אלה (נשק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נבוט)
אלות מימי הביניים.
ראש אלה טקסית ממטמון נחל משמר במוזיאון הכט בחיפה

אלה או נַבּוּט היא כלי נשק המורכב ממקל קצר אך עבה שמשמש לחבטה. האלה משמשת לגרימת הלם ושבירת עצמות.

האלה היא מכלי הנשק העתיקים ביותר הודות לקלות ייצורה - מספיק לכרות ענף כבד של עץ בשביל לקבל אלה סבירה (אלה פשוטה כזאת מכונה בסלנג "נָבּוּט"). הנזק שגורמת האלה מבוסס על משקלה ועובדת היותה עשויה מחומר שהוא לרוב קשיח יותר מעצמות גוף האדם.

אלה בעת העתיקה ובימי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשי אלה ידועים החל מהתקופה הנאוליתית הקדם קרמית, בעיקר באזור דרום מזרח טורקיה. באזור ארץ ישראל התגלו ראשי אלות עשויים אבן המתוארכים החל מהתקופה הנאוליתית.[1] אחד הממצאים המפורסמים הם ראשי אלות במטמון נחל משמר המשויכים לתקופה הכלקוליתית. בשנת 2010 נמצא ראש אלה בחפירות בבקעת פצאל באתר כלקוליתי בשם פצאל 7 ליד היישוב פצאל בבקעת הירדן.

בתקופות מאוחרות יותר, נוספו לאלות ראשים כבדים יותר העשויים מאבן, עץ או מתכת שנועדו להגביר את עוצמת המכה. בימי הביניים נוצרו שני שכלולים של האלה, שניהם נקראים כוכב השחר: הראשון הוא אלה שצוידה בראש כדורי ממתכת המלא בחודים קצרים, דבר שייצר לו מראה דמוי כוכב או קיפוד; השני הוא אלה בה הראש הקרבי היה מחובר לידית באמצעות שרשראות ברזל, דבר שאפשר להוסיף תנופה לראש ובכך להגדיל את עוצמת המכה. אלות היו בשימוש רב על ידי פרשים, מאחר שאלה יכלו בקלות לחבוט איתן על ראשיהם של החיילים הרגליים.

אלה מודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלה בצורת מקל עגול ועבה המשמש את כוחות הביטחון, (המשטרה, הצבא וסוהרים) כנשק אל הרג, בפיזור הפגנות ובטיפול בעבריינים אלימים בכוח על ידי הכאת המפגינים או המתפרעים.

אלות משמשת גם עברייני רחוב בביצוע פשעים אלימים כגון תקיפה והשחתת רכוש.

שימוש נוסף של האלה הוא כמחבט במשחק הבייסבול - בעזרת האלה חובטים בכדור.

סוגי האלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלה משטרתית ישנם שני סוגים של אלות משטרתיות:
  • אלה אישית: אלה שנושא איתו שוטר רחוב. ממדיה קטנים יחסית, כדי לא להפריע לו בתפקודיו האחרים. במדי משטרת ישראל היה במכנסי השוטרים כיס מיוחד לאלה האישית.
  • אלה לפיזור הפגנות: אלה המשמשת את כוחות הביטחון ועשויה חומרים קשים כדי להכאיב למתפרעים ולרסן אותם, לעיתים קיימת באלה מסוג זה ידית שניצבת לאלה ומקלה על אחיזת האלה.
  • אלת עץ דקה: זוהי אלה המשמשת את כוחות הביטחון במדינות מתפתחות ובמדינות עניות כיוון שאלה זאת זולה מאשר אלה מסוג אחר.
  • אלת עץ עבה: זוהי אלה עשויה עץ מתרחבת מלמטה, (המקום בו אוחזים את האלה) כלפי מעלה. אלה זוהי משמשת בעיקר את עבריניי הרחוב. נקראת גם בשם העממי "נבוט".
  • אלת בייסבול: אלה זאת נראית כמו אלת העץ העבה ומשתמש בה החובט במשחק הבייסבול כדי לחבוט בכדור שהשחקן השני זורק לכיוון החובט. לאלות אלה גימור מיוחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סבן מ., האלה בארץ ישראל ובמזרח הקדמון מן האלף התשיעי עד הראשון: טיפולוגיה וכרונולוגיה,טכנולוגיה, שימוש קרבי וטיקסי, קשרים בין-אזוריים, אוניברסיטת תל אביב, 2009.