סוזנה קלארק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזנה קלארק
Susanna Clarke
סוזנה קלארק ב-2006
סוזנה קלארק ב-2006
לידה 1 בנובמבר 1959 (בת 64)
נוטינגהאם, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים סנט הילדס קולג', אוקספורד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ספרות ספקולטיבית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות ג'ונתן סטריינג' ומר נורל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קולין גרינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס הוגו לרומן הטוב ביותר (2005)
  • הפרס המיתופואטי (2005)
  • פרס עולם הפנטזיה לרומן הטוב ביותר (2005)
  • פרס לוקוס לנובלה הראשונה הטובה ביותר (2005)
  • פרס לסיפורת מאת נשים (2021)
  • פרס הספר הבריטי הלאומי של ספקסייוורס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוזנה מרי קלארקאנגלית: Susanna Mary Clarke; נולדה ב-1 בנובמבר 1959) היא סופרת אנגלייה שנודעה בעיקר בזכות רומן הביכורים שלה, "ג'ונתן סטריינג' ומר נורל" (2004), המתאר היסטוריה חלופית. הספר זכה בפרס הוגו לרומן הטוב ביותר ב-2005, היה לרב מכר, ואף עובד למיני סדרה ב-BBC, שעלתה לשידור במאי 2015. ספרה השני, The Ladies of Grace Adieu and Other Stories, אוסף סיפורים קצרים, יצא לאור ב-2006.

שני ספריה מתרחשים באנגליה קסומה בתחילת המאה ה-19, על רקע המלחמות הנפוליאוניות, וכתובים בפסטיש סגנונות של סופרי המאה ה-19 כגון ג'יין אוסטן וצ'ארלס דיקנס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלארק נולדה ב-1 בנובמבר 1959 בנוטינגהאם, בתו הבכורה של כומר מתודיסטי. בשל עבודתו של אביה היא בילתה את ילדותה בערים שונות בסקוטלנד וצפון אנגליה, ונהנתה מקריאת עבודותיהם של ארתור קונאן דויל, צ'ארלס דיקנס וג'יין אוסטן. היא סיימה לימודי תואר ראשון בפוליטיקה, פילוסופיה וכלכלה באוניברסיטת אוקספורד ב-1981. היא עבדה כשמונה שנים בבתי ההוצאה לאור Quarto ו-Gordon Fraser. לאחר מכן עסקה במשך שנתיים בהוראת אנגלית בטורינו ובילבאו. היא חזרה לאנגליה ב-1992 וחיה אותה שנה בבית לחוף הים הצפוני במחוז דרהאם. אז גם החלה בכתיבת ספרה הראשון "ג'ונתן סטריינג' ומר נורל". בשנים 1993–2003 עבדה כעורכת ספרי בישול בהוצאת סיימון ושוסטר בקיימברידג'.

קלארק החלה לפתח את הרעיון לספר "ג'ונתן סטריינג' ומר נורל" בזמן שלימדה בבילבאו: "היה לי מעין חלום בהקיץ ... על אדם הלבוש בבגדי המאה ה-18 במקום שנראה כמו ונציה, והוא משוחח עם מספר תיירים אנגלים. הייתה לי הרגשה חזקה שהיה לו איזה מין רקע של קסם - הוא התעסק בקסם לפני-כן, ומשהו השתבש מאד." באותה תקופה גם קראה מחדש את "שר הטבעות", ספרו של ג'.ר.ר. טולקין, ולדבריה "... זה השתלט עלי לחלוטין, ועד שסיימתי, היה ברור לי שאני צריכה לכתוב רומן על קסם ופנטסיה".

לאחר שחזרה מספרד, קלארק החלה לחשוב ברצינות על כתיבת הספר. היא נרשמה לסדנה בת חמישה ימים לכתיבת מדע בדיוני ופנטסיה שהועברה על ידי הסופרים קולין גרינלנד וג'וף רימן. המשתתפים נדרשו להכין סיפור קצר לפני הסדנה. לקלארק היו אז רק "צרורות" של חומרים לספר שכתבה, אך היא הצליחה בכל זאת לאסוף מתוכם את הסיפור The Ladies of Grace Adieu ("הגבירות של גְרֵייס אָדְיֶה"), מעשייה על שלוש נשים העוסקות בחשאי בקסמים ומתגלות על ידי הקוסם המפורסם ג'ונתן סטריינג'. גרינלנד התרשם מן הסיפור עד כדי כך ששלח קטע ממנו לידידו סופר הפנטסיה ניל גיימן, בלא ידיעתה של קלארק. גיימן, שהתרשם אף הוא, הראה את הסיפור לסופר המדע הבדיוני והעורך פטריק נילסן היידן. לקלארק נודע על כל זאת כאשר היידן התקשר אליה והציע לה לפרסם את הסיפור באוסף Starlight 1 ("אור-כוכבים 1") שהיידן עמד להוציא לאור. קלארק הסכימה, והאוסף יצא לאור ב-1996.

