פורטל:היסטוריה/אוצרות ויקישיתוף/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

ילדים חיילים

שימוש צבאי בילדים ובנערים הוא תופעה ידועה לאורך ההיסטוריה האנושית, ילדים-חיילים הם משתתפים פעילים בלחימה, כמגינים או כמסייעים למטרותיו של צד לוחם בעימות כלשהו. וזאת למרות חוקים בינלאומיים ואמנת או"ם האוסרות ניצול ילדים. גיוס של ילדים ונערים למטרות לחימה הוא מנהג הקיים גם בתקופה המודרנית, בה משתתפים ילדים ונערים בעל כרחם בזוועות ופורענות ואף מהווים קרבנות בעצמם במקרים רבים. על פי דו"ח של משמר זכויות האדם משנת 1998, "כ-300,000 ילדים מתחת לגיל 18 משתתפים כיום בעימותים ובסכסוכים מזוינים ביותר משלושים מדינות ברחבי העולם. בעוד שרוב הילדים נמצאים בגיל העשרה, חלקם אף בני 7 בלבד"

2

ז'אן ד'ארק

ז'אן ד'ארקצרפתית: Jeanne d'Arc ‏;6 בינואר 141230 במאי 1431), הידועה גם בכינויים הבתולה מאורליאן והעלמה מאורליאן, הייתה מצביאה צרפתייה אשר מילאה תפקיד מפתח בתהליך שחרור צרפת מהכיבוש האנגלי בזמן מלחמת מאה השנים במאה ה-15. כחלק ממילוי תפקידה זה היא לבשה שריון ובגדי גבר ופיקדה על כוחות בצבא מלך צרפת, אשר השתתפו באופן פעיל במלחמה נגד האנגלים. בין הישגיה הצבאיים היה שחרור אורליאן מהמצור האנגלי. היא נשבתה בקרב לשחרור העיר קומפיין ונשפטה בידי האינקוויזיציה בעוון כישוף, קשרים עם השטן ופשעים נוספים. היא נמצאה אשמה במשפט והועלתה על המוקד בעיר רואן. ז'אן ד'ארק נחשבת לגיבורה לאומית של צרפת ומיתוס מכונן בתרבות הצרפתית. כמו כן היא הוכרה כקדושה של הכנסייה הקתולית.

3

תמונות היסטוריות של טבריה

טבריה היא עיר השוכנת לצד חופה המערבי של הכנרת. העיר נוסדה בשנת 20 לספירה על ידי הורדוס אנטיפס ונקראה על שמו של הקיסר הרומי טיבריוס. בין המאה ה-2 למאה ה-10 הייתה בטבריה אוכלוסייה יהודית גדולה ומפותחת, מרכז לכל יהודי ארץ ישראל. לאחר הדלדלות היישוב היהודי בעיר נעשו ניסיונות שונים לחדשו, עד שהוא חודש על ידי דאהר אל עומר, שהזמין, בשנת 1740 את הרב חיים אבולעפיה לגור בעיר. בשנים שלאחר מכן הפכה העיר לעיר בעלת רוב יהודי, ומרכז חשוב ליישוב היהודי. במלחמת העצמאות נכבשה טבריה על ידי כוחות ההגנה, והאוכלוסייה הערבית פונתה על ידי הבריטים.

4

המצעד לוושינגטון למען תעסוקה ושוויון 1963

יש לי חלוםאנגלית: "I Have a Dream") הוא שמו המפורסם שניתן לנאומו הציבורי של מרטין לותר קינג - שבו קרא לשוויון בין-גזעי ולקץ האפליה על רקע זה בארצות הברית. קינג נאם ב-28 באוגוסט 1963, על מדרגות אנדרטת לינקולן, בזמן "המצעד לוושינגטון למען תעסוקה ושוויון", מול 200,000 מפגינים. נאום זה היה לרגע מעצב בתולדות התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, ולמאבקם של השחורים בארצות הברית, ונחשב אחד הנאומים הטובים ביותר, והידועים ביותר, בהיסטוריה.


5

תעמולה באמצעות פעולה

אנרכיזם הוא מושג כללי המתאר מגוון פילוסופיות פוליטיות התומכות בביטול כל צורה של כפייה והיררכיה חברתית. האנרכיסטים גורסים כי לכל מערכת חברתית היררכית תהיה השפעה שלילית הן על הפרט הנמצא תחת סמכותה והן על בעל הסמכות באותה קבוצה. במסגרת התנגדות זו להיררכיה, האנרכיסטים מתנגדים למוסד המדינה ורובם המוחלט מתנגד גם לקפיטליזם, שבו הם רואים שיטה כלכלית המבוססת על ניצול. במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 רווחה הדוקטרינה האנרכיסטית של "תעמולה באמצעות פעולה". שעודדה פעולות כגון התנקשויות פוליטיות, שיהוו השראה לפעולות נוספות ולהצתת מהפכה בקרב מעמד העובדים. לקראת סוף המאה ה-19 כבר היה ברור שהדוקטרינה היא אסטרטגיה כושלת, ורוב האנרכיסטים הרחיקו עצמם מהרעיון.

6

קפסולת זמן

קפסולת זמן היא קונספציה ומתקן שנועד לתקשר עם העתיד על ידי הטמנת חפצים שונים, כתבי יד ותיעוד היוצרים מעיין "תמונה" מתוך שאיפה להקפיא רגע בעבר עבור העתיד. החפצים נאספים במיכל הנקבר באדמה או מונח במבנים, לעיתים במהלך אירועים מיוחדים. מטרת הקפסולה הוא לספק לארכאולוגים היסטוריונים ואנתרופולוגים שיחשפו את המתקן. ארגון בשם "החברה הבינלאומית לקפסולות זמן" שפועל מאוניברסיטה בארצות הברית מנהל מעקב אחר קפסולות אלו. פורטל האינטרנט יאהו יזם בשנת 2006 פרויקט דיגיטלי הידוע בשם Yahoo! Time Capsule ובו נחתמו 170,857 טקסטים תמונות ו"תרומות" אחרות שנשמרות בסמית'סוניאן.

סרטון תדמית של וסטינגהאוס משנת 1939 המתאר את קפסולת הזמן. מאתר יו-טיוב.

7

מלחמת אפגניסטן (2001)

מלחמת אפגניסטן, המכונה על ידי צבא ארצות הברית "מבצע חירות מתמשכת" (Operation Enduring Freedom - OEF), היא מלחמה שיזמה ארצות הברית בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, שהעלו את אפגניסטן כחשודה העיקרית במתן בסיסים לאוסאמה בן לאדן ולארגון הטרור אל-קאעידה. במסגרתה נכבשה אפגניסטן והופל שלטון הטליבאן שהתקיים בה. לאחר הפלת שלטון הטליבאן וכיבוש הבירה קאבול, הוקם שלטון חדש שהתבסס על הברית הצפונית (איגוד של ארגונים המתנגדים לטליבאן וששלטו באפגניסטן לפני שהארגון השתלט עליה). כיום הקואליציה בראשות ארצות הברית מנסה לייצב את המדינה על ידי ביסוס משטר דמוקרטי בה ועל ידי חיזוק צבאה כדי שיוכל להתמודד עם ארגוני הטרור.


