נאסקאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נאסקאר
נתונים כלליים
מייסדים Bill France עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1948–הווה (כ־76 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה שארלוט עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.nascar.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוגו NASCAR
מכוניות NASCAR במרוץ דייטונה 500 ב-2015

נאסקאר (NASCAR, ראשי תיבות של National Association for Stock Car Auto Racing) היא חברה אמריקנית המנהלת מספר סדרות של מרוצי מכוניות. הידועה בהן היא גביע נאסקאר (NASCAR Cup) שבו מתחרות מכוניות בעלות מאפיינים דומים למכוניות מייצור סדרתי. החברה נוסדה ב-1948 על ידי ביל פראנס ומשרדיה הראשיים נמצאים בעיר דייטונה ביץ', פלורידה.

בתחילת המאה ה-21 הייתה הפופולריות של גביע נאסקאר בארצות הברית שנייה רק לליגת הפוטבול NFL, במונחים של מספר צופי הטלוויזיה והמעריצים[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוף בדייטונה ביץ' בפלורידה היה יעד להשגת שיאי מהירות יבשתיים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20. עם השנים התפתחו בעיר מרוצי מכוניות מייצור סדרתי שהוזנו בחלקם מתופעת שיפור המכוניות של מבריחי המשקאות בתקופת היובש. ביל פראנס היה מכונאי צעיר שעבר לדייטונה ביץ' בפלורידה בעקבות השפל הגדול, וב-1936 אף השתתף במרוצים במקום. שנתיים אחר כך הוא הפך למפעיל של מסלול המרוצים. ב-1947 הוא יזם ביחד עם שותפים הקמת איגוד שינהל מרוצים מסוג זה. הארגון שכונה NCSCC‏ ("National Championship Stock Car Circuit") יזם עונת מרוצים שבסופה אורגנה פגישה שבה הוחלט להרחיב את הארגון לרמה הלאומית. לאחר שהשם המקורי שהוצע נדחה, כיוון שהיה בשימוש ארגון מתחרה, נקבע השם "National Association for Stock Car Auto Racing" והארגון נוסד ב-21 בפברואר 1948. בתחילה נקבעו שלוש קטגוריות: מכוניות סדרתיות, משופרות ומכוניות פתוחות. עם הזמן, הפכה קטגוריית המכוניות הסדרתיות למצליחה ביותר, בעוד אחרות השתנו או בוטלו.

עקב בעיית זמינות מכוניות, המרוץ הראשון בקטגוריה הסדרתית נערך רק ביוני 1949, בשארלוט. תוך כמה שנים החלה התקינה של מכוניות המרוץ לעבור שינויים הדרגתיים להגברת הבטיחות והביצועים. בשנות ה-60 כבר היו המכוניות בנויות במיוחד ורק מראה מכונית הסדאן היה משותף למכוניות המרוץ ולמכוניות הנאסקאר. בתחילת הדרך התקיימו המרוצים במסלולים בעיקר בדרום-מזרח ארצות הברית, ועם הזמן התפשטו ברחבי המדינה וגם מחוצה לה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נאסקאר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ All About NASCAR, באתר Shave magazine