ספולטורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספולטורה
מקום הקמה בלו הוריזונטה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות בלו הוריזונטה, ברזיל
תקופת הפעילות מ-1983
סוגה

דת' מטאל, ת'ראש מטאל (מוקדם)

גרוב מטאל, מטאל אלטרנטיבי (מאוחר)
חברת תקליטים SPV Records
Roadrunner Records
Cogumelo Records
New Renaissance Records
פרסים והוקרה Prêmio da Música Brasileira עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי של ספולטורה
פרופיל ב-IMDb
חברים
דריק גרין
אנדראס קיסר
פאולו ז'וניור
ז'אן דולבלה
חברים לשעבר
וגנר למוניר
מקס קאוואלרה
איגור קאוואלרה
ז'אירו גדס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספולטורה (Sepultura) היא להקת הבי מטאל ברזילאית אשר הוקמה ב-1984. פירוש שם הלהקה בפורטוגזית (ובכמה שפות אחרות המבוססות על לטינית) הוא "קבר".[1] השם הומצא לאחר שמקס קאוואלרה, סולן וגיטריסט הלהקה לשעבר, תרגם לפורטוגזית את השיר "Dancing On Your Grave" של להקת מוטורהד.[1]

הלהקה החלה את דרכה בתור להקת דת' ות'ראש מטאל.[1] נוהגים להשוות אותה לפוזסט,[1] מכיוון ששתי הלהקות נחשבות ללהקות דת' מטאל חלוצות שחיברו בין הת'ראש מטאל לדת' מטאל, ובכך תרמו להתפתחות ההבי מטאל בכלל והדת' מטאל בפרט.[2] מאוחר יותר, עם זאת, הלהקה שינתה את סגנונה, וכיום מנגנת בעיקר גרוב מטאל.[3]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספולטורה הוקמה בבלו הוריזונטה שבברזיל בשנות ה-80 של המאה ה-20, וחתמה על חוזה עם חברת התקליטים Cogumelo Records רק לאחר מספר שנים של הופעות. מיני-אלבום הראשון "Bestial Devastation" היה אלבום שכלל בנוסף לשירים של הלהקה, גם שירים של להקה אחרת.[1] לאחר מכן יצא האלבום "Morbid Visions" ב־1986. חומרים אלו של הלהקה זכו להתייחסות לשניים מתקליטי הדת' מטאל הראשונים, וכללו גם אלמנטים של בלאק מטאל.[4] לאחר צאת אלבום זה עזב הגיטריסט ז'אירו גדס את הלהקה ועבר ללהקה אחרת, והוחלף על ידי הגיטריסט אנדראס קיסר. האלבום המלא השני של ספולטורה "Schizophrenia" זכה לצלחה גדולה שהובילה לחתימת חוזה בין הלהקה לחברת התקליטים Roadrunner Records.

עם שיווקו של האלבום "Schizophrenia" על ידי חברת Roadrunner Records, ספולטורה הגיעה לקהל מעריצים נוסף. לאחר מכן יצא האלבום "Beneath the Remains" ובעקבותיו מסע הופעות ארוך באירופה. עד שהוציאה ב־1991 את האלבום "Arise", ספולטורה הפכה לאחת הלהקות המוערכות של שנות ה־90. למרות הצלחה פחותה בציבור הכללי, אלבומם הבא "Chaos A.D" היה להצלחה בקהילות המטאל, וגם שילב צליל של פאנק רוק לראשונה. מגמה זו המשיכה עם התקליט "Roots" שיצא ב-1996, בו הלהקה המשיכה להמציא ולהתנסות בשילובים של מטאל ואלמנטים ממוזיקה ברזילאית ואינדיאנית. בנוסף הושפעה הלהקה מלהקת הרוק הפסיכדלי הברזילאית אוס מוטנטס, אשר הוקמה בסאו פאולו באמצע שנות ה-60 של המאה ה-20. ספולטורה אף ביצעה גרסת כיסוי לשיר של המוטנטים בשם "A hora e a vez do cabelo nascer" (מפורטוגזית: "העת לשיער לגדול").

אך למרות הכל, בשיא ההצלחה של ספולטורה, סדרה של אירועים גרמו לפירוקה. ב־1996 מעט לפני שהלהקה הייתה אמורה לנגן בפסטיבל מטאל באנגליה, נודע לגלוריה, אשתו של הסולן מקס קאוואלרה, שהייתה גם אמרגנית הלהקה, על מות בתם בתאונת דרכים. מקס ואשתו עזבו את הלהקה וחזרו לאמריקה, והלהקה נאלצה להופיע לראשונה בהרכב חסר. מקס קאוואלרה ראה זאת כבגידה ועזב בסופו של דבר לגמרי את הלהקה והקים לאחר מכן את להקת סולפליי (Soulfly).