8

שואת הארמנים

רצח העם הארמני או שואת הארמנים, הוא ניסיון ההכחדה המכוון והשיטתי של האוכלוסייה הארמנית על ידי האימפריה העות'מאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה וזמן קצר אחריה. רצח העם התאפיין במעשי טבח המוניים, גירוש המוני וצעדות מוות – צעדות בכפייה ותחת איום בנשק, בתנאים שתוכננו להביא למותם של המגורשים. ההערכה הרווחת היא כי בין מיליון למיליון וחצי ארמנים נספו באירועים אלה. קבוצות אתניות נוצריות אחרות כמו אשורים ויוונים הותקפו גם הן באותה תקופה באימפריה העות'מאנית, ויש הרואים בכך חלק ממדיניות מכוונת ומתוכננת של העות'מאנים לדיכוי קבוצות מיעוט השוכנות בקרבם. הרפובליקה הטורקית, יורשת האימפריה העות'מאנית, מתנגדת לשימוש במונח "רצח עם" לתיאור האירועים באותה תקופה, ואינה מכירה באחריות כלשהי של העם הטורקי או של הממשל הטורקי או העות'מאני לאירועים אלה. בשנים האחרונות גוברות הקריאות בעולם להכרה בינלאומית ברצח העם הארמני ולהכרה של ממשלת טורקיה בהתרחשותו. נכון ל-2014, הכריזו 20 מדינות באופן רשמי על הכרתן באירועי תקופה זו כרצח עם, וכמותן מאמצים דעה זו רוב החוקרים וההיסטוריונים.

9

שריפת אפולו 1

אפולו 1 הייתה אמורה להיות המשימה המאוישת הראשונה בתוכנית אפולו. אך ב־27 בינואר 1967, אירע אסון. בעת בדיקה לפני טיסה, שריפה שפרצה במודול הפיקוד של החללית, שאמורה הייתה להיות משוגרת ב־21 בפברואר, קיפדה את חייהם של האסטרונאוטים וירג'יל "גאס" גריסום, אדוארד ווייט ורוג'ר צ'אפי. הבדיקות הרפואיות קבעו שהאסטרונאוטים מתו מהרעלת פחמן חד-חמצני, וכוויות כגורם תורם. 27 אנשים נפגעו משאיפת עשן, שניים אושפזו.


10

הפלישה של נפוליאון לרוסיה, באמנות

המלחמות הנפוליאוניות הן סדרה של עימותים עולמיים, בכל אחד מהם עמדה צרפת מול קואליציה משתנה של בעלות-ברית, שהתנגדו למסעות הכיבושים שערכה. פלישתו של נפוליאון לרוסיה ב־1812 הייתה לאבן דרך במלחמות נפוליאון. בעקבות הפלישה הצטמצמו צבאותיה של צרפת ובעלות בריתה לכדי שבריר מגודלם ערב המלחמה. התפקיד הכביר ששיחקה מלחמה זו בהיסטוריה ובתרבות של העם הרוסי משתקף ברומן "מלחמה ושלום" מאת טולסטוי. נפוליאון לא הובס סופית ברוסיה. ב־1813 הוא הצליח לגייס צבא המונה 400,000 צרפתים ו-250,000 בעלי ברית כדי להאבק על השליטה בגרמניה. בקרב האומות אשר התחולל בין ה־16 ל־19 באוקטובר 1813 הובס נפוליאון ונסוג לצרפת בה נחל מפלה סופית במהלך המערכה על צרפת אשר ניהל ב־1814.

11

הקרב על וינה

קרב וינה הוא קרב מרכזי בין האימפריה העות'מאנית, לבין כוחות האימפריה הרומית הקדושה, הקרב נערך ב-12 בספטמבר 1683, לאחר מצור ממושך שהטילו העות'מאנים על העיר מאמצע חודש יולי, בחשכת הלילה, חפרו העות'מאנים מנהרה ודרכה החדירו כוחות עות'מאנים לתוך העיר. לאחר שריכזו כוחות בתוך העיר, הפתיעו הכוחות העות'מאנים את המגינים האוסטרים והגרמנים. הכוחות המתגוננים הצליחו לבסס קו הגנה כנגד העות'מאנים, ולבסוף הצליחו לגרשם מן העיר, לאחר קרב קשה בסימטאותיה ורחובותיה. הקרב סימן נקודת מפנה במאזן הכוחות האירופאי, מכאן, החלה שקיעתה של האימפרייה העות'מאנית, ושושלת ההבסבורגים האוסטרית קבלה מעמד של חשיבות באירופה והוכרה ככוח דומיננטי משמעותי באזור.

12

הכור הגרעיני של צ'רנוביל

אסון צֶ'רנוֹבִּיל הוא התאונה הגרעינית החמורה ביותר מאז החלו להשתמש באנרגיה גרעינית, ויש שטוענים שזהו האסון האקולוגי החמור ביותר של המאה ה-20. האסון אירע בכור הגרעיני שבצפון מערב אוקראינה, כ-16 ק"מ מהגבול עם בלארוס, בזמן ששתי המדינות השתייכו לברית המועצות. הכור נבנה בסמוך לעיר פריפיאט, כ-18 ק"מ מהעיר צ'רנוביל וכ-110 ק"מ מקייב. האסון אירע ב-26 באפריל 1986 בשעה 01:23 לפנות בוקר, כאשר הטמפרטורה של ליבת הכור עלתה וגרמה להתכתה ולפריצת מעטפת ההגנה שלה, תוך שהיא מפיצה חומרים רדיואקטיבים לסביבה. שלטונות הסובייטיים החלו לפנות אנשים מהאזור מסביב לכור של צ'רנוביל 36 שעות לאחר התאונה, כחודש לאחר התאונה, פונו כל התושבים שחיו ברדיוס של 30 קילומטרים מהכור – כ-130,000 אנשים. אזור זה מכונה לפעמים "האזור הסגור" או "אזור שלושים הקילומטר". עם זאת, הקרינה השפיעה על אזור נרחב בהרבה מאותו רדיוס של 30 קילומטרים. בעקבות מיעוט הפעילות האנושית ב"אזור שלושים הקילומטר", שגשגה בו אוכלוסייה של חיות בר שונות והתפתחה בו מערכת אקולוגית ייחודית המהווה "פארק לא מתוכנן".