קולין גרינלנד, שותפה לחיים של קלארק

קלארק כתבה את הספר בעשר השנים הבאות בזמנה החופשי, תוך שהיא מפרסמת גם כמה סיפורים קצרים באוספים שונים. היא מעולם לא הייתה בטוחה אם תסיים את הספר או אם ייצא לאור. היא ניסתה להקדיש שלוש שעות ביום לכתיבה, אך התקשתה לעמוד בכך. במקום לכתוב את הספר מן ההתחלה ועד הסוף, היא כתבה בקטעים וניסתה לתפור אותם יחדיו. קלארק וגרינלנד התאהבו בזמן שכתבה את הספר ועברו לגור במשותף. בסביבות שנת 2001 החלה קלארק "להתייאש" וחיפשה מי שיעזור להשלים ולמכור את הספר. גיילס גורדון היה לסוכן הספרותי הראשון שלה ומכר את כתב היד הלא גמור להוצאת בלומסברי בתחילת 2003, לאחר ששתי הוצאות לאור אחרות דחו אותו כבלתי-ניתן-לשיווק.

"ג'ונתן סטריינג' ומר נורל" מתאר היסטוריה חלופית המתרחשת באנגליה של המאה ה-19, בזמן המלחמות הנפוליאוניות. אנגליה המתוארת בספר היא ארץ שבה הקסם התקיים בעבר הרחוק ועתה הוא שב בדמותם של שני אנשים: גילברט נורל וג'ונתן סטריינג'. הספר מתמקד ביחסים בין שניהם, במהות ה"אנגליוּת" ובגבול שבין הגיון לשיגעון. הוא תואר כרומן פנטסיה והיסטוריה חלופית, וכן כרומן היסטורי, והוא נשען על מסורות ספרותיות רומנטיות כמו קומדיה של נימוסים, הרומן הגותי והגיבור הביירוני. סגנונה של קלארק תואר לעיתים קרובות כפסטיש המחקה בייחוד סופרים אנגלים בני המאה ה-19 כמו צ'ארלס דיקנס, ג'יין אוסטן וג'ורג' מרדית'', ובקולה משתלבים שנינות-על וחן עתיק יומין. העל-טבעי מוצג על רקע פרטי היום-יום ובניגוד להם. הטקסט מכיל כמעט 200 הערות שוליים המתוות את סיפור הרקע וכן גוף ידע בדיוני שלם בנושא הקסם. הספר התקבל יפה אצל המבקרים והגיע למקום השלישי ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס, שם נשאר במשך 11 שבועות.

ב-2006 הוציאה קלארק לאור את ספרה השני, The Ladies of Grace Adieu and Other Stories ("הגבירות של גרייס אדיה וסיפורים אחרים"), אוסף של שמונה סיפורים, ששבעה מהם הופיעו באנתולוגיות קודמות. הסיפורים הם מעשיות המתרחשות בעולם שהתוותה קלארק בספרה הקודם, והם נכתבו בסגנון דומה לו.

קלארק מתגוררת כיום בקיימברידג' עם שותפה לחיים קולין גרינלנד. בראיון ב-2004 אמרה קלארק כי היא כותבת את ספרה הבא, המתרחש מספר שנים אחרי סיומו של "ג'ונתן סטריינג' ומר נורל" ומתמקד בדמויות אחרות. ב-2005 ציינה בראיון אחר כי התקדמות הספר מתעכבת בשל בריאותה הרופפת.

ספרה האחרון, Piranesi, יצא לאור בספטמבר 2020. גיבור הספר חי בתוך מה שמכונה בפיו "הבית", מעין מבוך אינסופי ורב מפלסי של אולמות וחדרי כניסה, שחלק ממפלסיו התחתונים מוצף לעיתים במי ים. בבית חי רק אדם אחד נוסף, שגיבור הספר קורא לו "האחר", החוקר את הבית על מנת למצוא "ידע עצום וסודי" שהוא מאמין שחבוי בו. בספטמבר 2021 זכתה קלארק בפרס לסיפורת מאת נשים היוקרתי עבור ספרה זה.

עבודותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורים קצרים
  • The Ladies of Grace Adieu‏ (1996)
  • Stopp't-Clock Yard‏ (1996)
  • On Lickerish Hill‏ (1997)
  • Mrs Mabb‏ (1998)
  • The Duke of Wellington Misplaces His Horse‏ (1999)
  • Mr. Simonelli or the Fairy Widower‏ (2000)
  • Tom Brightwind, or, How the Fairy bridge was built at Thoresby‏ (2001)
  • Antickes and Frets‏ (2004)
  • John Uskglass and the Cumbrian Charcoal Burner‏ (2006)
  • The Dweller in High Places‏ (2007)
ספרים ואנתולוגיות
  • Jonathan Strange & Mr Norrell‏ (2004)
  • The Ladies of Grace Adieu and Other Stories‏ (2006)
  • Piranesi‏ (2020)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוזנה קלארק בוויקישיתוף
  • "Women's prize for fiction goes to Susanna Clarke's 'mind-bending' Piranesi". The Guardian. 8 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קלארק, סוזנה., ג׳ונתן סטריינג׳ ומר נורל, ינשוף, 2007