משחק מכור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחק מכור / רצועת הביטחון
לוגו "משחק מכור"
לוגו "משחק מכור"
סוגה סאטירה, בידור, קומדיה
יוצרים ליאור שליין, אבי כהן, גידי יהושע
כותבים ליאור שליין, גידי יהושע, ארז בן ארי, לירון תאני, אבי אטינגר, ערן פורת, אריק זילברמן, ענת בוטבול-כהן, אור ישראלי, שחר סגל
בימוי בובי לקס
שחקנים עינב גלילי, ליאור שליין, גיל ריבה, רשף לוי, גורי אלפי
ארץ מקור ישראל
מספר עונות 4
מספר פרקים 62
הפקה
חברת הפקה מעגלות
בעלי תפקידים נוספים אבי כהן (עורך), ליאת אשורי (מלבישה ראשית)
אורך פרק כ-40 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 2 (רשת)
HOT V.O.D
תקופת שידור מקורית 2 ביולי 20043 באפריל 2006
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb

"משחק מכור" היא תוכנית טלוויזיה ישראלית, המשתייכת לז'אנר תוכניות הבידור והסאטירה. התוכנית עלתה לאוויר ב-2 ביולי 2004, בערוץ 2, ושודרה במשך ארבע עונות מלאות על ידי הזכיינית רשת. בנוסף לשידורה בערוץ השני, התוכנית ניתנת להזמנה בשירות ה-VOD של חברת הכבלים HOT.

ביולי 2006 עלתה מתכונת מיוחדת של התוכנית בשם "רצועת הביטחון".

מידע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

"משחק מכור" היא תוכנית בידור וסאטירה שבועית. יוצרי התוכנית, ליאור שליין, גידי יהושע ו"חברת תוכן", החליטו להעביר את מהלך התוכנית, שיחות הומוריסטיות על המתרחש בשבוע החולף, בצורה של שעשועון תחרותי, שבו משתתפי התוכנית המתחלקים לשתי קבוצות המתחרות על נקודות פיקטיביות. הנקודות ניתנות בכל שלב לקבוצה עם התשובות הטובות והמצחיקות ביותר.

פינות בתוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאור שליין ב"משחק מכור"
  • שיר מיוחד (עונות 3–4): שלב הפתיחה בו ארבעת המשתתפים יוצרים שיר סאטירי על מקרה בולט בשבוע החולף. כל משתתף מרכיב בית.
  • מה הקטע? (עונות 2–4): שלב בו מוקרן למשתתפים קטע וידאו ביזארי למדי, אליו מתייחסים המשתתפים בהומוריסטיות, לרוב בקישור לאירוע או דמות אקטואליים.
  • משחק מיוחד (עונות 1–4): שלב בו המשתתפים משחקים במעין משחק תפקידים, הצגה הומוריסטית או מונולוג.
  • אלף בית (עונות 1–4): חלק בו עונים המשתתפים על שאלה אקטואלית (או פחות אקטואלית) בתשובה המתחילה באות מסוימת.
  • יש לך בעיה עם זה? (עונה 4): קטע בו המשתתפים מתייחסים בצורה הומוריסטית לקטע בו מתלונן צופה בתוכנית על הרגל מסוים.
  • נכון או לא? (עונות 2–4, בעונה הראשונה תחת השם "אמת או שקר"): שלב בו עונים המשתתפים לגבי קטע, אמיתי או פיקטיבי, המתייחס לאקטואליה בישראל ומחוצה לה.
  • ישר בפנים (עונות 3–4): פינה בה פונה אורח, איש מוכר לציבור, לתמונתו של אדם מוכר לו חפץ לומר משהו חשוב.
  • העונש (עונות 1–4): השלב הסופי בו מוכרזים ה"מנצחים" וה"מפסידים", ובו ניתן עונש משעשע למפסידים.

קטעים שהורדו במהלך העונות

  • כותרת מושחרת (עונות 1–2): שלב בו נותנים למשתתפים את המילה הראשונה והאחרונה מכותרת של כתבה בעיתון.
  • מאחוריך! (עונות 1–2): שלב בו המשתתפים יושבים מלפני המסכים כאשר גבם מופנה אליהם, ומוקרנת מאחוריהם תמונה של חפץ כלשהו, שעליהם לזהותו על ידי רמזים.

ביקורות ונתוני רייטינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת רבה הופנתה כלפי התוכנית, שבתחילה לא הצליחה להתרומם בטבלאות הרייטינג בישראל, מצד מבקרי הטלוויזיה והציבור הרחב. חלק טענו ועדיין טוענים שהתוכנית אינה מתאימה לשידורי טלוויזיה, אלא משתייכת יותר לעולם הרדיו. טענה זו לרוב מבוססת על הדמיון הקרוב בין "משחק מכור" לתוכנית הרדיו "יתוש בראש", ועל העובדה שרוב המשתתפים בתוכנית עבדו ועוד עובדים בתחנות הרדיו השונות. כמו כן הופנתה אצבע מאשימה כלפי אופן הצגת התוכנית ובעיקר על כך שיוצריה אינם מנסים להסתיר את העובדה שהיא כתובה לחלוטין, ללא שמץ של אלתור.