13

תמונות של מושבות בארץ ישראל בשנת 1899

גלריה של תמונות של יישובים ומושבות עם תום המאה ה-19 ובשלהי התקופה העות'מאנית. מתוך הספר "מראה ארץ ישראל והמושבות" מאת ישעיהו ראפאלוביטש ושותפו משה אליהו זאכס שפורסם בשנת 1899. התמונות מתעדות נקודת מפנה בהיסטוריה של ארץ ישראל, במחצית המאה ה-19 החלה עליית מבשרי הציונות, בשנת תרמ"ב 1881 החלה העלייה הראשונה; בשנת תרס"ד 1904 החלה העלייה השנייה; ועד סוף התקופה העות'מאנית, זכתה ארץ ישראל לעדנה מחודשת.

14

תמונות היסטוריות של החקלאות העברית

ציונות, התנועה לאומית יהודית בעת החדשה. קראה לשחרור לאומי של העם היהודי, והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. הציונות המעשית היא הכינוי לגישה הציונית אשר גרסה כי יש לעודד עליית יהודים לארץ ישראל, ותמכה בגאולת קרקעות ובהתיישבות (עירונית וחקלאית). התואר "חלוץ" היה למושג נשגב במפעל הציוני, החלוצים עסקו בהקמת התיישבות חקלאית במהלך העלייה הראשונה, השנייה והשלישית. החזון של "הפרחת השממה" הפך במשך השנים לחלק את מן החזון הישראלי.

15

הבהלה לזהב בקליפורניה

הבהלה לזהב בקליפורניה הוא שמה של תקופה בת כעשור בתולדות קליפורניה במחצית המאה ה-19, בין השנים 18481858. במהלך תקופה זו גדלה אוכלוסיית קליפורניה בשל שטף מהגרים שהגיעו אליה בעקבות ידיעות על מציאת זהב באדמתה. התוצאה הייתה התיישבות המונית באזור. אנשים רבים התעשרו - חלקם ממציאת זהב, ורבים אחרים מאספקת שירותים לאותם המונים שהגיעו. עם זאת, רובם המכריע של המהגרים מצאו כמויות זעירות בלבד של זהב, שהספיקו להם בקושי לכסות את הוצאות קיומם. כלכלת קליפורניה התפתחה במהירות בעקבות הבהלה לזהב: נסללו מסילות ברזל, נפתחו בתי עסק ומסחר, נפתחו בנקים והכלכלה שגשגה.

16

תמונות היסטוריות של באר שבע

באר שבע היא עיר במחוז הדרום, היא שוכנת בצפון הנגב, למרגלות הר חברון ומכונה בשם "בירת הנגב" בשל היותה העיר המרכזית והגדולה ביותר באזור. באר שבע המודרנית נבנתה על ידי השלטון העות'מאני בשנת 1900 לפי תוכניותיהם של שני מהנדסים ערבים ושני מהנדסים אירופאים (גרמני ושווייצרי) בתבנית של שתי וערב. במלחמת העולם הראשונה הייתה העיר מרכז צבאי חשוב. ב-31 באוקטובר 1917 העיר נכבשה על ידי הכוחות הבריטיים של הגנרל אלנבי. בימי השלטון הבריטי הייתה ביר א-סבע עיר ערבית בת כ-3,000 תושבים. באר שבע נכבשה על ידי צה"ל במסגרת מבצע יואב,ביום ה-21 באוקטובר. כיום היא העיר השביעית באוכלוסייתה במדינת ישראל, והשנייה בשטחה (אחרי ירושלים).


17

הפצצת חיל האוויר האיטלקי על תל אביב

איטליה, שהתייצבה ב-1940 לצידה של גרמניה הנאצית, והכריזה מלחמה על בריטניה, תקפה מן האוויר את תושבי העיר תל אביב שלא נטלו חלק במלחמה, וזאת כחלק ממלחמתה בבריטים שהיו בעלי מנדט על ארץ ישראל. הפצצת חיל האוויר האיטלקי על תל אביב התרחשה בשעה 16:12 אחר הצהריים והמטוסים המפציצים היו ככל הנראה מסוג סבויה מרקטי 79. הם השתייכו לטייסת 205 של כנף הפצצה 41 ששכנה באיים רודוס ולרוס. ההפצצה התרכזה באזור הרחובות בוגרשוב וטרומפלדור וגרמה לכ-130 הרוגים. תל אביב הופצצה פעם נוספת ב-12 ביוני 1941, הפעם על ידי מטוסים צרפתיים מכוחות ממשלת וישי. בהפצצה זו נהרגו 13 אנשים .


18

מלחמת איראן–עיראק

מלחמת איראן–עיראק (22 בספטמבר 198020 באוגוסט 1988) פרצה בעקבות סכסוך על הגבול בין שתי המדינות, באזור חוזסטאן או ערביסטאן (ליד השאט אל ערב). ההתקפה העיראקית ההתחלתית נחלה הצלחה, ולקראת סוף שנת 1980 כבשה עיראק את עיר הנמל חוראמשהר ושטחים נוספים במערב איראן. בתחילת שנת 1982 הדפו הכוחות האיראנים את צבא עיראק מכל השטח האיראני הכבוש וכבשו את איי מג'ון העשירים בנפט בפברואר 1984, ואת חצי האי אל פאו, בצד העיראקי של השאט אל ערב, בתחילת 1986. בשנת 1985 החלו שני הצדדים לתקוף בטילים זה את בירתו של זה, במה שכונה מלחמת הערים. לבסוף, ביולי 1988 נאלצה איראן לחתום על הסכם הפסקת אש עם עיראק בתיווך האו"ם. אבדות המלחמה היו כבדות: מעל מיליון הרוגים משני הצדדים.

19

חיילי חיל הנחתים האמריקאי בעיראק

מלחמת עיראק או מלחמת המפרץ השנייה היא פלישה של חילות קואליציה של מדינות בראשות ארצות הברית ובריטניה ובדחיפת ג'ורג' בוש לעיראק בשנת 2003 כדי להפיל את משטרו של סדאם חוסיין. עיקר הלחימה נמשך שלושה שבועות, החל מה-20 במרץ 2003. ההערכות לגבי מספר הנפגעים נעות סביב עשרת־אלפים אזרחים עיראקים, כמה עשרות אלפים של חיילים עיראקיים, ו-172 מחיילי הכוחות התוקפים. בכמה מובנים, זהו חלקה השני של מלחמת המפרץ שהתרחשה ב-1991. לאחר המלחמה נותרו כוחות הקואליציה בעיראק ונאבקו בכוחות גרילה מקומיים, במאבק שנמשך עד 19 באוגוסט 2010. רבים מתושבי עיראק נמלטו מארצם, ביוצרם את בעיית פליטי עיראק.

