סבסטיאן גריפיוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סבסטיאן גריפיוס
Sébastien Gryphe
לידה 1493
רויטלינגן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בספטמבר 1556 (בגיל 63 בערך)
ליון, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סבסטיאן גריפיוס (גרמנית: Sebastian Gryphius; צרפתית: Sébastien Gryphe; סביבות 14931556) היה איש ספר, מדפיס ואיש רוח גרמני שחי בצרפת במהלך המאה ה-16.

הסיכה ההראלדית של סבסטיאן גריפיוס בספר משנת 1532.

גריפיוס נולד ברויטלינגן בשנת 1492 לערך. הוא למד מאביו, מיכאל גרייף, את מלאכת הדפוס - שהייתה חדשה יחסית בזמנו. התלמד בוונציה וב-1520 עבר לליון שבצרפת, שם חי עד מותו. גריפיוס החל בפרסום חיבורים בנושאי חוק ומנהל באלפבית גותי. לאחר מכן, החל לפרסם קלאסיקות שנכתבו בשפה הלטינית ולתרגם קלאסיקות יווניות ללטינית. הוא גם פרסם חיבורים של בני זמנו, בין היתר של ארסמוס מרוטרדם, גיום בידה ופוליציאנו.

ב-1536 הוא הקים, בסיועו הכלכלי של הוגו דה לה פורט, בית הוצאה לאור, שסימלו הגריפון, l'Atelier du Griffon. הוא גם החדיר לשוק את הכתב הקורסיבי (משופע) של אלדוס מנוטיוס. בשנות ה-40 של המאה ה-16 כבר היה ידוע כסוחר ספרים ומוציא לאור חשוב. הוא עבד גם עם סופרים מעוררי מחלוקת ותמך בכך בהפצת רעיונות חופשיים. בין חוג ידידיו היו הסופר אטיין דולה (אשר הועלה על המוקד ב-1546), אנדראה אלצ'יאטו וברתלמי אנו. גם פרנסואה רבלה, מגדולי סופרי התקופה, עבד עם גריפיוס ופרסם אצלו את תרגומיו לכתבי היפוקרטס וקלאודיוס גלנוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סבסטיאן גריפיוס בוויקישיתוף