מרסלה דטרויט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרסלה דטרויט
Marcella Detroit
לידה 21 ביוני 1959 (בת 64)
דטרויט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Marcella Levy עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Marcella Detroit עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1972 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Oak Park High School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים פולידור רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
www.marcella-detroit.com
nm7067823/ פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרסלה דטרויט (נולדה ב-21 ביוני 1959) היא זמרת, גיטריסטית, וכותבת שירים אמריקאית.[1] היא כתבה בשיתוף את הלהיט של אריק קלפטון מ-1977 "Lay Down Sally", והוציאה את אלבום הבכורה שלה Marcella ב-1982. היא הצטרפה ללהקה Shakespears Sister ב-1988 עם חברת Bananarama לשעבר, שבאן פייהי. שני האלבומים הראשונים שלהן Sacred Heart ‏(1989), ו-Hormonally Yours ‏(1992), הגיעו לעשירייה הפותחת של מצעד האלבומים בבריטניה. דטרויט שרה את הסולו בלהיט הגדול ביותר של ההרכב, "Stay", אשר נשאר במקום הראשון במצעד הסינגלים במשך שמונה שבועות רצופים ב-1992.[2][3] דטרויט עזבה את הלהקה ב-1993 והוציאה את הלהיט "I Believe" בשנת 1994. היא הקימה את להקת מרסי לוי ב-2002, ובשנת 2010 סיימה במקום שלישי בסדרת הריאליטי של ערוץ ITV"Popstar to Operastar"(אנ').

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1970–1987: התחלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרסלה דטרויט נולדה למשפחה יהודית בעיר דטרויט. שמה המקורי היה מרסלה "מרסי" לוי. היא התחילה לנגן במגוון להקות בעיר מולדתה במשך שנות השבעים. ב-1972 התחילה לעבוד עם כוכב הרוק בוב סיגר, אשר החתים את להקתה של דטרויט, "גוליה", כמופע פתיחה בסבב הופעות שלו. היא שרה קולות רקע באלבום שלו, Back in '72, אשר הוקלט באולפן של ליאון ראסל, "גרנד לייק סטודיו". ראסל אז ביקש מדטרויט להצטרף אליו בסבב הופעות, והיא נאותה. מאוחר יותר, היא התבקשה על ידי אריק קלפטון לתור גם אתו. היא שרה קולות והרמוניה באלבום של קלפטון There's One in Every Crowd, והמשיכה לעבוד איתו באולפן ובהופעות למשך ארבע השנים הבאות. במהלך העבודה עם קלפטון, היא שרה קולות רקע בכמה מן הלהיטים המוכרים ביותר שלו, כולל "Lay Down Sally" (אשר היא כתבה יחד עמו), "Promises", ו-"Wonderful Tonight". באותו זמן, דטרויט התחילה לעבוד על אלבום סולו הבכורה שלה עם המפיק דייוויד פוסטר בשנות ה-1970 המאוחרות, וחתמה חוזה הקלטות עם RSO רקורדס. מסיבות לא ידועות, האלבום נגנז ונשאר לא גמור. דטרויט ציינה מאוחר יותר שפוסטר הוא מפיק נפלא, אך שחברת התקליטים ניסתה "להכניס אותה למשבצת" אחת - או כזמרת יוצרת, או כאמנית R&B - ודטרויט היא גם וגם.[4] דטרויט הפסיקה לעבוד עם קלפטון כדי להתמקד יותר בקריירת הסולו שלה. בזמן העבודה על אלבום הבכורה שלה, היא הקליטה וכתבה שירים עבור אמנים רבים כולל אריתה פרנקלין, ברט בכרך, קארול באייר-סייגר, סטנלי קלארק, צ'אקה קאן, בלינדה קרלייל, ואל ג'ארו.[5]

