משחקי הכס - עונה 8

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחקי הכס
Game of Thrones
מבוסס על "שיר של אש ושל קרח"
מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
סוגה פנטזיה
דרמה
פסקול Game of Thrones – Music From the HBO Series, Season 8 עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור HBO עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 14 באפריל 2019 – 19 במאי 2019 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העונה השמינית והאחרונה של משחקי הכס שודרה במקור בין ה-14 באפריל 2019 ל-19 במאי 2019. עונה זו כללה שישה פרקים בלבד.

חלקה הראשון של העונה נוגע למלחמה בצבא המתים והתאספות צבאות החיים בווינטרפל להכנה לקרב, חלקה השני של העונה נוגע לקרב האחרון על כס הברזל והנהגת הממלכות לאחר סיום המלחמה.

העונה קיבלה ביקורות מעורבות, בעוד המשחק, הבימוי, האפקטים והמוזיקה זכו לשבחים, עלילת העונה קיבלה ביקורות רבה על חוסר אמינות והחלטות שרירותיות של מפיקי הסדרה שלא עמדו עם קו העלילה הרציף של הסדרה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במעלה המלך, סרסיי לאניסטר אינה חשה מודאגת מהפרצה בחומה ויורון גרייג'וי חוזר עם פלוגת הזהב והוא משתמש במעשיו על מנת לשכנע אותה לקיים עמו יחסי מין. ברון נשכר כדי להתנקש בג'יימי ובטיריון. במקביל, תיאון גרייג'וי חודר לאיי צי הברזל ומחלץ את יארה שיוצאת לאיי הברזל על מנת לכבוש אותם, בעוד תיאון מחליט לצאת לווינטרפל.

ג'ון שלג, דאינריז טארגאריין וצבאה מגיעים לווינטרפל והם מגלים שההלכים הלבנים פרצו את החומה. בתגובה, שרי הצפון ובעלי בריתם מתרכזים סביב וינטרפל, אף שהם נותרים חשדניים כלפי דאינריז והתגבורות המובטחות מבני לאניסטר. ג'ון פוגש את בראן ואריה בעוד סאנסה סטארק חשה שלא בנוח מהופעתה של דאינריז. דאינריז מספרת לסם שהוציאה להורג את אביו ואת אחיו. בראן (שנהפך ל"עורב בעל שלוש העיניים") אומר לסם שהגיע הזמן לספר לג'ון על זהותו האמיתית כבנם של ליאנה וראיגר טארגאריין. סם מספר לג'ון על מוצאו וששמו הוא אאיגון טארגאריין, "המלך האמיתי". טורמונד ובריק מגלים טירה נטושה ופוגשים את אד וכמה מאנשי משמר הלילה. כובשי הטירה מתגלים כבני בית אומבר, שנראה שנמחו מעל פני האדמה על ידי מלך הלילה שהשאיר מסר לחיים. ג'יימי לאניסטר מגיע לווינטרפל ורואה את בראן בחצר הטירה. ג'יימי מובא בפני משפט הצפון, במהלכו דאינריז וסאנסה שוקלות את גורלו, אך הוא מגן על מעשיו בשירות בית לאניסטר ומגלה כי סרסיי שיקרה באשר לכוונתה לשלוח צבא. בריאן נשבעת לערוב לו, מה שמאפשר לג'יימי להצטרף לשורותיהם. ג'יימי מתנצל בפני בראן על כך שניסה להרוג אותו, ומגלה שבראן אינו נוטר לו כלל. אריה מדברת עם גנדרי בנוגע להלכים הלבנים ותוהה לגבי הלחימה נגדם. במקביל, סאנסה ודאינריז מפשירות את הקרירות ביניהן בשל אהבתן לג'ון שלג, אך דאינריז מסרבת לחשוף מה יהיה על הצפון ברגע שהיא תשב על כס הברזל. שיחתן נקטעת עם חזרתו של תיאון שמצהיר על רצונו להילחם למען בית סטארק.