20

גלויות יפניות המתארות סצינות היסטריות

יצירות אמנות נוצרו ביפן מראשית ההתיישבות בה (כעשרת אלפים שנה לפנה"ס) ועד לימינו. במשך הדורות התפתחה אמנות יפנית בעלת מאפיינים ייחודיים המתעדים את ההיסטוריה של יפן, היסטוריה ששזורה בפרקי זמן קצרים שבמהלכם חדרו אל הארץ השפעות תרבותיות זרות לרוב, וביניהם תקופות ארוכות של ניתוק וחוסר קשר עם העולם החיצוני. ציור הוא הביטוי האמנותי המועדף ביפן, ועוסקים בו החובבן והמקצוען גם יחד. עם עליית התרבות הפופולרית בתקופת אדו, נעשו הדפסי עץ הקרויים "אוקיו-אה" לאמנות חשובה. הטכניקה בתחום זה השתפרה בהדרגה. ההדפסים הצבעוניים שימשו למטרות מגוונות: מחדשות יומיות ועד לספרי לימוד ופורנוגרפיה.

21

פתח תקווה בתמונות היסטוריות

פתח תקווה, המכונה "אם המושבות", נקנתה בט"ו באב ה'תרל"ח, 8 ביולי 1878 והמייסדים עלו לשם אחרי סוכות תרל"ט, לאחר תלאות נטישת היישוב ובנייתו מחדש הפכה המושבה למרכז הפעילות הציונית של העלייה השנייה. ב-1921 קיבלה פתח תקווה מהשלטון הבריטי מעמד של מועצה מקומית והוכרזה כעיר בשנת 1937. לפתח תקווה מקום חשוב בהיסטוריה של התפתחות היישוב היהודי, בשמשה מקום מעבר לעולים, במיוחד אלה בני העלייה השנייה, שהגיעו אליה וממנה התפזרו לכל רחבי הארץ. אנשי תנועת העבודה ראו בפתח תקווה את מרכזם, ובה נוסדו תנועות "הפועל הצעיר" ו"אחדות העבודה". במלחמת העצמאות סבלה פתח תקווה מהתקפותיהם של פורעים ערבים מכפר קאסם והשומרון. כיום היא עיר במחוז המרכז והחמישית באוכלוסייתה בישראל.

22

תמונות ממלחמת יום כיפור

מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים, 6 באוקטובר 1973 בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד ל-24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד ה-26 בחזית המצרית ועד 1974 בחזית הסורית. עד סוף המלחמה הצליח צה"ל להפוך את הגלגל, להתאושש מההלם הראשוני ולנצח במלחמה. מלחמת יום הכיפורים התאפיינה בשימוש בטקטיקות ובטכנולוגיות לחימה חדשות וביטאה תפישה אסטרטגית ומערכתית חדשה ביחס להתמודדות צבאות ערב מול צה"ל, בייחוד מצד מצרים. המלחמה הייתה גם לזירת עימות כחלק מהמלחמה הקרה, כאשר מדינות ערב נתמכו וחומשו על ידי ברית המועצות, בזמן שישראל נתמכה על ידי ארצות הברית. למלחמה היו השפעות מדיניות ופוליטיות רבות; היא הייתה בין הגורמים העיקריים למהפך במערכה הפוליטית הישראלית וסללה את הדרך להסכם השלום בין ישראל למצרים.


23

בלאק הוק דאון


קרב מוגדישו - נערך במוגדישו בירת סומליה באוקטובר 1993 בין כוחות אמריקאים ללוחמים הנאמנים למוחמד פארח איידיד, שליט מקומי. כח עילית של הצבא האמריקני שכלל 160 לוחמים נשלח כדי ללכוד שני בכירים בארגונו של איידיד. המבצע הסתבך כאשר שני מסוקי בלקהוק הופלו והמבצע התארך ובמהלכו נהרגו 18 חיילים אמריקאים ו-73 חיילים נוספים נפצעו. אחד מטייסי המסוקים נשבה על ידי המיליטנטים הסומלים ושוחרר מאוחר יותר. מאות מיליטנטים סומלים ותושבים נהרגו בקרב. היה זה קרב הקרקע הארוך ביותר בו השתתפו חיילים אמריקאים בין מלחמת וייטנאם למלחמת עיראק. לאחריו נסוגה ארצות הברית מסומליה ונמנעה מלסכן את חייליה במשברים ברחבי העולם. מאורעות הקרב הונצחו בספרו של מרק באודן "בלאק הוק דאון" ובסרט בעל אותו שם המבוסס על הספר.

24

ההעפלה בזמן מלחמת העולם השנייה

ההעפלה היא הכניסה הבלתי חוקית לארץ ישראל שאורגנה על ידי היישוב העברי בזמן המנדט הבריטי, משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. היא כונתה גם "עלייה ב" משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה לארץ שקבעו הבריטים. מעל 115,000 איש עלו במסגרת ההעפלה. כ-108,000 עלו דרך הים, 5,000 -7,500 דרך היבשה מארצות המזרח ו-150 דרך האוויר. לנתונים אלה ניתן להוסיף עוד כ-8,500 איש שעלו בעזרת תעודות מזויפות. לחופי הארץ הגיעו 141 הפלגות של אוניות, 98 מהן הובאו על ידי המוסד לעלייה ב' וההגנה, 26 על ידי עליית אף על פי של תנועת בית"ר והרוויזיוניסטים ו-17 על ידי גורמים פרטיים. ההעפלה גבתה גם קורבנות לא מעטים: בסביבות 2,000 מעפילים מצאו את מותם בטביעת ספינותיהם ובמהלך תפיסת האוניות על ידי הצי הבריטי.

25

גלויות גרמניות ממלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם הראשונה, שהתרחשה בין השנים 19141918, מוכרת לבני התקופה בשם המלחמה הגדולה ובה לחמה האימפריה הגרמנית לצד האימפריה האוסטרו-הונגרית בעיקר נגד צרפת, הממלכה המאוחדת והאימפריה הרוסית. בחזית המערבית המלחמה קיבלה אופי נייח עם קרבות עקובים מדם, ואילו במזרח לא הביאו קרבות קשים להכרעה עד שרוסיה נכנעה לגרמנים לאחר המהפכה הרוסית (1917); ואולם לאחר שנכנסה ארצות הברית למעגל הלחימה עוד באותה שנה, השתנו יחסי הכוחות לרעתה של גרמניה, עד כי בנובמבר 1918 נכנעה האחרונה לבעלות הברית המערביות. תוצאות מלחמת העולם הראשונה שינו בצורה דרמטית את הסדר המדיני בעולם. אימפריות עתיקות נעלמו מהמפה ובמקומן קמו מדינות חדשות, תחת דגל הלאומיות לפיו לכל עם יש זכות להגדרה עצמית אוטונומית. אימפריות אחרות, דוגמת האימפריה הבריטית, ירדו מכוחן ותוך כמה עשרות שנים הידרדרו למעמד של מעצמות מדרגה שנייה. מרכז הכובד של הכלכלה העולמית עבר מהממלכה המאוחדת לארצות הברית של אמריקה.

