מרי לו רטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרי לו רטון
Mary Lou Retton-Kelley
לידה 24 בינואר 1968 (בת 56)
פיירמונט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
בן או בת זוג Shannon Kelley (29 בדצמבר 1990–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.marylouretton.com
ספורט
ענף ספורט התעמלות
תקופת הפעילות עד ל-29 בספטמבר 1986 עריכת הנתון בוויקינתונים
הישגים
פרסים והוקרה
מאזן מדליות
התעמלות מכשירים
מתחרה עבור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
המשחקים האולימפיים
זהב לוס אנג'לס 1984 קרב-רב
כסף לוס אנג'לס 1984 קבוצתי
כסף לוס אנג'לס 1984 סוס קפיצות
ארד לוס אנג'לס 1984 מקבילים מדורגים
ארד לוס אנג'לס 1984 קרקע
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רטון עם נשיא ארצות הברית רונלד רייגן ונבחרת ארצות הברית לאולימפיאדה, 1984

מרי לו רטון-קליאנגלית: Mary Lou Retton-Kelley; נולדה ב-24 בינואר 1968) היא מתעמלת אמריקאית בעבר. היא אלופה אולימפית (לוס אנג'לס 1984), בעלת 5 מדליות, מהן אחת זהב בתחרות הקרב-רב אישי. היא הייתה המתעמלת הראשונה מחוץ למזרח אירופה שזכתה בתואר הקרב רב האולימפי.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רטון נולדה בפיירמונט וירג'יניה המערבית נצר למשפחה איטלקית (שם המשפחה המקורי של משפחתה היה רוטנדה Rotunda) ‏[1]. אביה, רוני, ניהל עסק לציוד תחבורה של תעשיית הפחם. היא למדה בבית הספר התיכון בפיירמונט, אולם לא סיימה[2]. היא התחרתה במשחקים האולימפיים בשנת לימודיה השנייה בתיכון[3].

רטון מתגוררת ביוסטון, טקסס[4]. ב 2009, שבה משפחתה למערב וירג'יניה. היא נשואה לשאנון קלי, לשעבר איש נדל"ן, שכעת עובד עבור מחלקת האתלטיקה של אוניברסיטת המדינה בפיירמונט. יש להם ארבע בנות: שיילה ריי קלי (נולדה ב-1995), מקנה ליין קלי (נולדה ב-1997), סקילה בריי קלי (נולדה ב-2000) ואמה ג'ין קלי (נולדה ב-2002)[5].

קריירת ההתעמלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רטון קיבלה השראה מצפייה בנדיה קומנץ' בטלוויזיה, היא התחילה לעסוק בהתעמלות בעיר הולדתה פיירמונט. מאמנה היה גארי רפולסקי. אז היא החליטה לעבור ליוסטון, טקסס, על מנת להתאמן תחת בלה ומרתה קרולי מרומניה, שאימנו את קומנצ'י לפני שערקו לארצות הברית. תחת הדרכתו של קרולי החלה רטון לרכוש לעצמה שם בארצות הברית, היא זכתה בגביע אמריקה ב-1983 ודורגה שנייה אחרי דיאנה דורהם (תלמידה אחרת של קרולי) באליפות ארצות הברית באותה שנה. רטון החמיצה את אליפות העולם ב-1983 בשל פציעה בשורש כף ידה. אף-על-פי כן, זכתה רטון באמריקן קלאסיק ב-1983 וב-1984, כמו גם בגביע צ'וניצ'י ביפן ב-1983.

אחרי שזכתה בשנית בגביע אמריקה, ניצחה רטון באליפות ארצות הברית ועברה את התחרות הקדם אולימפית בארצות הברית, סבלה רטון מפציעה בברך כשעבדה על תרגיל קרקע באולם התעמלות מקומי. היא התיישבה על מנת לחלק חתימות כשחשה שברכה נתפשה, והפגיעה אילצה אותה לעבור ניתוח. היא התאוששה בדיוק בזמן על מנת להשתתף באולימפיאדת לוס אנג'לס (1984). תחרות אותה החרים הגוש הקומוניסטי כולו, פרט לרומניה. רטון ניהלה קרב צמוד עם יקטרינה סבו (Ecaterina Szabó) מרומניה על תואר הקרב רב. אחרי שהייתה שנייה לסבו (לאחר שני תרגילים, מקבילים מדורגים וקורה), זכתה רטון בציון המושלם של 10 נקודות בתרגילים על הקרקע וסוס קפיצות וכך זכתה בתואר הקרב רב בהפרש של 0.05 נקודות.

באותה אולימפיאדה זכתה רטון בארבע מדליות נוספות, מדליות כסף בתחרות הקבוצתית ובתרגיל על שולחן הקפיצות ומדליות ארד בתרגיל הקרקע ובמקבילים המדורגים. בנוסף, היא סיימה במקום רביעי בתרגיל הקורה. בשל הופעתה הכתיר אותה המגזין ספורטס אילוסטרייטד כ"ספורטאית השנה של ספורטס אילוסטרייטד". היא הופיעה בפרסומת ל-Wheaties ונהייתה הדוברת הראשונה של חברת הדגנים הזו.