טורמונד מארת-ענק, בריק ואד מגיעים לווינטרפל ומספרים לג'ון שצבא המתים יגיע בבוקר המחרת. במועצת המלחמה, בראן מפציר בפני המועצה לאפשר לו להיות לפיתיון עבור מלך הלילה, שסימן אותו, ובתגובה תיאון מציע להגן עליו עם ילידי הברזל. מיסנדיי, שחשה שלא בנוח בקרב הצפוניים, מציעה לתולע אפור לשוב למולדת בני הנאאת' לאחר המלחמה יחד עם צבא הבלתי-טמאים, על מנת להגן על בני נאאת'. ג'ון, סם ואד נזכרים בתקופתם בשירות משמר הלילה. אריה סטארק מגלה בשיחתה עם גנדרי כי הלה הוא בנו הממזר של רוברט באראתיאון, והשניים מתנים אהבה לאחר שהיא משוכנעת שהיא תמות בקרב נגד צבא המתים. טיריון, ג'יימי, בריאן, פודריק, דאבוס וטורמונד מתאספים בהיכל הפגישה על מנת להשתכר לפני הקרב הממשמש לבוא, וג'יימי מעניק לבריאן תואר אבירות, בעוד סם מעניק חרב מפלדה ולריאנית לידי ז'ורה מורמונט כהכרת תודה על השפעתו של ג'אור, אביו של ז'ורה, עליו. דאינריז מבקרת עם ג'ון במערת הקבורה של הטירה ובעודם ניצבים בפני פסלה של ליאנה סטארק, ג'ון מספר לה כי הוא היורש החוקי לבית טארגאריין ולכס הברזל. לפני שג'ון ודאינריז מספיקים להרהר במשמעות הדבר, שיחתם נקטעת עם הישמע תרועת קרן מלחמה המסמנת את בואם של המהלכים הלבנים וצבא המתים.

הקרב מול צבא המתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבא החיים פוגש את צבא המתים בשדה הקרב, שם הוא מופתע מגודל הצבא האדיר של המתים. במהלך הקרב, שבט הדותראקי מושמד כמעט לחלוטין ואד נהרג בעודו מציל את סם. החיים נסוגים אל תוך טירת וינטרפל כאשר מליסנדרה (כהנת אל האור) מבעירה אש סביב חומות הטירה כדי לדחות את כניסתם של המתים. ג'ון ודאינריז חותרים למגע עם מלך הלילה (הרכוב על ויסריון הדרקון) בעזרת הדרקונים, בעוד המתים מצליחים לפרוץ את החומה, החיים לא מצליחים לצאת למתקפת נגד ומתרחש טבח נורא, כאשר ליאנה מורמונט נהרגת במאבקה בענק מת ובריק מקריב את עצמו כדי לאפשר ל"כלב הציד" קלגיין ולאריה שהות להימלט. ג'ון מצליח להפיל את מלך הלילה מהדרקון לקרקע ודאינריז שורפת אותו, אך מתברר שהוא חסין לאש הדרקון והוא הופך את חללי הקרב לחלק מצבא המתים, בכדי שילחמו עבורו. המתים בתוך הטירה קמים ותוקפים את שאר המסתתרים בטירה. דאינריז מותקפת אך ז'ורה נלחם בגבורה, מציל אותה ומת מפצעיו. מלך הלילה מתקדם אל העץ הקדוש שבמתחם הטירה, שם ממתינים לו תיאון ובראן. תיאון משמיד מספר זומבים ותוקף את מלך הלילה כדי להגן על בראן, אך נהרג על ידיו. לפתע, אריה תוקפת את מלך הלילה עם הפגיון הוולריאני שלה ומשמידה אותו, ובכך גורמת לשאר צבאו להתפרק. מליסנדרה, שמשימתה הושלמה, נעלמת אל תוך השלג ומסירה את השרשרת שלה, דבר הגורם למותה בשל גילה המופלג.

לאחר הקרב הקשה, אנשי הצפון שורפים את המתים בטקס הלוויה ומתאבלים עליהם. ג'ון נואם על חשיבות זיכרון המתים, ומאוחר יותר באולם האוכל דאינריז מזכירה כי גנדרי הוא בנו האמיתי של רוברט באראתיאון וממנה אותו ללורד של קץ-סופה. במקביל, בראן מספר לטיריון שהוא אינו רוצה להיות לורד וינטרפל. ג'יימי, בריאן, טיריון, פודריק וטורמונד משחקים במשחק שתייה מה שגורם לבריאן לעזוב לאחר שטיריון שואל אותה האם היא בתולה, ולאחר מכן היא מקיימת יחסי מין עם ג'יימי. כשהם לבד, גנדרי מציע לאריה נישואין אך אריה מסרבת. דאינריז מתעמתת עם ג'ון ודורשת ממנו לא לספר על הוריו, אך הוא אומר לה שהוא מוכרח לספר לאריה וסאנסה. דאינריז מבקשת להסתער על מעלה המלך אך סאנסה לא מסכימה לכך. לבסוף מוחלט שג'ון וסר דאבוס יכבשו את מעלה המלך בעוד שדאינריז והצי שלה יצאו לדרגונסטון עם ג'יימי ושאר הלוחמים שנותרו.