26

נוטיטיה דיגינטטום (לטינית: Notitia Dignitatum) הוא כתב יד מהאימפריה הרומית שמקורו ככל הנראה במאה ה-5. כתב יד זה, מהבודדים ששרדו, מפרט את המבנה של הממשל הרומי באימפריה המערבית ובאימפריה המזרחית (האימפריה הביזנטית), ומכיל רשימה של אלפי פקידים ונושאי תפקידים רשמיים מאנשי חצר הקיסר ועד למושלים בפרובינקיות, מפקדים לפי ההיררכיה הצבאית ומיקום ופרטי היחידות.

27

כליאת היפנים בארצות הברית

כליאת היפנים בארצות הברית הייתה כליאתם של בין 112 אלף ל-120 אלף אזרחים ממוצא יפני, רובם אזרחים אמריקאים וחלקם ילידי ארצות הברית, במחנות במהלך מלחמת העולם השנייה. הכליאה נעשתה בנימוק שהיפנים המתגוררים בארצות הברית עלולים להיות גיס חמישי ולסייע למדינת מוצאם. הכליאה היא דוגמה להפרה גורפת של זכויות אדם כגון הזכות לחופש תנועה והזכות להליך משפטי, בעת מלחמה, על ידי מדינה דמוקרטית.

28

האחים לומייר, חלוצי הקולנוע

האחים לוּמְיֵיר, ז'אן לואי ואוגוסט מארי לואי ניקולא היו מאבות הראינוע –מממציאי הטכנולוגיה הבסיסית (מצלמה, סרט צילום, מקרן) המשמשת בצילום הקולנועי, וכן היו הבמאים הראשונים של סרטי ראינוע. ב-13 בפברואר 1895 רשמו האחים לומייר פטנט על מצלמה "סינמטוגרפית", ששימשה גם כמקרן, וכמכונה להדפסת עותקים נוספים מן הסרטים שצולמו. ב-19 במרץ 1895 צילמו האחים את סרט הראינוע הראשון, בשנת 1903 רשמו פטנט על צילום צבעוני, שנקרא "אוטוכרום לומייר", והופץ באופן מסחרי בשנת 1907.

29

תמונות היסטוריות של ים המלח

ים המלח הוא ימה מלוחה חסרת מוצא, הנמצאת בתחום השבר הסורי אפריקני על גבול ישראל-ירדן. חופיו הם המקום היבשתי הנמוך ביותר בעולם. לים המלח חשיבות כלכלית רבה. המלחים הרבים המומסים במימיו משמשים בתעשייה הכימית, בין היתר להפקת היסודות אשלגן, ברום ומגנזיום.


30

מכשפות וכישוף בתיאורים היסטוריים

מכשפה היא אישה העוסקת בכישוף. מכשפות נרדפו והוצאו להורג על ידי סמכויות אלו. באנגליה במאה ה-15 נשים זקנות, חלשות או ביישניות נשרפו והועלו על המוקד.מ במערב, לעיתים קרובות, היו המכשפות איום על השלטון והסמכויות המקומיות, הדתיות והמדעיות. נשים זקנות, חלשות או מתבודדות נשרפו והועלו על המוקד, במה שנקרא ציד מכשפות. היסטוריונים העוסקים בחקר מגדר רואים רדיפה זו על רקע דיכוי נשים בידי חברה פטריארכלית ומאבק הכנסייה הקתולית במיניות האשה ופולחנים פגאניים. עד היום "ציד מכשפות" הוא ביטוי שמתאר האשמה חסרת בסיס,רדיפה ומשפט לא הוגן.


31

העיר רמלה בתמונות היסטוריות

רַמְלָה היא עיר במישור חוף יהודה שבמישור החוף הדרומי ובירת נפת רמלה ומחוז המרכז בישראל. העיר נוסדה בראשית המאה ה-8, בידי מושל מבית אומיה. מיקומה האסטרטגי של רמלה הפך אותה בסיס נוח לסחר. מגיפות ופשיטות נוודים הפילו חללים בין יושביה ודלדלו את הנותרים. גם כאשר כבשו העות'מאנים את רמלה בסוף 1516, לא השתנה גורל העיר.רמלה נפלה לידי כוחו של הגנרל אלנבי ב-17 בנובמבר 1917. תחת שלטון הבריטים התעוררה העיר ושטחה גדל. אור ל-10 ביולי 1948 תקפה חטיבת קרייתי את רמלה במסגרת מבצע דני ונהדפה, אולם יומיים מאוחר יותר, נכנעה רמלה ללא קרב. לאחר כניעת העיר ב-12 ביולי גורשו התושבים מזרחה לכיוון עמדות הלגיון בהרים על פי הוראת מטה מבצע דני.

32

סוסים לאורך ההיסטוריה האנושית

סוס הבית, הוא בעל חיים מבוית, תת-מין של הסוס הרמכי ממשפחת הסוסיים. הסוס הוא בהמה גדולה בעלת ארבע רגליים המסוגלת לשאת משאות כבדים ולפתח מהירויות ריצה גדולות. הסוס ניתן לאילוף וכתוצאה מכך הוא נרתם לשירותה של האנושות בידי הקדמונים שבייתו אותו. לסוס מגוון רב של שימושים בתרבות האנושית: בעבודות המשק ובחקלאות, כלי תחבורה מרכזי ב־3000 השנים שלפני המצאת מנוע הקיטור. הסוס שירת צבאות לוחמים וחיל הפרשים היה עמוד השדרה ליחידות העילית. קרנם של הפרשים החלה לרדת רק עם המצאת אבק השרפה והתפתחות כלי הירי.

33

תמונות היסטוריות ממצעדי צה"ל

במהלך עשרים שנות המדינה הראשונות נערך מצעד כללי של צה"ל אחת לשנה. המצעד נערך לראשונה בשנת 1948, בזמן מלחמת העצמאות. בין השנים 1949 ל-1968 נערך המצעד אחת לשנה ביום העצמאות. המצעד היה האירוע המרכזי של חגיגות יום העצמאות, ומשך קהל של מאות אלפי צופים. במצעדים הוצגו כלי נשק כבדים, כלי שריון ומטס אווירי, ואלה גרמו חוויה עזה לקהל הצופים, אשר היה מורכב מוותיקי היישוב, שבעיניהם היה מצעד זה מימוש של חזון, ומעולים חדשים שהמצעד המחיש להם את ריבונותה ועוצמתה של המדינה. לאחר מצעד צה"ל בשנת תשכ"ח (1968) הוחלט מסיבות אלו לא לקיימו יותר באופן סדיר מדי שנה, אלא במועדים מיוחדים. כך נערך המצעד בשנת תשל"ג (1973) לרגל יובל העשרים וחמש של המדינה. לאחריו לא נערכו מצעדים נוספים.

