מסד (יישוב קהילתי)

מסד
הכניסה למסד
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מועצה אזורית הגליל התחתון
גובה ממוצע[1] ‎271 מטר
תאריך ייסוד 1983
תנועה מיישבת המרכז החקלאי
סוג יישוב יישוב קהילתי
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 389 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎0.5% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
9 מתוך 10

מסד הוא יישוב קהילתי ישראלי הממוקם על אחת משלוחותיו של הר קוץ ושייך למועצה האזורית הגליל התחתון, שבה הוא מהווה את היישוב הצפוני ביותר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב הוקם בשנת 1983 בשם "הר קוץ" על שם ההר שעליו הוא נמצא וכן על שם משפחת קוץ – אחת מ-24 משמרות הכהנים אשר גלתה מירושלים לגליל לאחר חורבן בית שני והתיישבה בכפר עיילבו, המזוהה עם היישוב בן זמננו עיילבון, הנמצא בסמוך.

שם היישוב לקוח מפסוק בספר מלכים: ”כָּל אֵלֶּה אֲבָנִים יְקָרֹת כְּמִדֹּת גָּזִית מְגֹרָרוֹת בַּמְּגֵרָה מִבַּיִת וּמִחוּץ וּמִמַּסָּד עַד הַטְּפָחוֹת וּמִחוּץ עַד הֶחָצֵר הַגְּדוֹלָה”[3]; היישוב היהודי הסמוך לו נקרא טפחות. אם כי בניגוד לכוונת הפסוק המקורי, מסד גבוה יותר מאשר טפחות[4].

היישוב הוקם בזכות יעקב ולידיה צבי, שפעלו בהתנדבות פילנתרופית, לאחר שקיבלו מנדט ומינוי מהסוכנות היהודית, מההסתדרות הציונית ומהמרכז החקלאי, לפעול ולרכז מעין ועדת קליטה למתיישבים ומתעניינים. לקשר ולהפעיל בכל הקשור ללוגיסטיקה בשינוע והעמדת קרוואנים למגורים כולל תשתית חשמל מים וביוב. מתוך שתים עשרה המשפחות שנבחרו לקליטה, שבע עלו על הקרקע, רובן מכוחות הביטחון (משטרה וצבא). ב-1 בספטמבר 1983, נכנסו ילדי מסד לבית הספר החקלאי כדורי, וביישוב עצמו נפתח הפעוטון.

הייעוד הבסיסי של היישוב, היה הקניית שטח לדור המשך של בני מושבים מהגליל, ייעוד זה גרם ללא מעט דיונים תוך-מוסדיים, כאשר בסוף הוגדר היישוב בקונספט של יישוב קהילתי.

כשני קילומטרים מצפון מזרח ליישוב נמצא האתר הארכאולוגי חורבת ממלח, שבו שרידי בית כנסת מתקופת התלמוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ מלכים א' ז'/ט'
  4. ^ זיכרון ליהודה זיו: מצוקי דרגות, עין קובי, מגדלי עשן, קוצים וכוהנים בבלוג עונג שבת, 11 ביוני 2021


ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים בישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.