מרקוס גאביוס אפיקיוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרקוס גאביוס אפיקיוס
דיוקן דמיוני של מרקוס גאביוס אפיקיוס, 1853.
דיוקן דמיוני של מרקוס גאביוס אפיקיוס, 1853.
לידה 25 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 37 (בגיל 61 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רומא העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרקוס גאביוס אפיקיוסלטינית: Marcus Gavius Apicius) הוא שמו של רומאי המייצג את הראוותנות ואת אנינות הטעם במזון של רומא בראשית ימי הקיסרות הרומית. הוא חי בשלהי המאה הראשונה לפנה"ס וראשית המאה הראשונה לספירה, והיה מפורסם בזכות תכונותיו בימיו של הקיסר טיבריוס. אפיקיוס היה מקושר לבית הקיסר ודומה שהיה אדם עשיר. על אחרית ימיו מדווח הפילוסוף הרומאי סנקה, המספר כי הלה בזבז על מזון ועל השגתו (כגון נסיעה מיוחדת לאפריקה משום ששמע שסרטניה גדולים יותר ממה שהכיר), עד שבזבז הון של מאה מיליון ססטרצים בסוגיה זו. מאחר שנותרו בידו עשרה מיליון ססטרצים בלבד שהביאו לידי פחד כי ירעב, התאבד בשתיית רעל.

מרקוס גאביוס אפיקיוס ככל הנראה היה חייב את הקוגנומן שלו (שמו השלישי) לאפיקיוס מוקדם יותר, שחי בשנות ה-90 של המאה ה-1 לפנה"ס וזה היה שם משפחתו. אם אכן כך, השם "אפיקיוס" קיבל את המשמעות "אנין טעם" כתוצאה מפרסומו של אותו חובב ראוותנות מוקדם יותר.

מקורות על מרקוס גאביוס אפיקיוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנקדוטות אודות מרקוס אגביוס אפיקיוס פזורים במקורות שונים בני זמנו ומעט אחריו וביניהם המדקדק היווני אפיון, ההיסטוריון טקיטוס, מרטיאליס, פליניוס הזקן (המספר על אפיקיוס המייעץ לבנו של הקיסר שלא לאכול כרוב בשל היותו מאכל המוני), קלאודיוס איליאנוס, סנקה, ואחרים.

הספר 'אפיקיוס' או 'על ענייני הבישול' De re coquinaria[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אפיקיוס

שמו של מרקוס גאביוס אפיקיוס נודע בעיקר בשל ספר בישול רומאי המיוחס לו בטעות. הלה כתב אומנם שני ספרי בישול, האחד ספר בישול כללי, והשני ספר על אודות רטבים, אך אלה לא שרדו. הספר ששרד עד ימינו, תחת השם הנ"ל, אינו מפרי עטו, אלא של מחבר אנונימי בן המאה הרביעית לספירה. הספר הוא היחיד בתחום זה של הבישול הרומאי ששרד מן העת העתיקה, והוא מופיע תחת הכותר "אפיקיוס", או 'על אודות ענייני הבישול'. דומה שייחוס הספר לאדם בשם קֵליוס אפיקיוס, הנובע מן רשום בראש אחד מכתבי היד ששרדו: API CAE הוא מוטעה.

בספר נאספו כ-500 מתכונים, כאשר כ-300 מהם מיוחסים למרקוס גאביוס אפיקיוס. יש בספר מתכונים פשוטים, הוראות טיפול במזון (כבישה, השריה, מילוי, ובעקבותיהם מנות כמו 'בשר חזיר בדבלים ודבש'), אך יש בו גם מנות מוזרות וראוותניות למדי כמו 'לשונות של ציפורי פלמינגו', המייצגים את הראוותנות של החברה הגבוהה הרומאית. זהו בהחלט ספר בישול מעשי, והוא דומה על פי תוכנו לספרי בישול מודרניים.

תוכן הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחלק לעשרה פרקים כדלקמן: 1. על הטבח (שֵף); 2. בשר; 3. ירקות; 4. מנות שונות; 5. קטניות; 6. עוף; 7. מנות לטעם אנין (גורמה); 8. הולכים על ארבע; 9. מזון מן הים; 10. דגים. חלק מן המתכונים אינם מתאימים בתוכנם לפרק בו הם מצויים.

מתכון לדוגמה (אפיקיוס פרק 6, 9, 4): עוף נומידי: "הכן את העוף, בשל אותו, רחץ אותו, השרה אותו במיץ של צמח הלאסר, פלפל אותו, טגן אותו. רסק פלפל, קימל, זרעי קוריאנדר (כוסברה), שורשי לאסר, פיגם, תמרים, צנוברים, חומץ, דבש. הוסף לו גארום ושמן לפי הטעם. לאחר רתיחתו הוסף קמח עמילן והגש."

נוסח הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • J. Andre, De RE Coquinaria, Bude, 1974
  • Marry Ella Milham, DE RE Coquinaria, Teubner Leipzig, 1969

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]