משתמש:Amirber/מטאורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מטרת דף זה הינה להעביר רעיון שעלה בראשי וברצוני לקבל חוות דעת על האפשרות לממשו.

על מטאורים וכיצד ניתן להקשיב להם ברדיו אפשר לקרוא באתר הידען: http://www.hayadan.org.il/perseid-radio-astronomy-12080910/

מקום באנגליה שבו חובב רדיו מבצע זאת בצורה מדויקת בהרבה: (המקור לקישור לעיל) http://www.tvcomm.co.uk/radio/

מכוון שאין ברשותי תחנת חובבי רדיו החלטתי לנסות ולקצר הליכים:

לקחתי שני מיקרופונים פשוטים זולים (עלות של כ5 שקלים ליחידה) רדיו ישן עם אנטנה חיצונית ויציאה לאוזניות וחיברתי בניהם. צד אחד של יציאת המיקרופונים נכנס ליציאת האוזניות ברדיו, הצד השני לכרטיס הקול במחשב.

תוכנת ניתוח קול יוצרת התמרת פוריה לצלילים אלו. בתמונת הדוגמה הרדיו כוון אל תחנה ששידרה מוזיקה קלאסית. במסך העליון של התוכנה מוצג המתח שנמדד במיקרופון, במסך התחתון התמרת הפוריה של האות - אשר מאפשרת למדוד מה התדרים שמתחברים באות הכניסה.

בימין התמונה מוצג הרדיו מכוון לתדר שבו מושמעת מוזיקה קלאסית, בשמאלה מסך המחשב ועליו התמרת פוריה של צלילי התזמורת. במרכז התמונה מונחיפ על המחשב "ראשי" המיקרופונים וחיבור שני החוטים זה לזה.

החידוש שלי הוא בכך שאין צורך להשתמש במגברים ותחנת חובבי רדיו שעלותם גבוהה ביותר אלא רק רדיו פשוט ושני מיקרופונים (ככל שיכולת הקליטה שלו טובה יותר תוכלו למדוד אותות בצורה טובה יותר).

באופן אידיאלי מומלץ לכוון את המקלט לתחנת רדיו שנמצאת במרחק של כ700 ק"מ (הערכת המרחק התקבלה משי חלצי מהאגודה הישראלית לאסטרונומיה) הסברים נוספים על כך מופיעים בקישור הראשון.

התוכנה בה השתמשתי חופשית להורדה בכתובת:http://wareseeker.com/download/frequency-analyzer-2.0.rar/290121

מכוון שבזמן כתיבת שורות אלה עדיין לא החלו המטאורים של מטר הפרסאידים (צפי לקראת חצות ואחר כך) טרם הספקתי לקלוט מטאור. במידה ודבר זה יצליח אדווח על כך. למיטב ידעתי סידור פשוט זה להקלטת מטאורים לא הוצע לחובבים מעולם, אשמח אם תפנו אותו למקומות בהם הדבר בוצע בעבר.

תוצאות לילה ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליל שישי הצטרפתי לתצפית מטאורים בבית ספר שדה הר הנגב עם האגודה הישראלית לאסטרונומיה, במהלך הלילה היו מספר פעמים שבהן הפעלתי את המקלט בתדרים שונים של תחנות רדיו בסוריה, עירק ואירן. היו מספר תוצאות מעניינות אולם לא דברים שאליהם אני יכול להתייחס כחד משמעיים. המסקנה העיקרית היא שצריך לנסות דבר זה במשך מספר לילות נוספים. את ההקלטות ביצעתי בעזרת נגן mp3 שבו יכלתי לקבוע במדויק את תדר ההאזנה, לנגן חובר כבל USB מאריך.

אחד המועמדים הטובים ביותר לזיהוי הוא של מטאור שנצפה ויזואלית במזרח (הכיוון הכללי ממנו שודרו האותות להם האזנתי) ובאותו זמן נקלט אות מסוים בתדר קבוע למשך כ3 שניות.

המשך פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצאתי ברשת כמה קישורים שימושיים שמסבירים כיצד לבצע fft לקבצי סאונד במטלאב. התכנון הוא ליצור קובץ M שידע לבצע הקלטות קצרות, לזהות את הפיקים הללו ולבצע שמירה/מחיקה אוטומטית וגם ספירה. קישורים מעניינים בנושא:

http://xoomer.virgilio.it/sam_psy/psych/sound_proc/sound_proc_matlab.html

http://www.mathworks.com/products/daq/demos.html?file=/products/demos/daq/acquiring_data/acquiring_data.html

http://www.mathworks.com/support/tech-notes/1700/1702.html

http://www.mathworks.com/matlabcentral/fileexchange/25017

אמיר