ססטרורצק

ססטרורצק
Сестрорецк, Siestarjoki, Systerbäck
סמל ססטרורצק
סמל ססטרורצק
סמל ססטרורצק
דגל ססטרורצק
דגל ססטרורצק
דגל ססטרורצק
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
תאריך ייסוד 1714 עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 43,055 (2020)
קואורדינטות 60°06′00″N 29°58′00″E / 60.1°N 29.966666666667°E / 60.1; 29.966666666667 
אזור זמן UTC+3
http://www.sestroretsk.org
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תחנת הרכבת ססטרורצק
בית קליאצ'קו בתחומי העיירה

ססטרורצקרוסית: Сестроре́цк; בפינית: Siestarjoki; בשוודית: Systerbäck) היא עיר בתחומי נפת הנופש של העיר הפדרלית סנקט פטרבורג, שבצפון רוסיה, הממוקמת על שפת המפרץ הפיני, על נהר ססטרה ואגם ססטרורצק, במרחק 34 קילומטרים (21 מיל) צפונית מערבית לפטרבורג.

אוכלוסייתה מונה 43,055 תושבים (על פי מפקד 2020).

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ססטרורצק ממוקמת על התווך שבין המפרץ הפיני לאגם ססטרורצק. ציר העיר הוא הכביש המהיר פרימורסקויה (כביש "סקנדינביה") ומסילת הרכבת העוברת מצפון לדרום. מצפון הם מובילים לבלואוסטרוב ובהמשך לוויבורג ולגבול פינלנד, בדרום – לסנקט פטרבורג. דרך דרום ססטרורצק (בגורסקאיה) עובר כביש הטבעת הפטרסבורגי, ממזרח למערב, אל הסכר ובהמשך לקרונשטאדט.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזכור הראשון של ההתיישבות סיסטרבק (בשוודית: Systerbäck) בשפך נהר הססטרה בכרוניקות השוודיות משנת 1643. שמה של העיר מבוסס על שם מאגר המים סיסטר (מפינית: Siestarjoki - "נהר דומדמניות שחורות"). הצורות הפיניות (Siestarjoki) והשוודית (Systerbäck) של שם העיירה חופפות את שמו של הנהר הסמוך.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר הוקמה על ידי פיוטר הגדול בשנת 1714 צמוד למפעל לחימוש (כשעד היום פועל כאן מפעל ססטרורצק).

בשנת 1812 שולבה העיירה בדוכסות פינלנד הגדולה יחד עם פינלנד העתיקה. בשנת 1864 הועברה העיירה לרוסיה תמורת הבטחה לפיצוי, בצורת גישה לאוקיינוס הארקטי בפצאמו.[1]

בשנים 1941–1944 קו החזית נמצא ליד ססטרורצק. בספטמבר 1941, על דרכי הגישה לססטרורצק, עצרו הכוחות הפינים את המתקפה שלהם. גבול ההתנגדות עבר לאורך התעלה החלודה בקילומטר ה-39 של הכביש המהיר פרימורסקי, שם נעצרה התקדמות טנקים של הצבא הפיני וגבול ההגנה על ססטרורצק עבר כאן. מגבול זה ביוני 1944 חיילים סובייטים יצאו למתקפת נגד.

בשנות השישים והשמונים בוצעה תנופת בניית דיור המונית בססטרורצק, בעיקר בנייני מגורים רבי קומות.

בשנת 2000 הוצבה בססטרורצק אנדרטה לפיוטר הראשון של הפסל ו. פטרוב והאדריכל ו. וסילייב. בשנת 2001 נחשפה אנדרטה למעצב ולמארגן ייצור מפעל הנשק הקל בעיירה, ס. מוסין.

בדצמבר 2004 הושלמו מענקים ממפעל לטיפול בשפכים בססטרורצק עם סיוע משוודיה ופינלנד. חנקן וזרחן הוסרו במהלך הטיפול בשפכים, מה שהוריד משמעותית את הנטל על המערכת האקולוגית הבלטית. חידוש נוסף היה חיטוי שפכים באור אולטרה סגול לפני הזרמתם למאגר הביוב.

בבחירות 2014 מפלגת רוסיה המאוחדת זכתה במרבית המושבים במועצה העירונית.

נופש[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיירה ידועה כבעלת אקלים נוח ומהווה מקום נופש פופולרי בצפון מערב המדינה.

אוויר ים נקי, יערות עצי מחט ואורן, גבעות חול, דיונות וחופים בתוליים נוחים לאקלים יוצרים מחסום טבעי לרוחות ומספקים צל, תורמים להפיכת המקום לאתר נופש. קרקעית הים העדינה יוצרת מים חוליים רדודים למספר עשרות ואף מאות מטרים, הנוחים לילדים רוחצים. עונת הרחצה - מאמצע יוני ועד סוף אוגוסט (טמפרטורת המים הממוצעת בחודש יולי 19.3 מעלות צלזיוס). בנוסף, נעשה שימוש בבוץ לטיפול בספא מקומי.

