מכבי אשדוד (כדורסל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכבי אשדוד
סמל הקבוצה
מידע כללי
תאריך ייסוד 2023
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
אולם ביתי אולם מקיף ח', אשדוד (500 מושבים)
כינוי הדולפינים
ליגה ליגה ארצית דרום
בעלים עמותת "ספורטאי מכבי אשדוד"
יושב ראש רונן הראל
מנכ"ל יאיר זוהר
מאמן ישראלישראל אורי קוקיה
תלבושת
מדי בית וחוץ של מכבי אשדוד
תלבושת תלבושת בית
צבעי הקבוצה
תלבושת בית
תלבושת תלבושת חוץ
צבעי הקבוצה
תלבושת חוץ
https://maccabiachdod.wordpress.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מחלקות פעילות
של מכבי אשדוד
כדורגל (גברים) כדורסל (גברים) כדורסל (נשים)
כדורעף (גברים) בדמינטון שחייה

מכבי אשדוד היא קבוצת כדורסל ישראלית מהעיר אשדוד, שמתמודדת בליגה ארצית דרום, הישג השיא של המועדון הוא העפלה לגמר גביע המדינה בכדורסל ב-2016. הקבוצה מארחת את משחקיה ב"אולם מקיף ח'" שבעיר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה הוקמה בשנת 1961 על ידי אגודת מכבי אשדוד והתבססה על שחקני העבר היהודים של מכבי קהיר שעלו לישראל ושיחקו בשנים הראשונות במגרש הפתוח של בית מכבי. המאמן דוד קליינמן אימן את הקבוצה במשך עונות רבות בשנות ה-70 ובשנות ה-80.

בעונת 1974/1975 התבססה הקבוצה על שחקני בית כגון: ציון אלקיים, ציון מלכה, דוד חורש, יוסי אדרי, מרדכי מנשה, אריה דון ושמוליק שפינר. במחזור הסיום הייתה הקבוצה על סף העפלה לליגה א', אך למרות ניצחון בדרבי מול אליצור, העפילה אליצור בזכות הפרש סלים עדיף. בעונת 1975/1976 שיחק בקבוצה תקופה קצרה השחקן הצעיר פיני גרשון[1]. בתחילת שנות ה-80 עברה הקבוצה לשחק באולם ספורט סגור. בשנת 1988 פורקה הקבוצה והוקמה מחדש על ידי אבי האוזמן בשנת 1991.

בשנת 1992 שימש המועדון כנושא המרכזי בעלילת סרט הספורט "אזרח אמריקאי" של הבמאי איתן גרין. הסרט מספר על השתלבותו החברתית והמקצועית של שחקן זר אמריקאי בקבוצת כדורסל ישראלית.

בסיום עונת 1992/1993 (עם המאמן ציון בלילטי) העפילה הקבוצה לליגה א'.

בעונת 1996/97 הגיע המפנה והקבוצה העפילה שתי ליגות בשנתיים. מליגה א' לליגה הארצית. ובתאריך 1 במרץ 1998 ניצחה בחוץ את קבוצת "בני הרצליה כוכבים" 77-88 והבטיחה את העפלתה לליגה לאומית ב', כשבהרכבה משחקים המתאזרח דזי בארמור וציון קובה שקלע 45 נקודות במשחק העלייה.

בלאומית ב'[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולם מקיף ח' המשמש את המועדון

בשנת 1998 נבחר מאיר גבאי לתפקיד יושב ראש הקבוצה ובוצע איחוד עם קבוצת הפועל אשדוד (ששיחקה אז בליגה א'), והקבוצה החלה לארח באולם הספורט החדש של מקיף ח'. הקבוצה נקראה בשם "מכבי בני אשדוד", אך האיחוד לא החזיק מעמד ופורק לאחר מספר שנים.

בעונת 2000/01 מלך הסלים בלאומית היה אייזט ביוקנן עם ממוצע של 26.9 נק' למשחק במדי אשדוד.

עונת 2001/2002 הייתה העונה הדרמטית ביותר. בתאריך 9 באפריל 2002, עם סגל שחקנים שכלל את מוטי דניאל, מורן רוט, ארתור אברונין, עדי רגב, קווין ברדשאו, אנדל הווארד וטים ג'ונס (שהצטרף בהמשך). הקבוצה הגיעה למשחק האחרון בבית מול מכבי כרמיאל בידיעה שניצחון של פחות מ-12 הפרש יוריד אותה לליגה הארצית. שלושת הרבעים הראשונים של המשחק היו צמודים, אולם ברבע הרביעי לקח ג'ונס את האחריות עליו והוביל את הקבוצה לניצחון (68:85) 17 הפרש לטובת אשדוד והקבוצה שרדה. ג'ונס היה המצטיין במשחק, עם 32 נקודות.