אריה וסאנסה מספרות לג'ון על אי הנעימות שנוצרה מול דאינריז, ובתגובה הלה מספר להן על היותו אאיגון טרגאריין. ברון מגיע בשליחותה של סרסיי ומאיים להרוג את ג'יימי וטיריון, אך השניים מציעים לו נחלה ברמות גנים בתמורה לכך שיחוס על חייהם. אריה מצטרפת לקלגיין בדרכו למעלה המלך, וסאנסה מביעה את דאגתה בפני טיריון מכך שג'ון יוצא למעלה המלך. בריאן מספרת מאוחר יותר לג'יימי מה סרסיי עשתה ובלילה הוא מתגנב לבדו למעלה המלך, אף על פי שבריאן מתחננת בפניו להישאר.

הקרב על מעלה מלך[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר דאינריז, דרקוניה והצי מגיעים לדרגונסטון הם מותקפים על ידי ספינותיו של יורון, שהורגים את ראיגל הדרקון ולוקחים בשבי את מיסנדיי. ואריז אומר לדאינריז לא למהר לשרוף את מעלה מלך וטיריון משכנע אותה קודם לנהל משא ומתן עם סרסיי. ואריז מתוודה בפני טיריון שהוא חושב שג'ון יהיה שליט טוב יותר, אך טיריון מחליט להישאר נאמן לדאינריז.

יורון חוזר למעלה המלך לדווח על מותו של הדרקון ועל לקיחתה של מיסנדיי בשבי, וסרסיי פוקדת להשאיר את שערי המבצר האדום פתוחים, כדי להשתמש בתושבים כבני ערובה שימנעו את תקיפת העיר. דאינריז, תולע אפור וטיריון מגיעים לשערי העיר ותובעים את כניעתה של סרסיי, אך זו מאיימת להרוג את מיסנדיי. טיריון מנסה לעורר את חמלתה בכך של סרסיי בכך שמזכיר את בנה, אך היא מסרבת ומצווה על גרגור קלגאן לערוף את ראשה של מיסנדיי לעיניהם של דאינריז ותולע אפור.

דאינריז, המדוכאת לאחר שרבים מצבאה ואוהביה נהרגו, מאבדת אט אט את שפיותה ואת רחמיה. בבואם לתקוף את מעלה המלך היא משמידה באמצעות הדרקון את מערכי ההגנה של העיר (כולל בליסטות הענק) והקרב מוכרע מהר מאוד וצבא לאניסטר נכנע, אך דאינריז לא עוצרת ושורפת עד אפר ועפר את העיר על כל תושביה. היא הורסת גם את המבצר האדום, בו מתבצרים סרסיי ונאמניה. ג'ון מנסה לגרום לחיילים לסגת, הן כדי לא לטבוח חפים מפשע והן כדי לא להיפגע מאש הדרקון. סנדור קלגיין נלחם באחיו "ההר" גרגור קלגיין בקרב שמוביל למותם של שניהם. ג'יימי, שהוברח באמצעות טיריון אל תוך העיר על מנת לשכנע את סרסיי לוותר על כס הברזל, לברוח יחד עם ג'יימי ובכך לחסוך שפיכות דמים, נאבק ביורון גרייג'וי ומוביל למותו, אך לא לפני שיורון פוצע אותו קשה. ג'יימי הולך עם סרסיי אל המקום בו הייתה אמורה לחכות להם סירה, אך הבניין קרס והיציאה נחסמה. השניים מבינים כי סופם הגיע והמבצר האדום קורס עליהם כשהם מחובקים. סנדור קלגיין שכנע את אריה שלא לרדוף אחרי סרסיי במבצר המתמוטט ובכך מציל את חייה, ולאחר שהיא מנסה להימלט ולהציל את התושבים, היא נפצעת ולבסוף מוצאת סוס אשר לוקח אותה אל מחוץ לעיר.

הסוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי החרבת העיר על התושביה (כולל הריגת אחיו ואחותו) טיריון לאניסטר מאבד את אמונו בדאינריז, וגם בקרב ג'ון שלג עולים ספקות. ג'ון מסתובב בחורבות מעלה המלך יחד עם טיריון, דאבוס וקומץ מאנשיו, טיריון פורש מהם לחפש את אחיו ג'יימי ולבסוף מוצא את גופתו תחת ההריסות יחד עם גופתה של סרסיי. טיריון בוכה על מות אחיו. בינתיים ג'ון רואה שתולע אפור מתכוון להוציא להורג את חיילה של סרסיי אחרי שנכנעו ומנסה להניא אותו מזה בטענה שהמלחמה נגמרה, אך תולע אפור לא שומע לו והורג את החיילים הנותרים בפקודת דאינריז.