34

לורד קיצ'נר רוצה אותך

לורד קיצ'נר רוצה אותךאנגלית: "Lord Kitchener Wants You") הוא כינויה של כרזת גיוס מ-1914, שבה נראה שר המלחמה הבריטי, הוריישו קיצ'נר, מצביע על הצופה, ומתחתיו הכיתוב "רוצה אותך" (WANTS YOU). הכרזה עוצבה על ידי אלפרד ליט (Leete) והופיעה לראשונה על שער המגזין השבועי "London Opinion". בווריאציה אחרת של הכרזה הופיע הכיתוב "מולדתך צריכה אותך". ברבות השנים זכה דימוי זה של לורד קיצ'נר מצביע ישירות אל הצופה לחיקויים רבים; המפורסם שבהם ככל הנראה הוא בכרזה אמריקאית מ-1917, שבה הופיעה דמותו של "הדוד סם" בתנוחה זהה לזו של קיצ'נר בכרזה המקורית.

35

תמונות היסטוריות של רעננה

רַעֲנָנָה היא עיר באזור השרון בישראל, השייכת מבחינה מנהלית למחוז המרכז. בשנת 1921 הוחלט על הקמת היישוב וב-2 באפריל 1922 עלו לקרקע המתיישבים הראשונים, עולים חדשים מארצות הברית, לקרקע. בראשית ימיה נקראה "רעננִיה", כפי שהציעו מייסדיה בארצות הברית; לבסוף החליטו מתיישביה הראשונים לבחור בגרסה ‏עברית, ושמה נקרא "רעננה". בשנת 1925 הונחו יסודותיו של בית העם, בנייתו הושלמה בשנת 1927, ועד מהרה הפך למוקד החיים הציבוריים והחברתיים של המושבה הצעירה. רוכזו בו מזכירות המושבה, בית הכנסת, בית הספר, גן הילדים וסניף הדואר הראשונים. בשנת 1936 הוכרזה רעננה כמועצה מקומית על ידי השלטון הבריטי. בשנת 1982 הוכרזה רעננה לעיר.

36

הכרזת העצמאות של מדינת ישראל

הכרזת העצמאות נעשתה בתל אביב ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר את יום העצמאות. היה זה היום האחרון לקיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל. היישוב היהודי בארץ ישראל ידע, שעם סיום המנדט, בחצות הלילה, עלולים צבאות ערב הסדירים לפלוש לארץ, וזאת כדי למנוע את יישום תוכנית החלוקה של עצרת האו"ם. על אף הסיכון הרב שבהכרזה על הקמתה של מדינת ישראל העצמאית והריבונית, ולמול אזהרתו של שר החוץ האמריקני, ג'ורג' מרשל, ועצות של מדינות שונות לדחות את ההכרזה, החליטה מינהלת העם, בישיבה שהחלה ב-12 במאי 1948 והסתיימה בשעה 1:45 לאחר חצות, לצאת בהכרזה ההיסטורית על הקמת המדינה.

37

מעבורות החלל

מעבורת חלל היא חללית וכלי טיס רב פעמי המסוגל להמריא מכדור הארץ לחלל, לשהות בחלל ולנחות חזרה בכדור הארץ לשם הכנתו לשימוש חוזר. מעבורת החלל האמריקאית, הנדונה בערך זה, היא כלי הטיס הראשון בעל יכולת זו. מעבורת החלל הראשונה, הקולומביה, שוגרה לראשונה ב-12 באפריל 1981. נאס"א בנתה עד כה 5 מעבורות חלל פעילות, שביצעו ביחד מעל 100 טיסות לחלל. ברית המועצות, בנתה מעבורת חלל משלה, שנקראה "בוראן" (סופת שלג), שהייתה בעלת דמיון מפתיע למעבורת האמריקאית. עם זאת, מערכות האוויוניקה שלה היו פרי פיתוח עצמאי.


38

מהפכת המחשב האישי

מחשב אישי הוא מחשב שממדיו הקטנים מאפשרים להניחו על שולחן העבודה, ונועד לשימושו האישי של משתמש יחיד. המונח מחשב אישי הופיע לראשונה בשנת 1964, שנים אחדות קודם למימושו של חזון זה, במאמר שפורסם בכתב העת New Scientist. מחשבים אישיים ראשונים יצאו לשוק בשנות ה-70, והם נועדו בעיקר למומחי מחשבים ולחובבי מחשבים נלהבים. לתפוצה רחבה יותר זכה המחשב האישי עם שיווקו של המחשב האישי Apple II, ופריצת הדרך הבולטת בתחום זה נעשתה עם שיווקו של המחשב האישי IBM PC, שזכה עד מהרה למספר רב של תואמים - מחשבים המיוצרים על ידי יצרנים אחרים אך מסוגלים להפעיל תוכנות שנכתבו עבור הדגם המקורי. בשנת 1982 נבחר המחשב האישי ל"איש השנה" של השבועון Time. התפשטות של רשת האינטרנט יוצרת קשר בין מחשבים אישיים רבים ברחבי תבל.


39

היפר אינפלציה ברפובליקת ויימאר

רפובליקת ויימאר הוא שמה של תקופה שלטונית בתולדות גרמניה, שהחלה ב-9 בנובמבר 1918, עם תבוסתה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה. החל משנת 1923 נכנסה גרמניה להיפר-אינפלציה, שהביאה לירידה בערך המטבע, ובנובמבר 1923 עמד שער החליפין על 4,000 מיליארד מארק לדולר אחד. אזרחים גרמנים אבדו את כל חסכונותיהם, למשכורות ששולמו לא היה ערך מפאת ירידת ערכו של המארק, מוצרי מכולת עלו מיליארדים, והתפרעויות בגלל מזון החלו ברחובות. השפעתה הפסיכולוגית של האינפלציה הייתה כמכת מוות לרעיונות הדמוקרטיים. ההמון נדחק לפתרונות פוליטיים קיצוניים ובשנת 1933 עלתה המפלגה הנאצית לשלטון.

