סוס פרא (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוס פרא
Spirit: Stallion of the Cimarron
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי קלי אסבורי, לורנה קוּק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'פרי קצנברג
מיריל סוריה
מקס האוורד
תסריט ג'ון פוסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ניק פלטשר
קלייר דה צ'נו
שחקנים ראשיים מאט דיימון
ג'יימס קרומוול
דניאל סטודי
מדבבים מאט דיימון (Spirit)
ג'יימס קרומוול
צ'ארלס נפייר
Daniel Studi
מייקל הורס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הנס צימר, בריאן אדמס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה דרימוורקס הנפשה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה דרימוורקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 24 במאי 2002
משך הקרנה 80 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, תרגום ודיבוב לעברית
סוגה סרט ילדים, מערבון, סרט הרפתקאות, סרט דרמה, סיפור התבגרות, סרט מוזיקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 80 מיליון $
הכנסות $122,563,539
הכנסות באתר מוג'ו spirit
פרסים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוס פראאנגלית: Spirit: Stallion of the Cimarron) הוא סרט הנפשה של אולפני ההנפשה של דרימוורקס, שעלה לאקרנים ב-24 במאי 2002 והיה מועמד לפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר לשנת 2002. את הסרט ביימו קלי אסבורי ולורנה קוק, והוא היה לאחד מסרטי האנימציה הידנית האחרונים שהופקו בתעשיית הקולנוע ההוליוודית.

ב-2017 אולפני ההנפשה דרימוורקס הוציאו סדרת המשך לסוס פרא בשם "ספיריט: לרכוב חופשי", כאשר בשנת 2021 יצא לאקרנים הסרט "ספיריט: לחופש נולד" שבוסס עליה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מתרחשת בארצות הברית, בתקופת "המערב הפרוע", ומגלמת בה את היריבות בין הבוקרים האמריקאים לאינדיאניים המקומיים. סיפור הסרט סובב סביב סוס מוסטנג שנולד כסוס פרא, בשמורת טבע באזור "המערב הישן" של ארצות הברית, ובה חי עם העדר אליו משתייך. הסוס נהנה מחייו כסוס פרא, ומן היתרונות הגלומים בהם, בדמות החופש והחירות, המאפשרים לו לדהור להנאתו במרחבים הפתוחים. משבוגר הסוס, הוא נחטף בידי בוקרים אמריקאיים, אשר מביאים אותו למתקן צבאי, בו מנסים לאלף ולביית אותו, אך לשווא – הסוס עיקש וקנאי לחירותו, ולא ייכנע לניסיונות להפכו לסוס מבוית. במהלך שהותו של הסוס באותו מתקן צבאי, הוא פוגש באינדיאני צעיר בשם 'גל קטן', אשר מוחזק בידי הבוקרים כשבוי, כאשר הוא כפות לעמוד הממוקם לצד מכלאתו של הסוס. בשיתוף פעולה מצליחים האינדיאני הצעיר והסוס להשתחרר ולחמוק מיד הבוקרים. הסוס הקנאי לחירותו, ממהר לחשוב שהצליח לצאת סוף סוף לחופשי, ושכעת יוכל לשוב לעדרו, אך להפתעתו, מוביל אותו האינדיאני אל מחנה שבטו, שבט הלאקוטה.

במחנה פוגש הסוס בסוסה צעירה ויפה השייכת לגל קטן בשם טל, והשניים מתאהבים. האינדיאני הצעיר מנסה אף הוא לביית את הסוס, ולהפכו לסוס רכיבה, אך במהרה מגלה שכל נסיונותיו מועדים לכישלון, והסוס הכמה לחירות לא ניתן לביות. האינדיאני הרחום מחליט לשחרר אות הסוס, ושוב, הוא נהנה מאשליית החופש החמקמק. הסוס מציע לסוסתו האהובה שתצטרף אליו ותבוא לחיות לצדו בעדרו החופשי, אך היא אינה יכולה לעזוב את גל קטן.

בדרכו אל החופש, הסוס שומע קולות קרב עולים מהכפר האינדיאני, שם תוקפים האמריקאים את התושבים. במהלך הקרב נפצעת טל הסוסה, וסוס המוסטנג נלקח בשבי. אחרי תלאות רבות שעוברים הוא והאינדיאני הצעיר אל מול הבוקרים, בסופו של דבר הוא מצליח להשתחרר ולחזור לעדר מולדתו, יחד עם אהובתו.

קולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט אינו כולל מלל רב. רק בני האדם המוצגים בו, ולא החיות, מדברים, וגם הם לא מוצגים בשיחות ודיאלוגים נרחבים, כי אם בשיחות והערות קצרות בלבד. לאורך הסרט נשמעים מונולוגיי קריינות, המתארים את מחשבותיו של סוס המוסטנג.

שחקני הקול בגרסת המקור האנגלית:

הסרט הופץ בישראל גם בגרסה עברית, שבוימה והופקה על ידי שפרירה זכאי. על הניהול המוזיקלי בגרסה זו היה אחראי רוני וייס. קולות הגרסה העברית:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוס פרא בוויקישיתוף