתפקוד. השיטה אינה נפוצה בשימוש נרחב בישראל, ועלותה גבוהה יותר מאשר ניתוח רגיל. בארצות הברית השיטה האנדוסקופית נמצאת בשימוש נרחב הרבה יותר. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית או אזורית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Rurkhamet B. and Nanthavanij S.: Analytic and rule-based decision support tool for VDT workstation adjustment and computer accessories arrangement. Journal of human ergology (Tokyo) 33(1-2):1-17, 2004

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lozano-Calderón, S; Anthony, S; Ring, D (2008). "The quality and strength of evidence for etiology: example of carpal tunnel syndrome". The Journal of hand surgery. 33 (4): 525–38. doi:10.1016/j.jhsa.2008.01.004. PMID 18406957.
  2. ^ 1 2 Associations between work-related factors and the carpal tunnel syndrome--a systematic review. van Rijn RM, Huisstede BM, Koes BW, Burdorf A. Scand J Work Environ Health. 2009 Jan;35(1):19-36. Review

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.