40

קולומבוס נוחת על חופי אמריקה

כריסטופר קולומבוס ‏(1451 - 20 במאי 1506) היה ספן איטלקי בשירות ספרד, הנחשב לאחד מגדולי מגלי הארצות בכל הדורות. קולומבוס לא היה האדם הראשון שהגיע לאמריקה, גם לא האירופאי הראשון שהגיע ליבשת. למעשה, קולומבוס מעולם לא ידע כי הגיע ליבשת זו וסבר עד מותו כי מצא את הנתיב הימי להודו, עם זאת, האדמה אשר גילה בעת הפלגתו הראשונה מערבה, היא הגילוי המתועד והמוכח הראשון של יבשת אמריקה על ידי בני אירופה. נחישותו להפליג אל הלא נודע גילתה לאירופה בעת ההיא את ה"עולם החדש", ובכך פתחה פרק חדש בהיסטוריה של העולם וחוללה שינויים מרחיקי לכת בשתי היבשות.

41

ילידים אמריקאים באומנות

המונח אינדיאנים מתייחס למעשה לבני עמים ושבטים רבים, היושבים ברחבי צפון אמריקה, מרכז אמריקה, דרום אמריקה והאיים הקריביים. עד הגעת המתיישבים האירופאים ליבשת בסוף המאה ה-15, קיימו שבטי ועמי האינדיאנים ביבשת תרבויות עשירות ומגוונות. חלק מתרבויות אלה נכחדו כמעט לחלוטין לאחר גילוי אמריקה, עקב מלחמות עקובות מדם עם המתיישבים החדשים, מחלות ומגיפות שהביאו איתם המתיישבים מאירופה, ופעילות מיסיונרית אינטנסיבית שנועדה להטמיע אותם בתרבות האירופית-נוצרית.

42

תמונות מתוך כלא טואול סלנג

טואול סלנג הוא כלא ששימש לעינוי והוצאה להורג של מתנגדי משטר הקמר רוז' בקמבודיה בשנים 1975-1979. ההערכה היא שבמהלך תקופת שלטון הקמר רוז' נכלאו במקום כ-17,000-16,000 אסירים. כולם למעט ניצולים בודדים הוצאו להורג. בדרך כלל ההוצאות להורג לא בוצעו בשטח הכלא עצמו, אלא בשטח בשולי פנום פן שכונה בשם "שדות הקטל". כיום משמש המבנה כמוזיאון לתיעוד זוועות משטר הקמר רוז' בקמבודיה ולפעילות המקום ככלא ומתקן עינויים.

43

תמונות היסטוריות של העיר נתניה

נְתַנְיָה היא עיר במחוז המרכז, בשרון, העיר השמינית באוכלוסייתה במדינת ישראל. נוסדה על ידי קבוצת בני בנימין בשנת 1929 וקרויה על שם נתן שטראוס. העיר נוסדה כיישוב לבני המושבות ופועלי הפרדס, ובשנת 1948 הוכרזה כעיר.

44

הטבח באורדור-סור-גלאן

אורדור-סור-גלאן (צרפתית: Oradour-sur-glane) הוא כפר בצרפת, בקרבת העיר לימוז', בתגובה לפעילות המחתרת הצרפתית באזור נכנסו בליל 10 ביוני 1944 כוחות של דיוויזיית הוואפן אס אס שכינויה "דאס רייך" אל הכפר. הגרמנים רצחו את רוב תושבי הכפר: 642 גברים, נשים וטף, מהם 205 ילדים, לאחר מכן הרסו באופן מתוכנן ושיטתי 328 בתים. העיירה אורדור-סור-גלאן הוקמה מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה, הרחק מהריסות הכפר המקורי. לאחר המלחמה קבע שארל דה גול שהכפר לעולם לא יבנה מחדש ויהווה עדות לאכזריותם של הנאצים. כיום הוא עומד על תלו כאתר הנצחה לזכר קורבנות הטבח. במקום נמצאים שרידים של המבנים והמכוניות, וכן מספר חפצים אישיים של הקורבנות כגון שעונים, משקפיים ומטבעות כסף.

45

תמונות מתוך הבליץ על לונדון

הבליץ הינו הכינוי שניתן להפצצות הכבדות של לונדון בפרט ושל ערי בריטניה בכלל על ידי הלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה הנאצית, כחלק מהקרב על בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה בשנים 19401941. ההפצצות החלו ב-7 בספטמבר 1940, ונמשכו עד מאי 1941. בריטניה הייתה נתונה לפגיעתם של הנאצים עד מרץ 1945. הבליץ גרם למותם של 43,000 אזרחים, ולחורבנם של למעלה ממיליון בתים, אולם מטרתו האסטרטגית לא הושגה: בריטניה לא נכנעה.

46

רוג'ר פנטון מצלם את מלחמת קרים

רוג'ר פנטון ‏(8 במרץ 1819 - 8 באוגוסט 1869), היה צלם בריטי, מראשוני צלמי המלחמה. ב-1855 נשלח למלחמת קרים כצלם המלחמה הרשמי הראשון בהיסטוריה. למרות התנאים הקשים ומחלת הכולרה בה לקה, הספיק לצלם 350 תמונות, מהן 312 הוצגו לאחר זמן קצר בתערוכה בלונדון. התערוכה לא זכתה להצלחה גדולה, בעיקר משום שהמלחמה קרבה לסיומה. בית המלוכה הבריטי שלח את פנטון למלחמה כדי לעורר תמיכה במלחמה בקרב העם הבריטי, ומשרד המלחמה הבריטי הורה לפנטון להימנע מלצלם חיילים פצועים או הרוגים. פנטון השתמש בסטודיו נייד לצילום. היות שהמצלמות באותה התקופה היו כבדות ומסורבלות, לא הייתה באפשרותו לצלם תמונות בשדה הקרב; רובן המוחלט של תמונותיו היו מבוימות - בעיקר צילומים של חיילים על ציודם ומדיהם.

47

תמונות מההיסטוריה של הפלמ"ח

הפלמ"ח (פלוגות המחץ), היה הכוח הצבאי הסדיר של "ההגנה" בארץ ישראל בשנים 19411948. הוא נוצר מראשיתו להיות הכוח המגויס של "ארגון ההגנה" שהגדיר את עצמו כצבא העברי של המדינה היהודית שבדרך. השפעתו של הפלמ"ח על תולדותיה של מדינת ישראל, על תרבותה ועל ההיסטוריה שלה, חורגת מתחום תרומתו הצבאית, החשובה כשלעצמה. בימיה הראשונים של מלחמת העצמאות היה הפלמ"ח עמוד השדרה של הצבא החדש, השתתף בקרבות בצפון ובמרכז, ונשא בעול הגנת הנגב כולו, עד שהתארגן הצבא, התגייס והחל בפעולה. מעבר לתחום הצבאי, הפלמ"ח תרם רבות בתחומים מגוונים ובהם המאבק בשלטון הבריטי, להעפלה ולעלייה, ליישוב הארץ, לתרבותה, לספרות העברית ולזמר העברי. הפלמ"ח יצר הווייה ייחודית של לוחמים וחלוצים, אנשי רעים ומפקדים, אשר מתגלם בדמויות כגון יגאל אלון או יצחק רבין. עם הקמת המדינה וצה"ל ב-1948, פורק הפלמ"ח ויחידותיו שולבו בשורות הצבא הסדיר.