ולמרות כל אלה, הצליחה התוכנית במשך הזמן לכבוש את טבלאות הרייטינג (בשנת 2005, לא היה שבוע שבו לא הופיעה התוכנית באחד משלושת המקומות הראשונים בטבלאות, בשבועות בהם שודרה) ואת אהדת הציבור הרחב. התוכנית גיבשה לעצמה קהל מעריצים גדול, זאת ניתן לראות לפי כמות הפורומים באינטרנט המוקדשים לה ולפי כמות האנשים הבאים לשמש כקהל לתוכנית. התוכנית קיבלה הרבה ביקורות טובות, בעיקר בעונתה השנייה, מצד מבקרי הטלוויזיה. הם תיארו אותה כתוכנית שנונה, מצחיקה ומתאימה לקהל מבוגר ואינטליגנטי. עוד הערכה ניתנת למשתתפים בתוכנית, הכותבים לעצמם חלק מהבדיחות המופיעות בזמן השידור.

העונה האחרונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשבועות האחרונים של צילומי העונה הרביעית עברה התוכנית מספר אירועים; הראשונה הייתה בפברואר 2006, כשרון לוינטל (יו"ר "שינוי"), שהגיע להתארח בפינה "ישר בפנים", דרש מההפקה לא לשדר את הקטע בו הוא מצולם. למרות שלא שידרו אותו, העלתה ההפקה את הקטע לאתר האינטרנט של התוכנית. במרץ שידרה התוכנית את ספיישל בחירות 2006 שלה, בו התארחה עלמה זק. פרק זה זכה לשיא הרייטינג לו זכתה התוכנית – 22%, מיקום שני בטבלה השבועית לאחר "ארץ נהדרת". בתוכנית זו תסריט הצילומים דלף לרשת ממקור לא צפוי.[1] ב-3 באפריל 2006 שודר פרק הסיום של העונה, וב-10 באפריל שודר סרט מיוחד העוקב אחר צילומי "משחק מכור" – "משחק מלוכלך". ב-14 במאי שודר פרק מיוחד ליום העצמאות, בהשתתפות אסי דיין, שוש עטרי, רועי לוי, גיל ריבה, להקת "שייגעצ" ושמעון פרס. בחודש יולי 2006 הודיע גורי אלפי על פרישה מהשתתפות קבועה בתוכנית, וכי הוא ישתתף בעונה החמישית של התוכנית, שלא יצאה לפועל, כאורח בלבד. בהמשך הודיע ליאור שליין על עזיבתו את ערוץ 2 לטובת הגשת תוכנית הלייט-נייט "הלילה עם ליאור שליין" בערוץ 10. בעקבות זאת, בנוסף על הריונה של עינב גלילי באותה תקופה, "משחק מכור" לבסוף לא שבה אל המסך.

רצועת הביטחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 ביולי 2006, בעקבות מלחמת לבנון השנייה, החלה הפקת התוכנית לשדר מהדורה מיוחדת של "משחק מכור" הנקראת "רצועת הביטחון", ששודרה באופן מיוחד לאורך שלושת ימי השידור של זכיינית השידור "רשת". עליית התוכנית היוותה חלק מגל תוכניות הסאטירה אשר עלו לאוויר באופן מיוחד בעקבות האירועים, ביניהן "מועדון לילה" ו"ארץ נהדרת" של "שידורי קשת". את התוכניות הנחו עינב גלילי וליאור שליין, בעוד גורי אלפי, שכבר הודיע לפני-כן על פרישתו מהתוכנית, השתתף בקטעים השונים, לעיתים כאורח ולעיתים כפאנליסט. שאר האורחים בתוכנית, בניגוד למתכונת הרגילה של "משחק מכור", לא השתתפו בדמות עצמם (כלומר כפאנילסטים), אלא שיחקו דמויות שונות, וניהלו שיחות הומוריסטיות עם צמד המנחים. "רצועת הביטחון" הקדימה את העונה החמישית של "משחק מכור", שהייתה צפויה לעלות בנובמבר באותה שנה. המתכונת החדשה זכתה לשלל ביקורות, חלקן חיוביות וחלקן שליליות, אך שמרה על נתוני רייטינג גבוהים מהצפוי, כאשר הובילה את טבלת המדרוג.

"עד הבחירות זה יעבור" ו"גב האומה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009, לקראת הבחירות לכנסת השמונה עשרה, עלתה בערוץ 10 תוכנית פאנל בהנחיית ליאור שליין שנקראה "עד הבחירות זה יעבור". התוכנית הייתה בעלת מתכונת דומה ל"משחק מכור" והשתתפו בה גורי אלפי ואורנה בנאי לצד פאנליסטים מתחלפים. בשנת 2010 עלתה בערוץ 2 (רשת) התוכנית "מצב האומה" שהיוותה מעין המשך של שתי התוכניות הללו. שליין המשיך כמנחה, אלפי ובנאי המשיכו כפנאליסטים ואבי כהן המשיך כעורך ראשי. בעונה הרביעית הצטרפה גלילי לפאנל הקבוע, לאחר שהתארחה במספר תוכניות בעונות הקודמות. בפברואר 2015 עברה התוכנית לערוץ 10, שם היא משודרת עד היום תחת השם "גב האומה". ב-2019, עם המיזוג של רשת וערוץ עשר, עברה התוכנית לערוץ 13.

משתתפי התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורי אלפי ב"משחק מכור"

משתתפים קבועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתפי "רצועת הביטחון"[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורחים לאורך העונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורחים בפינה "ישר בפנים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורחים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]