מריה לואיסה בומבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מריה לואיסה בומבל
María Luisa Bombal
לידה 8 ביוני 1910
ויניה דל מאר, צ'ילה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 במאי 1980 (בגיל 69)
סנטיאגו דה צ'ילה, צ'ילה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה María Luisa Bombal Anthes עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Santiago General Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • סורבון
  • Colegio de los Sagrados Corazones de Valparaíso עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות Generation of '38 עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפעה על ידי Fortunat Strowski עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות The last mist, La amortajada, The tree עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Jorge Larco (19351937) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מריה לואיסה בומבלספרדית: María Luisa Bombal;‏ 8 ביוני 19106 במאי 1980) הייתה סופרת צ'יליאנית, שזכתה לשבחים ברחבי העולם, ונחשבה לאחת המשוררות הגדולות ביותר בצ'ילה. עבודתה התאפיינה לרוב במאפיינים ארוטיים, אפלים, פמיניסטיים וסוריאליסטים, ועסקה לעיתים קרובות במגדר ובנשיות. בנוסף זכתה בומבל בפרס הספרות העירוני של סנטיאגו של שנת 1942 על ספרה "העטוף" ("La Amortajada")[1].

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריה לואיסה בומבל נולדה בפסאו מונטריי בווינה דל מאר, לאב ארגנטינאי ואם ממוצא צפון אירופאי, וכתוצאה מכך נחשפה בילדותה גם לספרות ספרדית וגם לספרות גרמנית. אחד הסופרים האהובים עליה בילדותה היה הנס כריסטיאן אנדרסן, שיצירותיו השפיעו ככל הנראה על עבודתה שלה. עם מות אביה בשנת 1923, בגיל 8 עברה בומבל עם אמה בלנקה אנתס פרכט ועם אחיותיה לפריז, שם סיימה את לימודי התיכון והאוניברסיטה. בשנת 1931 חזרה בומבל לצ'ילה, שם התגוררה עד שעברה לבואנוס איירס בשנת 1933, בשל הזמנת הקונסול פבלו נרודה. בבואנוס איירס עבדה בומבל במגזין סור (אנ'), ונפגשה עם הכותבים המקובצים סביבו. כך, הפכה לפעילה בתנועה האינטלקטואלית של אותה תקופה[2]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר חזרה בומבל לצ'ילה ב-1931 מלימודיה בפריז, פגשה חבר צעיר של משפחתה בשם יולוג'ו סאנצ'ס ארראזוריץ. בין השניים נפתח רומן אינטנסיבי, שעם סיומו בשנת 1933 עברה בומבל להתגורר בבואנוס איירס. בבואנוס איירס נישאה לאמן חורחה לארקו (אנ') ; למרות היותו הומוסקסואל. הנישואים היו קצרים, שכן בומבל בחרה להינשא על מנת להימנע מבדידותה; בעוד לארקו ניהל במהלך נישואיהם רומנים עם גברים.

שנה לאחר חזרתה לצ'ילה ב-1940, נעצרה בומבל על ניסיון התנקשות במאהבה לשעבר יולוג'יו סאנצ'ס, ככל הנראה בשל היחס המזלזל שלו כלפיה.

לאחר שחרורה בשנת 1944 היא עברה לארצות הברית, שם התגוררה כמעט 30 שנה. בחודשיה הראשונים בארצות הברית החלה בומבל לסבול מאלכוהוליזם קשה שליווה אותה להמשך חייה, וככל הנראה הביא למותה. בנוסף, באותה שנה היא פגשה אמריקאי צרפתי בשם פאל דה סן פאל, שאליו נישאה ב-1 באפריל 1944. לשניים נולדה בת בשם ברידג'ט, על שם גיבורת הרומן השני של בומבל ("העטוף")[3].

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריה לואיסה בומבל ב־1935

הקריירה הספרותית של בומבל החלה כאשר הוציאה לאור את הרומן "הערפל האחרון" בשנת 1935, בהשפעת התנועה האינטלקטואלית אליה נחשפה בבואנוס איירס. שלוש שנים לאחר מכן הוציאה לאור רומן בשם "העטוף" ("La Amortajada") שנחשב לרומן החשוב ביותר שלה. באוגוסט 1940 חזרה לצ'ילה, שם הוציאה לאור מספר סיפורים קצרים ביניהם "העץ" ו"האיים החדשים".