דאינריז מגיעה רכובה על דרוגון ונושאת נאום בוולריאנית ואומרת שהיא תמשיך לשחרר את כל יושבי העולם מרודנים כשם שהיא שחררה את תושבי מעלה מלך ובכך היא תשבור את הגלגל של הרודנים. טיריון מגיח מאחורה ונעמד לצידה ודאינריז מאשימה אותו בבגידה בכך ששחרר את אחיו ממאסר. טיריון עונה לה "אני שחררתי את אחי ואת ביצעת טבח בעיר", טיריון מוריד את סיכת ימין המלך שלו ומטיח אותה ברצפה בדרמטיות. דינאריז מצווה לקחת אותו למאסר. לאחר מכן ג'ון המופתע נפגש עם אריה ותוהה מה היא עושה במעלה המלך. אריה עונה לו כי היא הגיעה להרוג את סרסיי אלא שדאינריז הקדימה אותה. אריה מזהירה את ג'ון מפני דאינריז ואומרת לו שהוא תמיד יהווה איום בשבילה ושהיא לא תהסס להרוג אותו לטובת מעמדה.

ג'ון הולך לבקר את טיריון במאסרו, שם טיריון, בשיחה עמוקה מלב אל לב, משכנע אותו שדאינריז איבדה שליטה ומתכוונת לטבוח באש את כל מי שעומד בדרכה. הוא מנסה להסביר לו שהדבר הנכון ביותר לעשות יהיה להרוג את מלכתם לפני שתרצח בטירופה עוד אלפי חפים מפשע. ג'ון מנסה להצדיק את מעשיה של דאינריז אהובתו אך טיריון מתחנן לג'ון שיעשה את הדבר הנכון. ג'ון עוזב את טיריון בלב כבד ובבכי.

דאינריז פוסעת במבצר האדום החרב לעבר כס הברזל ונוגעת בו בערגה. ג'ון עובר את דרוגון ששומר על הכניסה ומופיע מאחורי דאינריז. דינאריז מספרת לו על כמה היא חשבה שהכס גדול בילדותה וכמה קטן הוא באמת. ג'ון לא מתייחס לדבריה ומטיח בה אשמה על טבח אנשי העיר והחיילים שכבר נכנעו. דינאריז מסבירה לו שזה היה הכרחי והדבר הנכון לעשות. ג'ון כאוב ומבולבל שואל אותה איך היא יודעת שזה הדבר הנכון ומה עם כל שאר האנשים שלא חושבים שזה הדבר הנכון? דאינריז עונה לו שהיא יודעת מה נכון ודעת האחרים לא קובעת. דינאריז מנשקת את ג'ון והוא שולף פגיון ודוקר אותה בבטנה. דינאריז מדממת למוות בידי ג'ון כאשר דרוגון מופיע ורואה את דינאריז אימו מתה לצד ג'ון. בזעם רב דרוגון שורף ומתיך את כס הברזל, נוטל את גופתה את דאינריז ועוזב את המקום מבלי לפגוע בג'ון.