דטרויט שרה דואט עם אליס קופר באלבום שלו משנת 1978 From the Inside בשיר "Millie and Billie". היא סיפקה קולות רקע בלהיט של ג'וני לי, "Lookin' for Love" (#5 במצעד הפופ ו - #1 במצעד הקאנטרי). גם בשנת 1980, היא שרה עם רובין גיב את הדואט "Help Me!", אשר היה לחלק מהפסקול הרשמי של הסרט Times Square. השיר יצא כסינגל, והגיע מספר 50 בבילבורד הוט 100.[6] היא גם שרה את הדואט "Where Do I Go" באלבום Sunrise של ג'ימי ראפין; וב-1981 השיר שלה "Somebody to Love" צורף לפסקול הרשמי של American Pop.[7][8] במהלך תקופה זו, דטרויט הייתה חתומה עם אפיק רקורדס והוציאה את אלבום הבכורה שלה, Marcella ב-1982. האלבום לא הופיע בשום מצעד להיטים, ולפיכך אפיק סירבו לספק לה תקציב לסבב ההופעות המתוכנן שלה עם ג'ון מלנקמפ, ואחר כך הלייבל גם שחרר את דטרויט מחוזה. היא כתבה יחד עם ריצ'רד פלדמן את "Tangled in Love" ושרה קולות רקע, והשיר הופיע באלבומו משנת 1985 של אריק קלפטון Behind the Sun. בעקבות זאת, היא התבקשה על ידי קלפטון להתחיל לעבוד איתו שוב, והיא יצאה לשנה נוספת של הופעות לפני שפרשה כדי להמשיך לפתח את קריירת הסולו שלה. דטרויט שרה דואט עם מקס קארל, "Come and follow me" לסרט קצר חשמלי ב-1986 (מופיעה בקרדיטים כמרסי לוי); אך לא יצא אלבום פסקול לסרט. ב-1988 הופיעה דטרויט בפסקול הרשמי של Mac and Me, בשיר "You knew what you were doing".

1988–1993: Shakespears Sister[עריכת קוד מקור | עריכה]

דטרויט פגשה את שבאן פייהי, חברה בלהקה Bananarama, דרך חברן המשותף ושותפה לכתיבה של דטרויט, ריצ'רד פלדמן. פייהי שקלה לעזוב את הלהקה כדי להתחיל בפרויקט סולו לו קראה Shakespears Sister. פלדמן הזמין את דטרויט להשתתף בכתיבת השירים של הפרויקט. פייהי הייתה זו שהציעה לדטרויט לשנות את שמה ממרסי לוי כדי לסמל התחלה חדשה והצלחות חדשות. דטרויט המשיכה לעבוד כ"שכירה" עד שבעלה של פייהי, דייוויד א. סטיוארט, הציע שהשתיים יקימו ביחד להקה, רעיון שיצא לפועל בגיבויים של פלדמן, חברת הניהול של פייהי, וחברת התקליטים שלה, לונדון רקורדס.[9] הסינגל הראשון שהוציאו השתיים ביחד בתור להקה, "You're History" הגיע לטופ-10 בבריטניה, כמו גם אלבום הבכורה שלהן Sacred Heart, אשר הוסמך כאלבום זהב על ידי ה-BPI. עוד שני סינגלים יצאו מהאלבום, "Run Silent" ו-"Dirty Mind"; שניהם לא הגיעו לראש מצעד הטופ-50.[10]

בסוף 1991, Shakespears Sister הוציאו את הסינגל הראשון מתוך האלבום השני שלהן Hormonally Yours, "Goodbye Cruel World", שגם הוא היה כישלון מסחרי, ולא העפיל לראש מצעד הסינגלים. הסינגל השני, לעומת זאת, "Stay", הגיע למקום הראשון, ונשאר שם במשך שמונה שבועות רצופים, ומצא הצלחה דומה במצעדים בינלאומיים. האלבום יצא חודש אחרי זה, והוסמך כפלטינה 2× על ידי ה-BPI.[11] השתיים המשיכו לעוד הצלחות בסינגלים הבאים מאלבום זה, "I Don't Care" העפיל למקום שביעי, "Hello (Turn Your Radio On)" שהגיע למספר 14, והוצאה מחודשת של "Goodbye Cruel World" הגיע למקום 32.

בתקופה זו החלו להתפתח מתחים בין חברות הצמד, והופעה ברויאל אלברט הול בוטלה עקב הבעיות האישיות של פייהי, והשתיים החליטו לפרק את הלהקה זמנית, כדי לאפשר לדטרויט להוציא אלבום סולו ולפייהי לבלות זמן עם משפחתה. בזמן זה יצא הסינגל החמישי והאחרון מ-Hormonally Yours, "My 16th Apology", שגם הוא נכשל מסחרית בשל אי יכולתן של שתי החברות לקדם אותו, והוא הגיע רק למספר 63 במצעד הבריטי. דטרויט גילתה שפייהי פירקה את השותפות עמה בטקס פרסי איבור נובלו ב-1993, כשהאלבום Hormonally Yours זכה בפרס "אוסף השירים העכשוויים הטוב ביותר". דטרויט ופייהי לא דיברו או נפגשנו מאז ועד 2018, אז נפגשו ויישרו את ההדורים ובעקבות כך הודיעו במאי 2019 על איחוד ההרכב ויצאו למסע הופעות ברחבי בריטניה והופיעו בתוכניות טלוויזיה לראשונה מזה 26 שנים.[12] באוקטובר 2019 הוציאו מיני אלבום בשם "Ride Again" (אנ') שכלל שלושה שירים חדשים שנכתבו על ידי דטרויט ופייהי, ועוד שני רמיקסים לסינגלים שכבר יצאו בעבר.