אחרי הקריירה האולימפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא בפטיסטית אדוקה[6] ונוצרית שמרנית נלהבת והביעה תמיכה בממשל רייגן בארצות הברית. היא הופיעה בפרסומות טלוויזיה שונות בהן הפגינה את תמיכתה ברונלד רייגן. רטון השתתפה בPledge of Allegiance (שבועת אמונים לדגל האמריקאי ולארצות הברית) ביחד עם עמיתתה המתעמלת לשעבר וזוכת מדליית הזהב במשחקים האולימפיים של 1996, קרי סטרוג בלילה השני של ועידת המפלגה הרפובליקנית של שנת 2004. עיר מולדתה של רטון, פיירמונט, וירג'יניה המערבית, קראה כביש ופרק בעיר על שמה. היא פרשה מהתעמלות אחרי שבאופן חסר תקדים קטפה את גביע אמריקה השלישי ב-1985.

לימים היא הופיעה בתפקידי קמיע בתור עצמה בסרט "אקדח מת מצחוק 33.3: העלבון האחרון"[7].

במהלך שנות התשעים שימשה רטון כדוברת של רשת המרכולים האמריקאית רבקו (Revco) ‏[8]. רטון נבחרה להיכל התהילה של הספורט האיטלקי-אמריקאי ב-1992[9].

ב-1993 פרסמה סוכנות Associated Press את תוצאות מחקרה של Nye Lavalle הנסוב על מיצוב הספורט[10]. רטון הגיעה למקום הראשון ביחד עם עמיתתה המתמודדת האולימפית דורותי המיל כאתלטית הפופולרית ביותר באמריקה[11].

ב-1997 הוכנסה רטון להיכל התהילה הבינלאומי של ההתעמלות[12].

רטון השתתפה בפרסומות רבות, בכללן הופעתה הראשונה של אישה במודעה לדגני Wheaties ‏[13][14]. היא גם מופיעה תכופות כפרשנית התעמלות בטלוויזיה. היא למדה באוניברסיטת טקסס באוסטין אחרי האולימפיאדה[15].

הופעותיה בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1985 הנחתה רטון את "ABC Funfit", סדרת קטעים בני חמש דקות אודות כושר גופני ששודרו בבוקרי שבת בין תוכניות ההנפשה. מהפרקים נעשו ונמכרו תקליט וספרון עם תרשימים[16]. ב-2002 כיכבה רטון בתוכנית הטלוויזיה "Mary Lou's Flip Flop Shop" ‏[17].

מצבה הרפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רטון נולדה עם ליקוי בעיצוב הירך (hip dysplasia), בעיה שהחמירה בשל שנותיה כמתעמלת תחרותית. אחרי שהיא חוותה כאב הולך וגדל היא נזקקה לניתוח להחלפת מפרק הירך (hip replacement) במותנה השמאלית באמצע שנות השלושים לחייה. רטון אף סבלה מבעיות בשלפוחית השתן, דלקת פרקים וטחורים. היא כיהנה כדוברת בשכר של Biomet ופייזר לפרסום טיפול לבעיות אלו. באוקטובר 2008, היא ביקרה במפעל Biomet בוורשה ונפגשה עם המכונאים שייצרו את מפרק הירך המלאכותי שלה[18][19].

מורשת ההתעמלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שמה של רטון קרוי תרגיל במקבילים המדורגים בשם "The Retton Flip", מעבר מהמקביל התחתון לעליון, שמסתיים בכך שהמתעמלת "יושבת" על קצה המקביל העליון. תרגיל זה ורבים דומים לו אינם נכללים עוד בקוד הנקודות (Code of Points) בשל חבלות בבטן ואינם נכללים עוד בשימוש במקבילים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרי לו רטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מריאן כריסטי, "חוברים לתהילה", הבוסטון גלוב, 23 באוקטובר 1985
  2. ^ רוברט מקג'י, מרי לו רטון: עוצמה וחן, הניו יורק טיימס, 4 במרץ 1984
  3. ^ ליסה ריאן, ראיון: "מרי לו רטון: הכול אודות לו", cbn.com
  4. ^ דיאן קון, "עושה זאת בדרכה שלה", chron.com‏ 20 ביולי 2008
  5. ^ ביוגרפיה באתר הרשמי של מרי לו רטון
  6. ^ כריסטין דיטצ'פילד,"מרי לו רטון: דמות לדוגמה, אמא, בפטיסטית", baptiststandard.com‏ 2001
  7. ^ מרי לו רטון, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  8. ^ "רטון מצטרפת לרבקו בקידום מכירות", Chain Drug Review,‏ 10 בספטמבר 1990
  9. ^ מרי לו רטון בהיכל התהילה של הספורט האיטלקי-אמריקאי
  10. ^ Retton, Hammill most popular American athletes; Wilstein, Steve, Associated Press; 17 May 1993
  11. ^ "מרי לו רטון, התעמלות קצבית, התעמלות", womenssportsfoundation.org
  12. ^ "חברים של כבוד, מדליסטים עולמיים ואולימפיים והישגים של מפעל חיים: מרי לו רטון", היכל התהילה הבינלאומי של ההתעמלות
  13. ^ הביוגרפיה של מרי לו רטון, biography.com
  14. ^ "הטובים שבטובים: ששת הדוברים של וויט'יס", wheaties.com
  15. ^ ג'ון ג'ונסון לואיס, "אודות מרי לו רטון", about.com
  16. ^ "מרי לו רטון. היא השיגה את הזהב. כעת היא שואפת לפלטינום.", Billboard. 5 Oct. 1985: 5
  17. ^ "Mary Lou's Flip Flop Shop.", houstonpbs.org
  18. ^ "ביומה שינתה את חיי, מרי לו רטון"
  19. ^ "השקת מסע פרסום לאומי עם המתעמלת האולימפית מרי לו רטון על מנת לעורר מודעות לבעיות בשלפוחית", פייזר, 29 בספטמבר 2004