פאבל אדלמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאבל אדלמן
Paweł Edelman
לידה 26 ביוני 1958 (בן 65)
לודז', רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה
  • פרס האקדמיה האירופית לקולנוע לצילום (2002)
  • פרס סזאר לצילום הטוב ביותר (2003)
  • מדליית ההצטיינות לתרבות עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.paweledelman.pl
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאבל אדלמןפולנית: Paweł Edelman; נולד ב-26 ביוני 1956) הוא צלם קולנוע יהודי-פולני. נודע בשיתוף הפעולה שלו עם הבמאי רומן פולנסקי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדלמן יליד לודז', למד קולנוע באוניברסיטת לודז' במחלקה ללימודי תרבות והתמחה בתאוריה ובהיסטוריה של הקולנוע בבית הספר הלאומי לקולנוע בלודז' (PWSFTviT). לאחר שסיים את לימודיו שימש כמרצה להיסטוריה של הקולנוע באוניברסיטת לודז' ואחר כך באוניברסיטת שלזיה בקטוביץ.

בשנת 1989 הוא שימש לראשונה כצלם בסרט ארוך, "קווים מחוקים" של פיוטר מיקוצ'י. בהמשך עבד עם אנדז'יי ויידה. בשנת 1999 מגזין וראייטי בחר בו כאחד מעשרת הצלמים הצעירים המבטיחים.

זכה בפרס הקולנוע האירופאי לצילום בשנת 2002 ופרס סזאר על עבודתו בסרט "הפסנתרן" של רומן פולנסקי. כמו כן שיתף פעולה עם פולנסקי בסרט "סופר הצללים". הוא צילם את הסרט "ריי" של הבמאי טיילור האקפורד. בשנת 2005 הוא קיבל את פרס צילום השנה של הוליווד. בשנת 2011 הוא זכה בפרס הישג לכל החיים מהפדרציה האירופאית לסינמטוגרפים IMAGO, ובשנת 2014 זכה בשני פרסים נוספים: מרברגר קמראפרייס על הישגים בסינמטוגרפיה, שניתנה על ידי אוניברסיטת מרבורג ומדליית גלוריה ארטיס על הישגים בתחום התרבות.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאבל אדלמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ CULTURE.PL, Paweł Edelman