נאדיה תווייני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נאדיה תוויני)
נאדיה תווייני
نادية تويني
לידה 8 ביולי 1935
ביירות, הרפובליקה הלבנונית תחת המנדט הצרפתי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 ביוני 1983 (בגיל 47)
Beit Mery, לבנון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה לבנון עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת סן-ז'וזף עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה ערבית, צרפתית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ע'סאן תוויני עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'בראן תווייני עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס ארשון־דספרוז (1973) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נאדיה תווייניצרפתית: Nadia Tueni, בערבית: نادية تويني; תעתיק מדויק: נאדיה תויני; 19351983) הייתה משוררת לבנונית אשר כתבה בשפה הצרפתית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאדיה תווייני נולדה בכפר בעקלין שבהרי השוף, לבנון, בשם נאדיה חמאדה לאב לבנוני דרוזי, מוחמד עלי חמאדה, ולאם צרפתייה נוצרייה. אביה היה דיפלומט וכיהן כשגריר לבנון ביוון. אחיה, מרואן חמאדה, הוא פוליטיקאי וחבר פרלמנט ואחיה השני עלי חמאדה הוא עיתונאי מוכר אשר כותב ביומון "א-נהאר". תווייני התחנכה בבתי ספר צרפתיים בביירות ובאתונה, שם התגוררה בתקופת עבודתו של אביה כשגריר לבנון ביוון. עם תום לימודיה התיכוניים החלה ללמוד משפטים באוניברסיטת סנט ג'וזף.

בשנת 1954 נישאה לע'סאן תווייני, עורך "א-נהאר" ולעתיד חבר פרלמנט. לשם נישואיה המירה את דתה לנצרות אורתודוקסית ועזבה את לימודי המשפטים. לזוג תווייני נולדו שלושה ילדים – שלושתם מתו בנסיבות טרגיות: בתה הבכורה נאילה (ילידת 1955) נפטרה ממחלת הסרטן בהיותה בת שבע; בנה הצעיר, מכרם, נהרג בתאונת דרכים בפריז ב-1986; ובנה השני, ג'בראן, שהיה עורך "א-נהאר" וחבר פרלמנט אנטי-סורי, נרצח בהתנקשות על רקע דעותיו הפוליטיות ב-12 בדצמבר 2005. נכדתה של תווייני, הנושאת את שם דודתה המנוחה, נאילה תווייני, היא עיתונאית ידועה וחברת פרלמנט.

תווייני זכתה ב"פרס האקדמיה הצרפתית" (בצרפתית: Prix de l'Académie Française), והיא נחשבת לאחת מגדולי המשוררים הלבנוניים במאה העשרים. עם זאת, יחסית למשוררים לבנונים אחרים מתקופתה, יצירות מעטות שלה הודפסו. הראשונה שבהן, "טקסט בלונדיני" (בצרפתית: Les Texts Blonds), יצאה לאור שנה לאחר מות בתה נאילה, בשנת 1963, ונכתבה על תחושות האובדן של המשוררת. מרבית שיריה עוסקים ברגשות ואהבה אך היא כתבה גם על הטבע, נופי העולם ועל לבנון (שיריה על לבנון אוגדו והודפסו בספר בשם "לבנון"). כמו כן, עבדה החל משנת 1967 כעורכת העיתון הלבנוני "Le Jour" אשר יצא לאור בצרפתית.

תווייני התגוררה בביירות, שם גם נפטרה בשנת 1983 ממחלת הסרטן.

יצירותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Les Texts Blonds
  • Dreamers of the Earth
  • Poems of Love and War
  • La Terre Arretee
  • Archives Sentimentales D'une Guerre Au Liban
  • Jenseits des Blickes

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נאדיה תווייני בוויקישיתוף