את מקומו של מקס כסולן תפס דריק גרין, והלהקה הוציאה שני אלבומים - "Against" ב־1998 ו"Nation", שהצליחו פחות מבחינה מסחרית ופרסומית מהאלבומים הקודמים. למעשה לאחר עזיבתו של מקס ירדה הפופולריות של הלהקה באופן משמעותי ביותר. רוב מעריצי הלהקה לא מחשיבים את ספולטורה של היום לאותה ספולטורה של פעם.

לאחר הקלטת האלבום "Revolusongs", שהיה כולו גרסאות כיסוי של שירי להקות אחרות, יצא האלבום "Roorback" שזכה להרבה ביקורות טובות.

בנובמבר 2005 יצא אלבום כפול של הופעות חיות שנקרא live in sao paulo. אלבום חדש בשם "Dante XXI" שיצא ב־31 בינואר 2006. הוא מבוסס על הקומדיה האלוהית.

ביולי 2006, החליט מתופף הלהקה איגור, אחיו של מקס קאוולרה, לעזוב סופית את הלהקה יחד עם ההסבר "שספולטורה אינם היום מה שהם היו פעם, ושאני כבר לא מרגיש חלק ממה שהיא מייצגת היום". אחיו, מקס, הגיב לכך שהוא מאמין שאיגור צודק ושאכן ספולטורה כבר לא מנגנים באותו אופן של ימי העבר שלהם. חברי הלהקה מצידם הסבירו דווקא שעזיבתו של איגור היא עקב נישואיו ורצונו להיות עם משפחתו. את מקומו של איגור קוולארה החליף המתופף ז'אן דולאבלה (Jean Dolabella) ובשבעה באוגוסט 2006 נערכה ההופעה החיה הראשונה עם ז'אן. בחודשים יוני יולי אוגוסט 2007 ספולטורה יוצאים לסיבוב הופעות עולמי ענק עקב יציאת הדיסק dante xxi.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנדראס קיסר - גיטריסט
  • דריק גרין - סולן
  • ז'אן דולאבלה- מתופף
  • פאולו שיסטו פינטו ז'וניור - באסיסט

חברי להקה קודמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ז'אירו גדס - גיטריסט
  • מקס קאוולרה - סולן וגיטריסט
  • איגור קאוולרה - מתופף
  • ואגנר למונייר - סולן וגיטריסט. (ניגן ושר בלהקה בימיה הראשונים. התפרסם בעיקר כחבר בהרכב ברזילאי אחר, סרקופגו, בשנות השמונים וחלק משנות התשעים. כיום הוא פרופסור לכלכלה ולסטטיסטיקה יישומית באוניברסיטה הפדרלית של מינס ז'ראיס בבלו הוריזונטה.)

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום שנה
Morbid Visions 1986
Schizophrenia 1987
Beneath the Remains 1989
Bestial Devastation (מיני אלבום) 1990
Arise 1991
Third World Posse (מיני אלבום) 1992
Chaos A.D. 1993
Refuse / Resist (מיני אלבום) 1994
Slave New World (מיני אלבום) 1994
Natural Born Blasters (מיני אלבום) 1996
Roots Bloody Roots (מיני אלבום) 1996
Roots 1996
Ratamahatta (מיני אלבום) 1996
Attitude (מיני אלבום) 1996
Procreation of the Wicked (מיני אלבום) 1997
Against 1998
Tribus (מיני אלבום) 1999
Nation 2001
Revolusongs (מיני אלבום) 2002
Roorback 2003
Dante XXI 2006
A-Lex 2009
Kairos 2011
The Mediator Between Head and Hands Must Be the Heart 2013
Dupla Identidade (מיני אלבום) 2014
Machine Messiah 2017
Quadra 2020
SepulQuarta 2021

וידאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Under Siege (Barcelonaהופעה ב־) - VHS, 1991

third world posse גם כן יצא בזמנים אלו

  1. Third World Chaos - VHS, 1995
  2. We Are What We Are - VHS, 1996
  3. Chaos DVD - שילוב של שלוש הקלטות הקודמות, DVD, 2002
  4. Live In São Paulo - הופעה חיה, 2005

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 Sepultura - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives, www.metal-archives.com
  2. ^ Sepultura, Metal Wiki (באנגלית)
  3. ^ Sepultura discography - RYM/Sonemic, Rate Your Music (באנגלית)
  4. ^ Sepultura - Morbid Visions/Bestial Devastation Album Reviews, Songs & More | AllMusic (באנגלית), נבדק ב-2022-08-20