בשנת 1944 עברה בומבל לארצות הברית שם החלה להתמקד בכתיבת מחזות. בשנת 1947 פרסמה את ספרה האחרון " House of mist", שנכתב באנגלית, מה שהנגיש אותו לאנשים רבים נוספים וסייע להצלחתו בכל העולם.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מות בעלה בשנת 1969, עזבה בומבל לבואנוס איירס. שם היא נשארה עד מותה ב־6 במאי 1980. מותה נגרם מהפרעה במערכת העיכול אשר ככל הנראה הייתה תוצאה של אלכוהוליזם.

לאחר מותה הופצה שמועה שלפיה בומבל נפטרה בודדה ונטושה בחדר משותף של בית חולים ציבורי. ברם, עשרים וחמש שנים לאחר מותה, הסנטור קרלוס בומבל, שהיה אחיינה, טען שמדובר במיתוס, ושדודתו נפטרה בעודה נעזרת ונתמכת על ידי בני משפחתה ועל ידי אחיות בבית החולים, ולא נאלצה להיות לבדה בימיה האחרונים[4].

השפעות ואופי כתיבתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתה של בומבל התעמקה לעיתים קרובות במצבן של הנשים בחברה. על מנת להדגיש את בדידותן הרדיקלית של הנשים אל מול הגבריות השולטים בחברה, בחרה בומבל להתעמק בפסיכולוגיה של הדמויות הנשיות, ולא בסיפור העלילתי; וכתוצאה מכך עבודתה נוטה להיות לא ריאליסטית, ואפילו פנטסטית.

ביקורות רבות גרסו כי עבודתה אינה מחוברת למציאות, שכן כתיבתה מתרחקת מהריאליזם אל עולם המיסטיקה. למרות הביקורת, הטקסטים של בומבל מהווים מסמך היסטורי למצב החברתי והתרבותי של אמריקה הלטינית בתקופת הכתיבה.

עבודותיה "הערפל האחרון " ו"העטוף"; סמנו את תחילת חידוש הרומן הלטיני (אנ') באמריקה. בעבודות אלה שינתה בומבל את המבנה המסורתי של הרומן כמספר אירועים- ובמקום גישה זו בחרה בומבל לגשת באופן פואטי למניעיו הנסתרים של המצפון האישי[5].

ה"העטוף" ("La Amortajada")[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומן "העטוף", מציגה בומבל דיוקן אינטימי של אישה הלכודה בנישואים אומללים ומבודדת באחוזתו המכוסה ערפל של בעלה. היא מתארת את הקושי שבמאבק נגד האדישות של בעלה, הערפל התמידי וחוסר הסיפוק שלה מחייה. הרומן מתאר חוויות בלתי רגילות באופן מוחשי ואמיתי- האישה ניגשת לגופתה של ילדה צעירה, מתרחצת בעירום בבריכה ופוגשת מאהב בסתר- באופן שבו אין הקורא יודע אם מדובר במציאות, או בפרי דמיונה של האישה, שמנסה לפצות על האופי המחניק של חייה.

"העטוף", כמו גם עבודותיה האחרות של בומבל, עוסק במניעים ובפסיכולוגיה של האישה ובחוויה הנשית באותה התקופה, ומציגים את הקונפליקט המגדרי שבין הגבריות והנשיות[6].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מריה לואיסה בומבל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ La última niebla/La amortajada (Spanish Edition) (Spanish), www.amazon.com
  2. ^ María Luisa Bombal (1910-1980) - Memoria Chilena, Memoria Chilena: Portal (בספרדית)
  3. ^ María Luisa Bombal
  4. ^ La dicha de escribir y la desdicha de vivir
  5. ^ [https://www.letraslibres.com/espana-mexico/revista/maria-luisa-bombal-la-soledad-la-escritora María Luisa Bombal. La soledad de la escritora 109]
  6. ^ Ashley Hope Perez, TRANSLATING MARÍA LUISA BOMBAL’S LA ÚLTIMA NIEBLA