בשנת 2001, בריכת השחייה היחידה עם מים מינרליים בסנקט פטרבורג נפתחה בסנטוריום הנופש ססטרורצק לאחר שיפוץ נרחב. בשנת 2008 בפורום הכל-רוסי "Zdravnitsa-2008" הסנטוריום זכה במועמדות "בית המרפא הטוב ביותר".

פארק אלונים, הגן ההולנדי וארמון פיוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק התרבות והנופש המרכזי של ססטרורצק (פארק אלונים, Парк дубки) כלול באתר מורשת עולמית "המרכז ההיסטורי של סנקט פטרבורג ומתחמים קשורים." שטח הפארק הוא 60.5 דונם.

הפארק כולל את "הגן ההולנדי", מבנים הידראוליים וביצורים מפני שיטפונות. הביצורים נבנו כדי להגן מפני נחיתות אפשריות במהלך מלחמת רוסיה-שוודיה בשנים 1741–1743. פירים אלה היו שימושיים גם בשנת 1855 במהלך מלחמת קרים, כאשר הצי האנגלו-צרפתי הפגיז את ססטרורצק במשך מספר שעות, אך הבריטים והצרפתים לא העזו לנחות על החוף.

מתווה הפארק והגן ההולנדי נערך בתקופה שבין 1723 ל־1725. בעת בניית הגנים נעשה שימוש בשיטה הולנדית ידועה לפיתוח חופי ים מוצפים ורדודים: מים רדודים מנוקזים מופרדים מהים על ידי סכר, שנחתך על ידי תעלות ניקוז שדרכם זורמים מים לבריכה ונשאבים לים. מבחינה היסטורית, המקום הזה נקרא 'הגן ההולנדי', ששמר על מערכו המקורי עד עצם היום הזה, אם כי מכוסה בצמחי בר. קווי המתאר של ערוגות פרחים ובולגרינות, כמו גם צינורות ובריכות שהעמיקו 0.5 מטר בתוך הערוגות עם דשא מכוסח נראים בקלות גם לאחר כמעט 300 שנה. בתקופת פיוטר, בגן הייתה גינת ירק, חממות, מדשאות, בריכות, בגן נטעו ערמונים, עצי תפוח, בוקיצה, אגסים ועצי דובדבן שהובאו משוודיה.

אחד מבתי המגורים הקיסריים על חוף המפרץ הפיני שכן בעיירה, בה נח פיוטר הראשון במהלך מסעותיו הרבים לאזור. בראשית המאה ה-18 ניצב כאן לזמן קצר אחד ממגורי הצאר. ארמון האבן בן שלוש הקומות, המחובר על ידי גלריות עם ביתני עץ, נבנה ברובו משנת 1719 (על פי מקורות אחרים משנת 1723) ועד 1725 ובשנה האחרונה לחייו של פיוטר הוצג לאורחים זרים באספת פטרובסקי ב-28 באוגוסט 1724. הדקורטיביות של הבניין הושגה על ידי אחדות עם הנוף, הקו הדינמי של החזית, קו המתאר של הגג ו"פנס" הצריח המתומן האלגנטי, ובראשו צריח בגובה 100 מטר. מראה הבניין נועד להיראות מהים. הארמון עם הגלריות על הסכר, שעבורו שימש הגן והחורשה, היה נרחב ונראה מהים.

לאחר שלטון הקיסרית יקטרינה הראשונה העביר היורש פיוטר השני את עיר הבירה למוסקבה ובשנת 1727, לאחר אחד השיטפונות והסופות ההרסניים באזור, הוצא הארמון מרשימת בתי המגורים המלכותיים. בהיעדר כספים לתחזוקה, הוסרו מהארמון פרטים יקרי ערך של מוצרי הפנים ומוצרי הבנייה, כולל חלונות. הארמון הפך לאחד ממחסני מפעל הנשק ססטרורצק. בשנת 1782 פורקו שרידי הקירות ששימשו לבניית קתדרלת פטר ופול במרכז ססטרורצק.

הטבע בססטרורצק
אגם ססטרורצק מעגן סירות ליד אגם ססטרורצק השדרה הראשית בפארק דובקי בעיירה
עם נוף למפרץ הפיני

מרכז ספורט חדש לרכיבה על סוסים עם היפודרום הוקם בפארק בשנת 2002, שם מתקיימות מדי שנה תחרויות קפיצות ראווה והמקום מספק תנאים טובים ובטוחים לטיפול בסוסים.