לאחר מכן מגיעים תולע אפור וחיילי "הבלתי-טמאים" ואוסרים את ג'ון. תולע אפור מוביל את טיריון למשפט בפני אצילי וסטרוז (בהם סאנסה סטארק, בראן סטארק, סאמוול טארלי, יארה גרייג'וי, בריאן מטארת' וגנדרי באראתיאון) שהיו בעלי בריתה של דאינריז, ודורש עונש מוות לג'ון ולטיריון. סר דאבוס קם ואומר שכולם שבעו ממלחמות ומציע לתולע אפור לקחת את אנשיו למישור הנהרות אך תולע אפור מסרב ועונה כי הוא מחפש צדק ולא תגמול. טיריון אומר שההחלטה מה לעשות עם ג'ון היא אינה שלו ותולע אפור מנסה להשתיקו, אך טיריון מתעקש שזו החלטה שבסמכות המלך או המלכה של שבע הממלכות. תולע אפור מסכים וקורא למועצת האצילים לבחור מלך חדש. המועצה לא מצליחה לבחור מועמד, סאמוול מציע שהעם יבחר את מלכו ונדחה בצחוק על ידי המועצה. תולע אפור מתחיל לאבד את הסבלנות וטיריון, בנאום מרגש, משכנע את המועצה לבחור בבראן סטארק - "בראן השבור" - למלך החדש: לדבריו, הדבר החזק ביותר שמקשר בין אנשים הוא סיפור ולמי יש סיפור טוב יותר מאשר לבראן שנפל ממגדל ושרד יצא מאחורי החומה וחזר כעורב בעל שלוש העיניים. סאנסה עונה כי בראן אינו רוצה להיות מלך וכי אינו יכול להביא ילדים וטיריון עונה לה כי זה הדבר הטוב ביותר וככה לעולם לא יהיה עוד שלטון רודני שנלקח על ידי יורשים. המועצה מסכימה ונשבעת לו אמונים, מלבד סאנסה סטארק שמכריזה על עצמאות הצפון, דבר שבראן מקבל. תולע אפור מקבל את בראן כמלכו ומלך וסטרוז ובראן מורה על שחרורו של טיריון וממנה אותו לימינו. טיריון מסרב אך בראן מתעקש ואומר לטיריון שבכך יכפר על כל מעשיו בעבר וייתקן את טעויותיו. עם זאת, הבלתי-טמאים עדיין דורשים את ראשו של ג'ון שלג, אך טיריון, בראן ותולע אפור מגיעים בסוף לפשרה שג'ון יוגלה אל משמר הלילה, ולא יורשה להיות בעל אדמות, לשאת אשה או ללדת ילדים.

אפילוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפילוג בראן וטיריון משקמים את מעלה מלך וטיריון מנהל את המועצה הקטנה בה חברים בין השאר סאמוול טארלי (המלומד העליון), בריאן מטארת' (מפקדת המשמר), סר דאבוס סיוורת' (שר הימיה) וסר ברון (שר האוצר), שהפך לאדון רמות גנים העשירה. סאם מגיש לטיריון ספר בשם "שיר של אש וקרח" שכתב המלומד העליון אברוז על המלחמות מאז מותו של רוברט באראתיאון וטיריון תוהה האם הוא מוזכר שם לטובה או לרעה וסאם משיב לו שהוא לא מצוין שם כלל. בריאן משלימה את קורות חייו של ג'יימי בנימה חיובית. תולע אפור והבלתי-טמאים מפליגים לנאאת', ביתה של מיסנדיי על מנת לשחרר אותה ולהגן עליה, כפי שהבטיח תולע אפור למיסנדיי אהובתו. אריה סטארק מפליגה מערבה אל עבר ים השקיעה כדי לגלות ארצות חדשות וסאנסה סטארק מוכתרת למלכת הצפון. ג'ון שלג מגיע אל טירת שחור, שם הוא נפגש עם טורמונד ומתאחד עם זאב הבלהות שלו. בסוף הוא יוצא ביחד עם טורמונד והאנשים החופשיים אל ארצות השלג שמצפון לחומה למסע לא ידוע.

ביקורות על עונה 8[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לעונות קודמות, אשר קיבלו ביקורות חיוביות באופן כמעט אוניברסלי ממבקרי ומעריצי הסדרה, עונה 8 נחשבה לעונה המאכזבת ביותר מבין עונות הסדרה ואף כונתה "אחת האכזבות הגדולות ביותר בתולדות הטלוויזיה", מרבית חיציי הביקורות כוונו כלפי צמד מפיקי בסדרה דייוויד בניוף וד.ב. וייס, אשר בחיפזון לסיים את הסדרה דחסו את סיום העלילה המורכבת של העונות הקודמות ל-6 פרקים בלבד אשר רובם לקו בחוסר אמינות והחלטות שרירותיות של מפיקי הסדרה שלא עמדו עם קו העלילה הרציף של הסדרה.

הביקורות השליליות מצד מעריצי הסדרה כונו "חסרות תקדים" ורבים מהמעריצים חשו כי הוליכו אותם שולל וגזלו מהם את ההזדמנות לסיום ראוי לסדרה, בשל כך מפיקי הסדרה סירבו לראיונות בחודשים הראשונים לאחר צאת הסדרה ואף ביטלו את השתתפותם בכנס קומיק-קון בסן דייגו, לאחר מכן הודו כי שגו בצורת ההפקה ואף אמרו ש"אין לנו מושג למה מרטין (יוצר סדרת הספרים המקבילה) בחר בנו עם מפעל חייו".

שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)