1994–2001: קריירת סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעזבה את Shakespears Sister ב-1993, דטרויט המשיכה את עבודת הסולו שלה עם לונדון רקורדס. אלבום האולפן הראשון שלה אחרי הפירוק, Jewel, יצא במרץ 1994, אחרי הסינגל הראשון ממנו, "I Believe", אשר הגיע למספר 11 במצעד הבריטי. האלבום עצמו הגיע למספר 15. שלושה סינגלים נוספים יצאו מאלבום זה: "Ain't Nothing Like the Real Thing" (דואט עם אלטון ג'ון), "I'm No Angel", ו-"Perfect World", אשר הגיע בשיאם למספרים 24, 33, ו-134 במצעדים, בהתאמה.

דטרויט עזבה את לונדון רקורדס במהלך שנת 1995. היא הוציאה את אלבום האולפן השלישי שלה, Feeler בספטמבר 1996 באמצעות לייבלים שונים במדינות שונות. בבריטניה הוא יצא מטעם AAA רקורדס.[13] האלבום לא זכה להצלחה מיוחדת, חוץ מאשר הצלחה בינונית ביפן. אלבום הופעה חיה יצא ביפן ב-1996, "Without Medication Plus MTV Buzz Live". באותה שנה, היא הופיעה בשני פרקים של פשוט נהדרת בתפקיד מלאך.[14] בפרקים אלה היו שזורים חמישה שירים מקוריים של דטרויט, אשר אחר כך נכללו בשנת 1999 באלבום פסקול הסדרה, Abfab Songs. גם ב-1999, דטרויט הוציאה את האלבום Demoz, דיסק אוסף כפול של דמואים שיצרה במהלך השנים. אלבום הסולו הרביעי שלה, Dancing Madly Sideways, יצא ביולי 2001 באמצעות הלייבל העצמאי שדטרויט הקימה, Banned Records, אשר מאוחר יותר שינה את שמו ל-Lofi Records.

2002–2008: להקת מרסי לוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2002, הקימה דטרויט להקת בלוז, הקרוי על שמה המקורי. חברי הלהקה כללו את מייקל פל על מפוחית, ג'וב סטריילס על גיטרה, ריק ריד על בס, ומקס בנגוול על תופים.[15] דטרויט תיארה את פרויקט כ"חזרה לשורשים שלי, לדברים שנתנו לי השראה מלכתחילה. אז החלטתי לפנות לכל חברי הבלוז שלי, וליצור אלבום".[16] EP הבכורה שלהם Button Fly Blues יצא בהוצאה מוגבלת באמצעות הנדמייד רקורדס. במהלך תקופה זו, היא תיירה עם קרלוס גיטרלוס, והתחילה לכתוב שירים לאמנים כמו שרלוט צ'רץ' ואלכס פארקס, בין היתר. אלבום האולפן הראשון של להקת מרסי לוי, The Upside of Being Down, יצא ביולי 2006 באמצעות Lofi Records. ב-2007 ו-2008 היא הופיעה בסינגלים של להקות אחרות, כמו Loverush ו-Vacuum.[17][18]

2009 –[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2009, התפרקה להקת מרסי לוי. דטרויט הודיעה שהיא עובדת על שני אלבומי אולפן, אחד מהם בשם The Vehicle, והשני Skin I'm In, שזהו גם שם האוטוביוגרפיה שהיא כותבת.[19] היא גם המשיכה להופיע באלבומים של יוצרים אחרים, דוגמת האלבום Rising from the Bushes של אלכס דיקסון. בינואר 2010 דטרויט השתתפו בסדרת הראליטי של הערוץ הבריטי ITV1  Popstar to Operastar, והגיעה לחצי הגמר.[20] גם ב-2010, היא הוציאה סינגל בשם הכותרת "All is Forgiven", ובנובמבר 2011, דטרויט הוציאה את EP הכריסטמס הראשון שלה Happy Holiday.[21]

במאי 2012, דטרויט הוציאה את הסינגל הראשון שלה מזה שנתיים, "Madison's Light", כמחווה לאחיינית שלה שנפטרה בגיל חמישה חודשים. חמישה חודשים לאחר מכן יסדה דטרויט את המלכ"ר "The Madison Morr Foundation", קרן למען ילדים נזקקים.[22] דטרויט המשיכה להופיע ולעשות שיתופי פעולה עם אמנים אחרים במהלך 2012 ו-2013.[23] בספטמבר 2012, היא הוציאה את הסינגל Love, Faith, and Hope", אשר היה מיועד להיות ההמנון הרשמי של פסטיבל הגאווה בבלגרד, אך הפסטיבל בוטל על ידי הממשלה הסרבית "בשל סיבות ביטחוניות". בנובמבר 2012, דטרויט הוציאה EP כריסטמס חדש, Holiday 2012.

