סטנהופ פורבס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטנהופ פורבס
Stanhope Forbes
לידה 18 בנובמבר 1857
דבלין, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 במרץ 1947 (בגיל 89)
ניולין, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קורנוול עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • קולג' דאליץ'
  • City and Guilds of London Art School עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות A Street in Brittany עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אליזבת פורבס עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Alec Forbes עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטנהופ אלכסנדר פורבסאנגלית: Stanhope Forbes;‏ 18 בנובמבר 18572 במרץ 1947) היה אמן בריטי וחבר מייסד באסכולת ניולין.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורבס נולד בדבלין, בנם של ג'ולייט דה גויס פורבס, אישה צרפתייה, ויליאם פורבס, מנהל רכבת אנגלי, שהועבר אחר כך ללונדון. היה לו אח גדול, סר ויליאם פורבס, שהיה גם מנהל ברכבת לונדון-ברייטון-החוף הדרומי.

הוא נישא בקיץ 1889 לציירת הקנדית אליזבת ארמסטרונג בכנסיית סנט פיטר של ניולין. ביתם הראשון היה בקוטג' "טירת הצוקים", שמשקיף על הים.[2] נולד להם בן בשם אלכסנדר (אלק). אליזבת מתה בשנת 1912 מסרטן.

לאחר מותה של אשתו הראשונה, התחתן פורבס עם ידידתו ותלמידתו מודי פאלמר, בשנת 1915. במהלך מלחמת העולם הראשונה בנו אלק שירת בחיל הרגלים ונהרג באוגוסט 1916.[3] הוא קבור בבית העלמין ברחוב גילמונט, שם הוקמה מצבתו שעוצבה על ידי אביו. סטנהופ פורבס גם פיסל והקים אנדרטה לבנו בכנסיית הקהילה המקומית.

פורבס נפטר בניולין ב-2 במרץ 1947 בגיל 89. הוא נקבר בחצר הכנסייה של כנסיית פאריש סאנקרד.

סטנהופ פורבס, דיוקן בנו שנהרג במלחמת העולם, 1916

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטנהופ פורבס למד במכללת דוליץ' אמנות אצל ג'ון ספרקס. אביו עבד אז ברכבת בלוקסמבורג. לאחר תקופה שבריאותו התדרדרה, פורבס הורחק ממכללת דוליץ' ולמד אצל מורים פרטיים בבריסל. לאחר סיום מלחמת צרפת-פרוסיה, פורבס חזר ללונדון. ג'ון ספארקס עזר לשכנע את אביו ויליאם פורבס בכישרונו האמנותי של בנו, סטנהופ פורבס.

הוא נכנס ללמד בבית הספר לאמנויות של למבט, ובשנת 1878 השתתף בקורסים של האקדמיה המלכותית אצל סר פרדריק לייטון וסר ג'ון מילאיס.

פורבס שב לאירלנד למספר חודשים לבקר את ד"ר אנדרו מלוויל, חבר המשפחה ופרופסור במכללת קווין. כשהם היו שם, הם דיברו על אמנות וסטנהופ פורבס צייר נופים של אזור גולווי. הוא גם קיבל את העבודה הראשונה שלו לציור דיוקן. כשחזר בלונדון, בגיל 18, ומשימה נוספת לציור דיוקן בתו של הרופא. הוא הוצג באקדמיה המלכותית בשנת 1879.[4]


אחר כך למד בסטודיו הפרטי של ליאון בונאט, בפריז משנת 1880 עד 1882. בשנת 1881 פורבס נסע לקנקאלה, בריטני וציירו בשטח, כמו הצייר ז'ול בסטיאן-ליפג'. בטכניקה זו השתמש פורבס במשך כל הקריירה שלו.

על אזור בריטני, גברת ליונל בירץ' כתבה: "זהו החלק היפה והמעניין ביותר של צרפת, נראה כי היה בו כל מה שאמן יכול לחפש. הוא מיושב על ידי אנשים מסוג מסוים שלובשים עדיין את התלבושות הלאומיות היפות שהועברו מימי עבר ושמרו על השפה הישנה של אבותיהם. כל כפר שמר באדיקות את המסורות הישנות באופנת הלבוש והתנהלות חייהם.