בעונת 2005/06 התמודדה הקבוצה בפעם הראשונה בהיסטוריה מול קבוצה מחוץ לישראל. ב-19 בנובמבר 2005 הגיעה קבוצת מכבי טביליסי מהליגה הגאורגית (עם הכישרון המקומי גאורגי שרמדיני), להתארח באשדוד למשחק ידידות. שהסתיים בניצחון אשדודי 85–88 מסל שלוש בשנייה האחרונה של רז זהביאן[2].

את עונת 2008/2009, בהדרכתו של המאמן רמי הדר, סיימה הקבוצה במקום השני בליגה הלאומית. הישג שהקנה לה השתתפות במשחקי הפלייאוף של העלייה לליגת העל. אך הפסידה בשלב רבע הגמר להפועל לב השרון 2-1 בסדרה. הזר של הקבוצה בעונה זו, היה דוויט ברואינגטון, חירש שאיבד 60% מיכולת השמיעה שלו ונעזר בשני מכשירי שמיעה.

עם פתיחת עונת 2009/2010 הוחלט לשנות את סמל הקבוצה, מתוך מחווה לארגון אוהדי הקבוצה "DM 09" (הדולפינים). הסמל החדש מבוסס על סמל קבוצת הכדורגל, ומכיל את סמל הדולפין אשר הופיע בעבר בסמל אגודת מכבי אשדוד לאורך שנים רבות. בסיומה של עונה זו, כשלה הקבוצה במאבקי העלייה כשנוצחה בסדרת חצי גמר הפלייאוף (3-1) על ידי קבוצת מ.כ. הבקעה, שהכריזה מצידה על ויתור ההשתתפות בליגת העל.

בליגת העל[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק ביתי מול הפועל גלבוע גליל (2010)

באמצע חודש יולי 2010 אישרה מנהלת ליגת העל את השתתפות הקבוצה, לראשונה בתולדותיה בליגה הבכירה[3]. בעקבות צימצום הליגה ל-10 קבוצות, עקב מחסור בתקציב מתאים אצל שלוש קבוצות בליגה. בעקבות ההעפלה, החלה הקבוצה לראשונה לארח את משחקיה בהיכל טוטו הקריה.

כשבועיים לפני פתיחת עונת הבכורה בליגת העל, הגיע שינוי מהותי במועדון, כאשר היושב ראש הוותיק מאיר גבאי התפטר באופן מפתיע מתפקידו[4]. מהלך שיצר אי ודאות בקרב הנהלת המועדון. במקומו מונה אחיו יצחק לתפקיד היושב ראש, והנהלת הקבוצה הורחבה.

ב-7 בפברואר 2011, הגיעה הקבוצה עד לשלב חצי גמר גביע המדינה והודחה על ידי קבוצת מכבי תל אביב בתוצאה 61–98. הקבוצה הגיעה למקום השישי בסיום הליגה ולרבע גמר הפלייאוף, שם נוצחה על ידי הפועל ירושלים 3-0.

בעונת 2011/2012 סיימה הקבוצה במקום השביעי בעונה הסדירה. לאחר ניצחון 1–3 בסדרת רבע הגמר מול הפועל גלבוע גליל, וניצחון בחצי הגמר מול מכבי ראשון לציון, הגיעה הקבוצה עד לגמר הפיינל פור הישראלי והפסידה לקבוצת מכבי תל אביב 63–83. השחקנים הבולטים בעונה זו היו: מאיר טפירו, ג'וש דאנקן, ג'וש קרטר, אלכס טיוס והיהודי-אמריקאי רובי בוסטיין. ההגעה לגמר זיכתה את הקבוצה בהשתתפות במפעל היורוקאפ, אך לאחר כחודש הודיעה הנהלת המועדון למנהלת יול"ב על ויתור השתתפות במפעלים האירופאים[5].

בתחילת עונת 2012/13, לאחר פגרה סוערת של מאבקי שליטה, נבחר יורם אסרף לתפקיד יושב ראש המועדון במקומו של יצחק גבאי[6]. במקביל, הופסקה עבודתו של המנהל המקצועי שי האוזמן, ששימש בתפקיד במשך 5 עונות. במסגרת טורניר גביע הליגה (שהתקיים לראשונה בהיכל הספורט רוממה), ב-6 באוקטובר הגיעה הקבוצה למשחק הגמר (לאחר ניצחון בחצי הגמר מול הפועל ירושלים) והפסידה למכבי תל אביב 65–75. בהמשך העונה (5 בפברואר) הגיעה הקבוצה עד לחצי גמר גביע המדינה והפסידה למכבי תל אביב בתוצאה 80–85.

