עיניים עצומות לרווחה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עיניים עצומות לרווחה
Eyes Wide Shut
עיניים עצומות לרווחה
עיניים עצומות לרווחה
מבוסס על סיפור חלום עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי סטנלי קובריק
הופק בידי סטנלי קובריק
תסריט ארתור שניצלר (רעיון)
סטנלי קובריק
פרדריק רפאל
שחקנים ראשיים טום קרוז
ניקול קידמן
סידני פולאק
טוד פילד
מוזיקה ג'וזלין פוק
צילום לארי סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 13 ביולי 1999, ארצות הברית
משך הקרנה 159 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט בלשי, סרט ארוטי, סרט חג המולד, מותחן ארוטי, סרט דרמה, סרט מותחן, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 65,000,000‏$
הכנסות 162,091,208‏$
הכנסות באתר מוג'ו eyeswideshut
eyeswideshut.warnerbros.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עיניים עצומות לרווחהאנגלית: Eyes Wide Shut) הוא מותחן ארוטי סוריאליסטי משנת 1999. הסרט הוא יצירתו הקולנועית האחרונה של הבמאי האמריקני סטנלי קובריק שהפיק, ביים והיה שותף לכתיבת התסריט לסרט. מככבים בו טום קרוז וניקול קידמן, והוא מסתמך על הנובלה הווינאית "סיפור חלום" מאת המחזאי ארתור שניצלר. קובריק נפטר שישה ימים לאחר סיום העריכה.

הסרט מביא את העלילות והפנטזיות המיניות של הזוג ביל (טום קרוז) ואשתו אליס (ניקול קידמן) הרפורד.

הסרט כולל סצינות המציגות עירום מלא ואף אקטים מיניים. בבתי הקולנוע בארצות הברית הוסרו סצינות מסוימות ואחרות צונזרו וטושטשו באמצעים דיגיטליים. בישראל ובמרבית מדינות העולם הוקרן הסרט במתכונתו המלאה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר ביל הרפורד (טום קרוז) ואשתו אליס (ניקול קידמן) הם זוג צעיר המתגורר בניו יורק אשר לו ילדה בת שבע. הזוג הולך למסיבת חג המולד שמאורגנת על ידי זקן עשיר בשם ויקטור זיגלר (סידני פולאק). במהלך המסיבה מזהה ביל את נגן הפסנתר כחברו הוותיק מבית הספר לרפואה, ניק נייטינגייל (טוד פילד), שעכשיו הוא פסנתרן מקצועי. בעוד שאחד מאורחי המסיבה מנסה לפלרטט עם אליס, שתי דוגמניות צעירות מפלרטטות עם ביל. הניסיון נקטע כשביל נקרא לחדרו של זיגלר כדי לטפל בדוגמנית מפורסמת בשם מנדי ששכבה עם זיגלר והתעלפה כתוצאה ממנת יתר. ביל עוזר למנדי והיא מצליחה להתאושש.

למחרת בערב בבית, בזמן שהזוג מעשן קנאביס, אליס שואלת את ביל אם הוא קיים יחסי מין עם שתי הצעירות. אחרי שביל מרגיע אותה, היא שואלת אם הוא מקנא בגברים שנמשכים אליה. כשהדיון מתחמם, הוא קובע כי הוא חושב שנשים הן יותר נאמנות מאשר גברים. היא מכחישה זאת, ומספרת לו על הפנטזיה האחרונה שהייתה לה על קצין בחיל הים שנתקל בהם בחופשה. ביל יוטרד במהלך כל הסרט מהמחשבה על הפנטזיה של אשתו.

ביל יוצא בערב ויושב עם ניק, חברו אשר פגש במסיבה של זיגלר. בשיחה ביניהם ניק מספר לו על אירוע בו הוא מנגן בעיניים עצומות. אירוע זה מתקיים בכל פעם במקום אחר, וכדי להיכנס אליו האורחים מחויבים לומר סיסמה סודית וללבוש מסיכות. ביל מסתקרן מהאירוע ומחליט לשכור חליפה ומסיכה כדי לחדור לאירוע.