 ב-2013 יצא האלבום The Vehicle, אלבום הסולו הראשון שלה מזה 12 שנים. בסוף 2013 יצאה באלבום באורך מלא לכבוד חג המולד, For the Holidays. ב-2015 יצא האלבום Gray Matterz.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דטרויט נשואה למוזיקאי לאנס אסטון, ולהם בן יחיד, מקסוול, שנולד בשנת 1991.[24]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן
  • Marcella ‏(1982)
  • Jewel ‏(1994)
  • Feeler ‏(1996)
  • Dancing Madly Sideways ‏(2001)
  • The Vehicle ‏(2013)
  • For the Holidays ‏(2013)
  • Gray Matterz ‏(2015)
הופעה חיה
  • Without Medication Plus MTV "Buzz Live" ‏(1996)
אוספים
  • Demoz ‏(1999)
  • The Music Sales Group Presents Marcella Detroit ‏(2012)
  • Jewel: The Original Demo Recordings ‏(2014)

Shakespears Sister[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Sacred Heart ‏(1989)
  • Hormonally Yours ‏(1992)

להקת מרסי לוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Upside of Being Down ‏(2006)
  • Button Fly Blues ‏(EP) ‏(2003)

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט או תוכנית תפקיד הערות
1976 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band Our Guests at Heartland בקרדיטים כמרסי לוי
1990 Beyond the Groove Musician / Hitchhiker פרק אחד
1996 פשוט נהדרת מלאך שני פרקים
1998 This Town Tracy Landau Main role

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Priya Elan. "Why I'd love to see a Shakespears Sister reunion | Music". The Guardian.
  2. ^ Roberts, David (2006). British Hit Singles & Albums (19th ed.). London: Guinness World Records Limited. p. 493. ISBN 1-904994-10-5.
  3. ^ "All The Official Singles Chart Number 1s". Officialcharts.com. 2015-01-30.
  4. ^ Marcella Detroit: After Three Decades in Music, She Can't Forget the Motor City, Jason Holmes, September 26, 2013, Huffington Post
  5. ^ "Marcella Detroit – Biography". Marcella-Detroit.com.
  6. ^ "Allmusic > Robin Gibb (for 'Help Me!')". allmusic.com.
  7. ^ "Jimmy Ruffin – Sunrise at Discogs". Discogs.
  8. ^ "Marcy Levy, Appearances – Discogs". Discogs.
  9. ^ "FAQq". Marcella Detroit. 1973-09-13.
  10. ^ "Chart Log UK, 1994–2010, DJ S – The System Of Life". Zobbel.de.
  11. ^ "Shakespears Sister on Putting a 25 Year Feud to Bed". אורכב מ-המקור ב-24 בספטמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Shakespears Sister on Putting a 25 Year Feud to Bed". YouTube.
  13. ^ "Marcella Detroit Discography". Discogs.com. 1959-06-21.
  14. ^ "Marcella Detroit". IMDb.com.
  15. ^ "Marcy Levy Band — Free listening, videos, concerts, stats and photos at". Last.fm.
  16. ^ Marcella Detroit – POD, רשימת השמעה, באתר יוטיוב
  17. ^ "Loverush UK! Ft. Marcella Detroit - Mystery To Me (File, MP3)". Discogs.com. 2007-11-19.
  18. ^ "Vacuum feat. Zlanabitnig* - Know By Now / My Friend Misery (CD)". Discogs.com. 2008-05-24.
  19. ^ "Projects". Marcella Detroit.
  20. ^ "Drama & Soaps - Categories - The ITV Hub". Itv.com.
  21. ^ "Marcella Detroit on iTunes". Itunes.apple.com. 1959-06-21.
  22. ^ "Marcella Detroit". Facebookm.
  23. ^ מרסלה דטרויט, בביצוע Various Artists – Yell Cut, סרטון באתר יוטיוב
  24. ^ Rawlins, Melissa W. (25 בספטמבר 1992). "Shakespear's Sister". Entertainment Weekly. {{cite news}}: (עזרה)