בתאריך 17 בדצמבר 2013 פוטר מאמן הקבוצה, נתי כהן ובמקומו מונה עוזר מאמן נבחרת ישראל אריק אלפסי.

בסוף העונה אשדוד ירדה לליגה הלאומית, אך נשארה בליגה בעקבות בעיות כלכליות של קבוצת ברק נתניה שהביאו לירידתה לליגה הלאומית.

בתחילת עונת 2014/15 הוחתם המאמן ליאור ליובין שהוחלף בחודש ינואר בצביקה שרף.

ב-23 בנובמבר 2015 שברה הקבוצה שיא בליגת העל כאשר צברה 5 ניצחונות רצופים. ביניהם על מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, מכבי קריית גת, עירוני נס ציונה ועל הפועל אילת. כאשר ניצחונה על מכבי קריית גת הגיע עם סל ניצחון בשנייה האחרונה של דיאנטה גארת'. בעונת 2017/18 נשבר שיא הניצחונות של הקבוצה וגדל ל-8 (2 ניצחונות בגביע ושישה ניצחונות בליגה),במהלך הרצף הקבוצה ניצחה את מכבי חיפה (בגביע), הפועל אילת, בני הרצליה, הפועל גלבוע גליל, מכבי חיפה (בליגה), מכבי ראשון לציון, הפועל ירושלים ועירוני נס ציונה.

בשנת 2016 הפסידה הקבוצה בגמר גביע המדינה 75-83 למכבי תל אביב.

בשנים 2016–2019 נקראה הקבוצה בשם מכבי אשדוד/באר טוביה עקב קבלת נתח תקציבי ממועצה אזורית באר טוביה. בשנת 2019 הופסקה התמיכה הכספית של מועצת באר טוביה[7] והקבוצה חזרה לשמה המקורי מכבי אשדוד.

במאי 2020 עם ההודעה על חידוש הליגה הודיע מאמן הקבוצה גרינברג כי לא ישוב לישראל ועוזר המאמן עמית תמיר מונה במקומו למאמן הקבוצה[8].

ב-5 ביולי 2020 הפסידה הקבוצה 82–91 להפועל גלבוע גליל וירדה לליגה הלאומית לאחר כעשור בליגת העל[9]

ירידה מליגת העל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שירדה לליגה הלאומית החתימה הקבוצה את עופר רחימי במקומו של עמית תמיר.[10] בסיום העונה הסדירה של 2020/21 סיימה הקבוצה במקום השני בליגה, אך הפסידה בסדרת רבע הגמר 1–2 להפועל עפולה ונשארה בליגה הלאומית.

בעונת 2021/22 הצטרף ג'ף רוזן כספונסר וכמנהל מקצועי.[11] את העונה סיימה הקבוצה במקום ה-14 והלפני אחרון במאזן 7–21 וירדה לליגה הארצית[12], בסיומה עזב רוזן את המועדון.[13]

הפירוק וההקמה מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מכן ב-7 בנובמבר 2022 הודיע המועדון על הפסקת פעילות קבוצת הבוגרים ופירוקה. את מקום קבוצת הבוגרים שפורקה תפסה קבוצת המילואים של המועדון מכבי "צבר" אשדוד שעוד קודם לכן שיחקה בליגה הארצית, והפכה להיות מכבי אשדוד לאחר פירוק הקבוצה המקורית.[14]

אוהדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכבי אשדוד ידועה כמועדון בעל בסיס אוהדים רחב, אף על פי שמספר רב של חילוקי דעות בעשור השני של המאה ה-21, גרמו לריחוק משמעותי ומתמשך בין הקהל למועדון. ארגון "DM09" (הדולפינים), שהוקם ב-7 במרץ 2009, הוא ארגון האוהדים של מכבי אשדוד ודואגים לשירי קהל, תפאורות וכדומה (ארגון הדולפינים היה גם הארגון הראשון שהגיע ועודד במשחקי מכבי עירוני אשדוד כאשר המועדון הוקם מחדש ב-2015). בעונת 2010/2011 זכו אוהדי הקבוצה ב"פרס הקהל ההוגן" של מנהלת ליגת העל.

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שחקני עבר במועדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שי האוזמן - שחקן עבר במועדון והמנהל המקצועי של הקבוצה בשנים 2007–2012
אלון בן זקן - שחקן עבר במועדון ומנכ"ל הקבוצה בשנים 2010–2014

מאמני עבר[עריכת קוד מקור | עריכה]


תמונות סגל הקבוצה

סמלי הקבוצה בעבר

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל אשדוד הוא שער לכל הנושאים הקשורים בעיר אשדוד. בפורטל תמצאו מידע נגיש אודות ההיסטוריה של העיר, אתריה והאנשים המרכיבים אותה, הרבעים וכל מה שיש לדעת אודות אשדוד.

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכבי אשדוד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]