הוא נוסע במונית לאירוע ומגיע לאחוזה מסתורית. הוא אומר את הסיסמה (שניק גילה לו). הוא נכנס ומגלה סוג של פולחן דתי. אף על פי שהוא רעול פנים, אחת הנשים מזהה אותו, לוקחת אותו לצד ומזהירה אותו שהוא בסכנת חיים. לאחר מכן ביל מסתובב במקום ומגלה אורגיה המונית מוזרה. האישה לוקחת אותו שוב לצד ומזהירה אותו על חייו, אך השיחה ביניהם נקטעת לאחר שהשוער אומר לו שהמונית מחכה לו. ביל הולך עם השוער והם מגיעים לכינוס פולחני של חברי אגודה מסתורית. אדון האגודה שואל אותו על סיסמה שנייה, וביל טוען ששכח אותה. לאחר מכן הוא מתבקש להוריד את המסיכה שלו. לפני שהוא נענש, האישה שניסתה להזהיר אותו מתערבת שוב ומבקשת שיענישו אותה במקומו. ביל מורחק מהטירה ומוזהר שלא לספר לאף אחד על מה שראה שם.

ממש לפני עלות השחר ביל מגיע לביתו, כשהוא מרגיש אשם ומפוחד. הוא מוצא את אליס חולמת על כך שקיימה יחסים מיניים עם קצין חיל הים וגברים רבים נוספים, בנוסף, ומספרת שראתה גם את ביל בחלומה. למחרת בבוקר ביל מגיע למלון בו שהה ניק, ומדבר עם פקיד הקבלה. הפקיד מספר לו על כך שמספר שעות קודם לכן ניק חזר עם שני גברים חסונים כשהוא חבול ומבוהל. ניק ניסה להעביר מעטפה לקבלה, אך הגברים מנעו זאת ממנו והכניסו אותה למכונית שנסעה משם. ביל חוזר לחנות ממנה שכר את הבגדים, אך גילה שהמסיכה ששכר לא נמצאת איתו, וחושב כי אבדה לו. לאחר מכן הוא חוזר לאחוזה, שם קיבל מעטפה מהשוער שבה נמצא איום נוסף שמזהיר אותו לחדול מחיפושיו.

ביל קורא בעיתון כי מלכת יופי נמצאה מתה ממנת יתר. לאחר מכן הוא נקרא לביתו של זיגלר. זיגלר חושף בפניו של ביל כי הוא עצמו היה באורגיה וזיהה את הקשר שלו עם ניק. זיגלר חושף בפניו כי באגודת הסתרים הזו יש מספר אנשים ידועים מאוד ("אם הייתי אומר לך את השמות שלהם, אני לא חושב שהיית ישן כל כך טוב"). בנוסף, זיגלר טוען כי ניק חזר בבטחה אל משפחתו שבסיאטל. זיגלר טוען כי האישה שהזהירה את ביל היא מלכת היופי שמתה ממנת יתר, ושמה הוא מנדי. היא אותה האישה שביל הציל בתחילת הסרט. זיגלר מנסה לשכנע את ביל כי למה שקרה באחוזה אין קשר למותה של מנדי, וכי היא הייתה נרקומנית כבדה (הוא מאשש את טענתו בכך שבתחילת הסרט ביל אומר למנדי כי היא לא יכולה להרשות לעצמה לקיחת סמים נוספת).

כשהוא חוזר הביתה, ביל מוצא את המסכה השכורה על הכרית שלו לצד אשתו הישנה. הוא פורץ בבכי ומחליט לספר את כל מה שקרה ביומיים האחרונים לאשתו. למחרת בבוקר, הם הולכים לקניות חג המולד עם בתם. אליס חושבת שהם צריכים להיות אסירי תודה על כך ששרדו, שהיא אוהבת אותו, ויש משהו שהם חייבים לעשות בהקדם האפשרי. כאשר ביל שואל מה זה יכול להיות, היא עונה בפשטות: "להזדיין".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]