סם אליוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סם אליוט
Sam Elliott
לידה 9 באוגוסט 1944 (בן 79)
סקרמנטו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1966 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג קתרין רוס (1984–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סם אליוט, 2001

סמואל פאק "סם" אליוטאנגלית: Samuel Pack "Sam" Elliott; נולד ב-9 באוגוסט 1944) הוא שחקן אמריקאי, זוכה פרס גילדת שחקני המסך לשחקן הטוב ביותר על משחקו במיני סדרה "1883". אליוט היה מועמד לפרס האוסקר על משחקו בסרט "כוכב נולד" (2019), וכן לשני פרסי גלובוס הזהב ולשני פרסי אמי. התפרסם בזכות תפקידיו בסרטים "הענק", "גוסט ריידר", "חיילים היינו", "מצפן הזהב" ו"תלוי באוויר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליוט נולד בסקרמנטו, קליפורניה לאם שעבדה כמדריכה פיזיולוגית ולאב שעבד במחלקת הפנים של ארצות הברית.

לאחר סיום לימודי התיכון ב-1962, הוא למד לתואר ראשון באנגלית ופסיכולוגיה באוניברסיטת אורגון, אך הוא נשר לאחר שנתיים, ובהמשך עבר לחוג לדרמה במכללת קלארק בונקובר, וושינגטון.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליוט התחיל את הקריירה שלו בתפקיד קטן במערבון "קיד וקסידי" משנת 1969, וביסס את מעמדו בסדרה "משימה בלתי אפשרית" ובסרטים "מסכה" בתור גאר בן זוגה האופנוען של פלורנס "ראסטי" דניס (שר) ו"שומר הברים" בתור וייד גארט מורו הרוחני של שומר הסף ג'יימס דלטון (פטריק סווייזי).

בשנות ה-90 הועמד אליוט לשני פרסי גלובוס הזהב ולפרס אמי על הופעותיו במערבונים "בנות הבאפלו" בתור האקדוחן המפורסם ביל היקוק הפראי ו"קונגר" אותו גם כתב והפיק. המשיך להתפרסם בקולנוע בדרמת הפשע הספרותית "לחץ", במערבונים "טומבסטון עיר ללא חוק" בתפקיד איש החוק וירג'יל ארפ, אחיו של ואייט ארפ (קורט ראסל) ו"ארץ קטנה גדולה" בתור ברון הבקר ג'ים אד לאב, בסרט המלחמה המבוסס על קרב גטיסברג בו גילם את גנרל צבא האיחוד ג'ון בופורד ובקומדיית הקאלט של האחים כהן "ביג לבובסקי" בתור הזר הזקן שמספר את עלילת הסרט.

בשנת 2000 שיחק במותחן הפוליטי "המועמדת" בתפקיד קרמיט ניומן עוזרו הנאמן של נשיא ארצות הברית ג'קסון אבנס (ג'ף ברידג'ס). ב-2002 גילם את דמותו של הסמל בזיל פלאמלי ימינו של קולונל האל מור (מל גיבסון) בקרב יה דראנג בדרמת המלחמה "חיילים היינו". ב-2003 שיחק בעיבוד הקולנועי של אנג לי לקומיקס "הענק הירוק" בתור גנרל ת'נדרבולט רוס, שמנסה לצוד את ד"ר ברוס באנר/הענק הירוק, אותו גילם אריק באנה.

בשנת 2006 דיבב את הפר בן בסרט האנימציה "בלאגן בחווה" ושיחק בתפקיד משני בסאטירה הפוליטית "תודה שעישנתם" בתור איש המרלבורו הגוסס מסרטן לורן לוטץ'. ב-2007 הופיע בשוברי הקופות "גוסט ריידר" בדמותו של הזקן המסתורי קרטקר ו"מצפן הזהב" בתור לי סקורסבי מומחה האווירונאוטיקה הטקסני שעוזר לילדה היתומה ליירה.

בשנת 2009 שיחק אליוט בקומדיות "תלוי באוויר" בתור מיינרד פינץ' הטייס הראשי של חברת התעופה "אמריקן איירליינס" ו"על הזוג מורגן שמעתם?".

בשנת 2015 שיחק לצד לילי טומלין בדרמה הקומית "סבתע" של פול וייץ.

בשנת 2016 דיבב את דמותו של פליטווד בסרט האנימציה "כלב מי שמנגן". בשנה זו גם החל לככב בסדרת הטלוויזיה הקומית של רשת נטפליקס "החווה" בתור בו רוזוולט בנט, אביהם של קולט ורוסטר (אשטון קוצ'ר ודני מסטרסון).

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאליוט בת אחת מאשתו השחקנית קת'רין רוס איתה שיחק בסרט "המורשת".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סם אליוט בוויקישיתוף