על מי ועל מה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: בעיות לשון ותוכן, כתיבה לא אינציקלופדית, יחס להצגה ולמחזה כמקשה אחת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: בעיות לשון ותוכן, כתיבה לא אינציקלופדית, יחס להצגה ולמחזה כמקשה אחת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

על מי ועל מה, מחזה תיאטרון מאת המחזאי האמריקאי-פקיסטני איאד אקטאר, זוכה פרס פוליצר. ההצגה בתרגומו ובבימויו של משה נאור בתיאטרון חיפה החל משנת 2017.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה פקיסטנית שהיגרה לאטלנטה מתמודדת עם שאלות של זהות נשית מוסלמית, מול גל התעוררותה של מגמת ההדתה האיסלאמית בעולם. האב (איציק כהן) הצליח להגשים את החלום האמריקאי מבחינה כלכלית. הוא הקים חברת מוניות מוצלחת ומקבל 30% מסך ההכנסות. הדבר מאפשר לו לפרנס את שתי בנותיו בכבוד. אך צרה צרורה נפלה עליו, כאשר אשתו נפטרה מסרטן. האב חרד לשתי בנותיו, משום שאינן מקיימות את מצוות הדת. שתיהן מקיימות דרך-חיים מודרנית וללא סממנים חיצוניים של דת האסלאם. הוא דואג להן בכסף ובצד החומרי ולכן מתערב באופן אישי, בחלק ניכר מפגישותיה של בתו הבכורה, זרינה (אלמה דישי). הדבר מעורר בה התנגדות וזעם רב. במקביל בתו השנייה מתחתנת לפני הבכורה. מאוחר יותר יתבררו יחסיה יוצאי הדופן, ומוכנות אביה לקבל תפיסות מודרניות ביחסי אהבה בין גברים ונשים. האב פוגש את הגבר המעוניין להיפגש עם בתו זרינה. השיחה חושפת את עמדתו הבלתי-מתפשרת באשר לחופש הבחירה של בתו. כאשר מתברר לנו שזרינה כותבת ספר על הנביא מוחמד, מתרחשת דרמה עוצמתית, במאבק בין המסורת הדתית לבין עמדתה של זרינה, בהגנתה על חופש הבחירה, על זכות חירות ההבעה, הדיבור והכתיבה של נשים בחברה דתית. זרינה מדגישה את זכותה לחפש תיאור מתאים יותר לדמותו של הנביא, היות שהתיאורים שבאו לידי ביטוי בכתובים ובספרים, אינם מאפשרים לבני אדם להכירו כראוי. קונפליקט עז זה בא לידי ביטוי גם עם בחיר ליבה, איליי (אותו מגלם מיכאל מושונוב), וגם עם אביה ואפילו עם אחותה, מהוויש, (אותה מגלמת יסמין עיון), הנעמדת לצד אביהן. הגרסה שכתבה זרינה בספרה, דוחפת את אביה לקטוע את מערכת היחסים ביניהם. המשפחה גם מותקפת מכל עבר בידי הקהילה המסורתית, אך עומדת בטלטלה קשה זו, בכוחה של אהבה עמוקה ונוגעת ללב[1] בין בני המשפחה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זרינה - במשחקה של אלמה דישי - התאהבה בעבר בגבר שרצתה לשאתו, אך אביה התנגד, והדבר גרם לה מפח נפש גדול. היא דמות עוצמתית, רגשית מאוד ובעלת עמדות אידאולוגיות יציבות, עקרוניות וחריפות.
  • האב - במשחקו של איציק כהן. מקדיש את חייו להצלחת בנותיו. אך התערבותו שאיננה עומדת בקנה אחד עם תפיסת העולם של זרינה, יוצרת מאבק רב עוצמה בין שתי הדמויות, המייצגות כל אחת עולם מלא - זרינה את העולם הנשי הנאבק למען זכויות של חופש בחירה והבעה, והאב את עולם הדת והמסורת.
  • איליי - במשחקו של מיכאל מושונוב - בחיר ליבה של זרינה הוא נוצרי שהתאסלם. בתחילה נראה חלש אופי, אך יתגלה אחרת בהמשך המחזה.
  • מהוויש (הבת השנייה) - במשחקה של יסמין עיון - נשואה. מספרת על יחסים מחוץ לנישואין בעידודה של אחותה, התומכת בה אידאולוגית.

על מה המחזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המחזה הוא חלון לארבע נשמות שונות שכולן פחות או יותר מאמינות באותם דברים ומסתכלות על העולם בדרך אחרת", אומר מושונוב, בכלכליסט[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיכום העלילה, אתר תיאטרון חיפה
  2. ^ "משפחתי ובמות אחרות" ריאיון עם מושונוב בכלכליסט, 2017