סוזי והבנשיז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
סוזי והבנשיז
מקום הקמה לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1976–1996 (כ־20 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פוסט-פאנק, רוק גותי, רוק אלטרנטיבי, פופ רוק, הגל החדש
חברת תקליטים פולידור רקורדס, סאנקטוארי רקורדס גרופ, גפן רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
siouxsieandthebanshees.co.uk
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סוזי סו בהופעה בפסטיבל Lollapalooza בקליפורניה, בשנת 1991.

סוזי והבנשיזאנגלית: Siouxsie and the Banshees) הייתה להקת רוק אנגלית, שהוקמה בלונדון בשנת 1976 על ידי הזמרת סוזי סו (אנ') (Siouxsie Sioux, שם לידתה הוא Susan Janet Ballion) והבסיסט סטיבן סברין. בתחילת דרכם היו חלק מסצנת הפאנק בלונדון, אך לאחר מכן היו בין ההרכבים הבולטים בפוסט-פאנק וברוק הגותי.

הלהקה התפרקה בשנת 1996, אך סוזי והמתופף באדג'י המשיכו לפעול כצמד בשם "The Creatures". בשנת 2004 סוזי החלה קריירת סולו.

תחילת הדרך, 1976-1977[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזי סו וסטיבן סברין נפגשו בהופעה של רוקסי מיוזיק בספטמבר 1975, ולאחר מכן היו גרופיז של הסקס פיסטולס. ביוזמתו של מלקולם מקלארן הם הופיעו לראשונה ב-20 בספטמבר 1976 בפסטיבל פאנק רוק במועדון "100 Club", בגרסה בת 20 דקות לשיר "תפילת האדון". המתופף בהופעה היה סיד וישס, אך לאחר ההופעה הוא הוחלף בקני מוריס. גם בילי איידול ניגן אז בלהקה לתקופה קצרה.

בשנים 1977–1978 הלהקה הופיעה רבות וצברה פופולריות. הם חתמו על חוזה בחברת פולידור רקורדס וזכו להצלחה מסחרית ואמנותית עם התקליטון "Hong Kong Garden" (אוגוסט 1978), האלבום הראשון "The Scream" (נובמבר 1978) והאלבום השני "Join Hands" (ספטמבר 1979).

לאחר מכן עזבו המתופף והגיטריסט את הלהקה, ובמקומם הצטרפו המתופף באדג'י והגיטריסט רוברט סמית', שהיה גם מנהיג להקת הקיור. בין באדג'י וסוזי נרקמה מערכת יחסים רומנטית; הם התחתנו בשנת 1991 והתגרשו בשנת 2007.

התפתחות הצליל הייחודי, 1980-1982[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרכב עם באדג'י וסמית' הקליט אלבום שלישי, "Kaleidoscope", שראה אור ב-1980. בזמן הקלטת האלבום החליטו חברי הלהקה להתנסות בסגנונות מוזיקליים חדשים תוך שימוש בכלי נגינה כמו סינתיסייזר, סיטאר ומכונת תופים, ללא מחשבה על ביצוע השירים בהופעות. אחד המבקרים תיאר את התוצאה כ"קליידוסקופ של קולות ודימויים, צורות חדשות ותוכן המהבהבים מול עינינו." באותה שנה הלהקה הופיעה עם שירי האלבום בסיבוב הופעות ראשון בארצות הברית.

בהקלטת האלבום "Juju", בשנת 1981, נקטה הלהקה בגישה שונה: קודם הם ניסו לנגן את השירים החדשים בהופעה, ורק לאחר מכן הקליטו אותם באולפן. שירי האלבום תוארו על ידי המבקרים כ"כבדים" או "אפלים".

במקביל לפעילות הלהקה הקימו סוזי ובאדג'י הרכב בשם "The Creatures" שהוציא מיני-אלבום ב-1981 ואלבום ב-1983. גם סמית' וסברין הקימו הרכב בשם "The Glove".

בשנת 1982 יצא האלבום "A Kiss in the Dreamhouse" שהתאפיין באווירה רומנטית וצלילי מיתר. אחד ממבקרי המוזיקה כתב עליו: "אני מבטיח לכם שהמוזיקה באלבום תעצור את נשימתכם."

