מכשף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמות המכשף הסטריאוטיפית של אדם קשיש ומזוקן בעל כובע מחודד וגלימה הקורא בספר לחשים של תורת הנסתר.
גנדלף מהלגנדריום של טולקין, קיפול אוריגמי מאת האמן אריק ג'ואזל. בתמונה ניתן לראות את דמות המכשף הסטריאוטיפית של אדם קשיש ומזוקן בעל מטה קסמים, כובע מחודד וגלימה.

מכשף, אשף, מג או קוסם, הוא אדם בעל יכולות על-טבעיות שעוסק בקסם וכישוף. דמות המכשף מופיעה רבות בספרות, ביצירות פנטזיה, בפולקלור ואגדות, בסרטי קולנוע ובמשחקי תפקידים דוגמת "מבוכים ודרקונים". במציאות אין מכשפים אמיתיים אם כי יש אנשים שטוענים שהם בעלי כוחות כישוף.

המכשף מבצע את קסמיו באמצעות תורת הנסתר או שימוש בכשף, בניגוד לאיש דת (נביא, שאמאן או דרואיד) שמבצע נסים באמצעות פנייה אל האל. המכשף מתואר לרוב בספרות כאדם חכם מאוד שהקדיש את כל חייו ללימוד תורת הנסתר ולשליטה בכוח הכשף, לרוב מתוך תאווה לעוצמה וכוח. מכשפים יכולים להיות טובים, רעים או נייטרלים. ארכיטיפים המשוייכים למכשפים הם מטה קסם, ספר לחשים, כובע מחודד, גלימה ארוכה וזקן ארוך ולבן.

דוגמאות למכשפים בספרות הפנטזיה: גנדאלף וסארומן בשר הטבעות, רייסטלין מאז'ר ברשומות רומח הדרקון, אלבוס דמבלדור ולורד וולדמורט בהארי פוטר, סתמרוח בעולם הדיסק, אורקו וסקלטור בהי-מן ושליטי היקום, ודוקטור סטריינג' בקומיקס וביקום הקולנועי של מארוול. מרלין מאגדות המלך ארתור מתואר פעמים רבות כמכשף, ולעיתים כנקרומנסר (בעל אוב) אך למעשה הוא דרואיד ששואב את כוחותיו מאלי הטבע הקלטיים והדרקון שמהווה את נשמת הטבע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכשף בוויקישיתוף