ציור של סטנהופ שנעשה שם, "רחוב בבריטני", הוצג והתקבל בתערוכת הקיץ של האקדמיה המלכותית בשנת 1882 ונמכר בהמשך אותה שנה לגלריית ווקר לאמנות בליברפול.

במהלך נסיעה ב-1883 לבריטני, פורבס שהה בקימפרלה, וציוריו משם הוצגו באקדמיה המלכותית בשנת 1884. אמנים אחרים שציירו אז בבריטני וייתכן שפורבס פגש, היו נורמן גרסטין, נתנאל היל, וולטר אוסבורן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיים את לימודיו בצרפת, פורבס שב ללונדון והציג עבודות שיצר בבריטני בתערוכות האקדמיה המלכותית בשנת 1883. בשנת 1884 עבר לניולין בקורנוול, ועד מהרה הפך לדמות מובילה במושבה האומנים שהלכה וגדלה.

על המקום הזה אמר פורבס: הגעתי מצרפת, והסתובבתי בקורנוול, בבוקר אביבי בדרך מאובקת שהובילה לניולין. לא חשבתי כי מקבץ הבתים עם הגגות האפורים שראיתי על צלע ההר, יהיו ביתי במשך שנים רבות. לא ברור לי מה משך למקום הזה אמנים מפריז ואנטוורפן, במיוחד מספר ציירים אנגלים צעירים שלמדו שם. אשר בערך באותה עת, נראו נמשכים לעבר הפינה הזו של ארץ מולדתם .

סטנהופ פורבס, רחוב הטברנה בניולין, 1893

מושבת האמנים בניולין זכתה לתשומת לב לאומית עם עבודות של פורבס בתערוכה באקדמיה המלכותית בשנת 1885. הנרי טייט קנה את "בריאות הכלה", שנמצאת כעת בגלריית טייט בלונדון. בשנת 1892 הפך פורבס לחבר באקדמיה המלכותית. פורבס היה היו"ר המייסד והנאמן של הגלריה לאמנות ניולין החל משנת 1895.

פורבס ואשתו הראשונה הקימו את בית הספר לאמנות ניולין בשנת 1899. המקום סבל מהאטה כלכלית כתוצאה ממשבר תעשיית הדייג, הכרייה והחקלאות. בית הספר לציור עזר להביא לתחייתו הכלכלית על ידי עידוד אנשים לנפוש באזור וללמוד ולתרגל אמנות.

בשנת 1910 נבחר פורבס לאקדמיה המלכותית. פורבס הפך לחבר באגודת האמנים של סנט איבס בשנת 1928.

בשנת 1933 התמנה לחבר מלא באקדמיה מלכותית .[5]

פורבס צייר בדרך כלל סצינות ונופים בז'אנר ציורי חוץ. מעבר לציורי החוץ שעשה, הוא גם צייר סצינות פנים והיה מיומן בלכידת אפקטים "חמים ומקסימים" של התאורה בחדר והאנשים המצויים בו, כמו "הפנס", שנעשה בשנת 1897.

על יצירותיו של פורבס אמר נורמן גרסטין: "הוא צייר טוב ולא סנטימנטלי, בעבודותיו יש תחושת כנות שפונה לכולם."

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטנהופ פורבס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Stanhope Forbes (ארכיון)
  2. ^ Mrs. Lionel Birch. Stanhope A. Forbes, A. R. A., and Elizabeth Stanhope Forbes, A. R. W. S.. Cassell, limited; 1906. p. 39, 40.
  3. ^ Maude C Stanhope FORBES | Cornwall Artists Index, cornwallartists.org (באנגלית)
  4. ^ Mrs. Lionel Birch. Stanhope A. Forbes, A. R. A., and Elizabeth Stanhope Forbes, A. R. W. S.. Cassell, limited; 1906. pp. 12-15.
  5. ^ Stanhope FORBES | Cornwall Artists Index, cornwallartists.org (באנגלית)