ב-1983 הוציאה הלהקה תקליטון ובו גרסת כיסוי לשיר "Dear Prudence" של הביטלס, שהפך ללהיט הגדול ביותר של הלהקה. במאי 1984, לאחר שהאלבום השישי של הלהקה, "Hyæna", ראה אור, עזב סמית' את הלהקה.

ההצלחה בארצות הברית, 1984-1990[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזי סו באוקלנד (קליפורניה), 1986.

בשנים 1984–1990 הוציאה הלהקה מספר אלבומים, ביניהם "Through the Looking Glass" ‏(1987) שהכיל גרסאות כיסוי לשירים שנבחרו על ידי סוזי סו. כל אלבומיהם מתקופה זו זכו להצלחה מסחרית.

האלבום "Peepshow" משנת 1988 היווה פריצת דרך בהצלחתו המסחרית הרבה בארצות הברית, ובאותה שנה יצאו סוזי והבנשיז לסיבוב הופעות ברחבי העולם, לרבות בישראל. לאחר סיבוב ההופעות לקחו חברי הלהקה פסק זמן עד 1991.

שנותיה האחרונות, 1991-1999[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 סוזי והבנשיז חזרו עם השיר "Kiss Them for me" והאלבום "Superstition", שזכו לשבחי המבקרים. לאחר מכן הקליטו את שיר הנושא "Face to Face" לסרט "באטמן חוזר", ויצאו שוב לסיבוב הופעות נרחב בארצות הברית, בין השאר כלהקה המובילה במופע הראשי של פסטיבל הרוק Lollapalooza.

ב-1995 יצא אלבומם האחרון, "The Rapture", ובאפריל 1996 הודיעו על פירוק הלהקה, לאחר 20 שנה ביחד. סוזי ובאדג'י המשיכו להופיע ולהוציא אלבומים תחת השם "The Creatures" עד שנת 1999.

לאחר הפירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פירוק הלהקה חברת "יוניברסל מיוזיק גרופ" הוציאה לאור מחדש את כל אלבומיהם, וכן אלבומים עם חומר נדיר וקטעים שלא יצאו לאור לפני כן. על אחד האוספים כתב מבקר המוזיקה של הטיימס: "יש לנו כאן להקה שאף פעם לא שמה בבי סייד שירים נחותים, אלא ראתה בהם הזדמנות לשמר את העבודות הכי קיצוניות ומאתגרות שהם יצרו."

החברה הוציאה לאור גם הקלטות מוקדמות של הלהקה, DVD עם הופעות וקליפים, ומארזי תקליטורים של הלהקה.

סוזי סו הוציאה אלבום סולו בשנת 2007 שלא זכה להצלחה מסחרית. היא שיתפה פעולה עם מספר מוזיקאים, ועדיין מופיעה עם שירי סוזי והבנשיז.

מורשת והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזי והבנשיז היוו השראה למוזיקאים רבים במגוון סגנונות. בין המוזיקאים שציינו את השפעתם נמנים הקיור, מוריסי, בונו, דייב גהאן, קורטני לאב, גוסיפ, Garbage, שינייד או'קונור, רד הוט צ'ילי פפרז ופי ג'יי הארווי.

שירי הלהקה זכו לגרסאות כיסוי רבות, ובין היתר בוצעו על ידי LCD Soundsystem, Massive Attack, טריקי וג'ף באקלי.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן:

  • The Scream ‏(1978)
  • Join Hands ‏(1979)
  • Kaleidoscope‏ (1980)
  • Juju ‏(1981)
  • A Kiss in the Dreamhouse ‏(1982)
  • Hyæna ‏(1984)
  • Tinderbox ‏(1986)
  • Through the Looking Glass ‏(1987)
  • Peepshow ‏(1988)
  • Superstition ‏(1991)
  • The Rapture ‏(1995)

בנוסף לאלבומים אלה ראו אור אוספים רבים והקלטות של הופעות חיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוזי והבנשיז בוויקישיתוף