עד 1970 בפארק תצפיות הראו כי החוף נסוג בממוצע מטר בשנה, העבודה להגנת החוף בוצעה על ידי חברת "Lenmostostroy" בשנת 1967 הוקצו 6 מיליון רובל, בשנת 1970 183 אלף רובל. בשנת 2011, מבני הגנה מפני שיטפונות בסנקט פטרבורג הופעלו לראשונה. סגירת הסכר גורמת לעלייה נוספת של מפלס המים בפארק ב-10%. בשיטפון שפרץ ב־29 בדצמבר 2011, הסכר היה סגור למשך יומיים. עליית המים בססטרורצק הייתה 2.2 מטר.

ממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגוף המייצג של השלטון המקומי הוא המועצה העירונית המורכבת משמונה חברים ופועלת מאז 28 בספטמבר 1997 במקום הסניף המקומי של המפלגה הקומוניסטית שפעל בתקופת ברית המועצות.

ראש המועצה הוא ראש העיר.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר פועלים 23 שירותי פנאי: בתי ההבראה "ססטרורצק", "אתר הנופש ססטרורצקי", "לילות לבנים", "דיונות", בתי הבראה לילדים (מחנות חלוצים לשעבר), "דיונות ילדים", "מתקשר צעיר", מרכזי הבילוי "אלכסנדרובסקאיה", "לגונה", מועדון הגולף "דיונות", מועדון היאכטות ועוד.

ישנם מספר מפעלים תעשייתיים בעיר כמו מפעל הרכב ססטרורצק המייצר רכבי יונדאי, מאפייה, מפעל הבגדים "סאליוט". מפעל הכלים ססטרורצק, לשעבר המפעל המרכזי בעיר, נסגר בשנת 2008.

ססטרורצק מלאה בתשתיות חברתיות ומסחריות. בעיר פועלות רשתות קמעונאיות גדולות, כמו פיאטירוצ'קה, O'kay ואחרות.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר רשת מפותחת של אוטובוסים רחבים (12 קווים) ומוניות שירות (9 קווים).

מסלולי פרברים מחברים את העיר ססטרורצק עם סנקט פטרבורג, קרונשטאדט, זלנוגורסק ויישובי נפת הנופש.

קו הרכבת סנקט פטרבורג (מתחנת הרכבת פינלנד)–בלואוסטרוב עובר בססטרורצק. בעיר יש תחנת רכבת אחת - ססטרורצק, חמש רציפי רכבת - גורסקאיה, אלכסנדרובסקיה, טרחובקה, רזליב וקורורט.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בססטרורצק ממוקמת הספרייה המרכזית על שם זושטצ'נקו, ספריית הילדים המרכזית, המוזיאון הספרותי העממי של אוסטאפ בנדר, בית התרבות של ססטרורצק ובית היצירה לילדים ולנוער "על נהר ססטרה".

מבין מוסדות החינוך פועלים בעיר 6 בתי ספר תיכוניים, גימנסיה 433, 8 גני ילדים ומשפחתונים, בית ספר תיכון ערב מספר 669, בית ספר מיוחד מספר 656, המכללה לכלכלה וניהול של המכון הלאומי הפתוח של רוסיה.

בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית החולים העירוני מספר 40. 2011.

כיום פועלים המוסדות הרפואיים הבאים בססטרורצק:

וכן מספר גדול של מוסדות רפואיים פרטיים שונים.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר יש פנימייה לרכיבה על אופניים "השמורה האולימפית", בית הספר לספורט לילדים ולנוער של השמורה האולימפית על שם קורנקוב, בסיס ספורט רכיבה מועדון הרכיבה "דיבוני" ומועדון הגולף "דיונות".

המוזרויות של החוף הופכות את חופי ססטרורצק פופולריים מאוד לגלישת עפיפונים.

ראלי ססטרורצק, אחת משלבי אליפות רוסיה בראלי, מתקיים מאז 1998. המסלול עובר דרך האתרים הכפריים של פטרבורג. בשנת 2016 שביל הלילה הלבן התקיים בססטרורצק לראשונה. מסלול התחרות נפרס לאורך שפת המפרץ הפיני.

מועדון הכדורגל זניט סנקט פטרבורג מפעיל בססטרורצק סניף של אקדמיית זניט סנקט פטרבורג, הנקרא "זניט ססטרורצק" (זניט ססטרורצק) שמתאמן במגרשי כדורגל בפארק אלונים.

מתקן הכדורגל הגדול הוא אצטדיון בלטיקה המשמש את לוקומוטיב סנקט פטרבורג ומועדון הכדורגל ססטרורצק המתמודד באליפות סנקט פטרבורג עד גיל 13.

אישים נודעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ססטרורצק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Siestarjoki" (בפינית). Projekt Runeberg. Pieni Tietosanakirja. נבדק ב-12 באוקטובר 2010. {{cite web}}: (עזרה)