48

תמונות היסטוריות של יפו

יפו היא עיר נמל עתיקה בארץ ישראל, לחוף הים התיכון. יפו נזכרת בתנ"ך, בין היתר כעיר הנמל שממנה יצא יונה הנביא למסעו. בזמן מסעי הצלב הייתה יפו מחוז בממלכת ירושלים הצלבנית. מאז ועד המאה העשרים שימשה העיר כנמל ראשי וחשוב בארץ ישראל. הקמת תל אביב בסמוך, והשימוש בנמלים אחרים, הביאו לכך שהנמל, ולאחריו העיר, ירדו מגדולתם. במלחמת העצמאות כבשו את העיר כוחות האצ"ל וההגנה והרכב האוכלוסייה בה השתנה: כתשעים אחוזים מתושביה הערבים נמלטו, ועולים חדשים התיישבו במקום. ב-1949 אוחדה יפו עם תל אביב לתחומה העירוני של עיריית תל אביב-יפו.

49

תמונות היסטוריות של הרצליה

הרצליה היא עיר חוף בשרון הדרומי, בין נתניה לתל אביב, על מישור החוף. גובהה נע בין 0 ל-120 מ' מעל פני הים. הרצליה נוסדה כמושבה ב-13 בדצמבר 1924 ונקראת על שם בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת ישראל. העיר משתרעת מחוף הים מזרחה, ומכילה פני שטח מגוונים. הרצליה הוכרזה כעיר בשנת 1960.

50

מלחמת החפירות במלחמת העולם הראשונה

מאז הקרב הראשון על המארן וסופו של המירוץ אל הים בספטמבר 1914 ועד מתקפת מאה הימים (אוגוסט-נובמבר 1918), שררה בחזית המערבית, שהשתרעה מחוף תעלת למאנש בבלגיה ועד גבול צרפת-שווייץ, מלחמת חפירות סטטית. המרחק בין קווי השוחות הקדמיים ביותר נע בין כמה עשרות מטרים עד קילומטר. סביב השוחות התנהלו קרבות עקובים מדם ששמותיהם נחרטו בזיכרון הקולקטיבי כשדות קטל.


51

היסטוריה של האירועים שקרו מעבר לים

ויליאם מצור (?1130 - 29 בספטמבר 1186) היה הארכיבישוף של העיר צור וההיסטוריון החשוב ביותר בתקופת מסעי הצלב המוקדמת. הוא החל את כתיבת תולדות ממלכת ירושלים על פי מינוי מטעם אמלריך הראשון מלך ירושלים. והספר נודע בשם היסטוריה של האירועים שקרו מעבר לים. לספר מספר מהדורות ואחת המוקדמות והמפוארות צוירה ככל הנראה בעכו במהלך המאה ה-13.


52

ימיה האחרונים של ורשה 1939

ג'וליאן בריאן היה צלם אמריקאי ששהה בוורשה, בירת פולין בעת כיבוש העיר בשנת 1939 על ידי גרמניה הנאצית. צילומיו מתעדים את התקפת הבליצקריג שהחריבה את העיר והביאה את פולין לכניעה. כתבה מקיפה ובה צילומיו פורסמה בכתבה בעיתון לייף תחת השם תיעוד ימיה האחרונים של ורשה, שהייתה עיר גאה.


53

"הפרד ומשול"

במאי 1940 כבשה גרמניה את בלגיה והולנד. כיבושים אלו אפשרו לגרמניה לפלוש לצרפת גם מצפון מזרח, וכך לעקוף את קו הביצורים הצרפתי, קו מאז'ינו. הכוחות הבריטים שהונחתו בצרפת, נותרו מנותקים בצפון צרפת. חיל הים הבריטי וסירות פרטיות הצליחו לחלץ כ-338,000 חיילים בריטיים וצרפתים מחוף דנקרק לבריטניה במשך כשבוע במבצע דינמו. בשנת 1943 ביים פרנק קפרה סרט תעמולה "הפרד ומשול" המתעד את המבצע, ושילב בו קטעים מיומני חדשות, הגלריה מציגה תצלומים מסרט זה.


54

תמונות היסטוריות של הפירמידות בגיזה

הפירמידות במצרים, שאחדות מהן נמנות עם המבנים הגדולים ביותר שנבנו בידי אדם, מהוות במשך אלפי שנות קיומן את אחד הסמלים המובהקים לתרבות מצרים העתיקה. הפירמידות נבנו על ידי המצרים הקדמונים בגדתו המערבית של נהר הנילוס - ארץ המתים לפי אמונתם, וזאת מפני שהיה זה המקום שבו נראה אל השמש שוקע בסופו של כל יום. כיום ישנה הסכמה בקרב הארכאולוגים לגבי היות הפירמידות מבני קבורה ענקיים אשר עוצבו לפי תפיסות דתיות המבוססות על פולחן השמש והכוכבים. מרבית הפירמידות הנמצאות במצרים נבנו בתקופת הממלכה הקדומה ותקופת הממלכה התיכונה.


55

הוברט סטלר מצייר את סוף המאה ה-19

הוברט סטלר, היה צייר ומטייל אוסטרי שפעל בסוף המאה ה-19 ותיעד אתרים היסטוריים במזרח התיכון, אמריקה הלטינית ואירופה. ציוריו הריאליסטים מתעדים ומקפיאים בדיוק של צילום אתרים וערים ברחבי העולם, רגע לפני כניסת המאה ה-20.

56

גלדיאטורים

גלדיאטור (Gladiator בלשון חז"ל: לודר, מילה שמקורה בלטינית, ראו להלן) הוא כינוי ללוחם ברומא העתיקה ובמקומות אחרים שעסק במופעי בידור, שכללו קרבות בין גלדיאטורים לבין עצמם או בין גלדיאטורים לבין חיות מסוכנות. לעיתים קרובות הסתיימו קרבות אלה במות הגלדיאטור. קרבות של גלדיאטורים התקיימו בערים רבות של הרפובליקה הרומית והאימפריה הרומית, לעיתים במבנים שנבנו במיוחד לכך, כדוגמת הקולוסיאום. סוגים שונים של גלדיאטורים נלחמו בצורות שונות של קרב.


57

אבירים

אביר הוא לוחם רכוב על סוס ולבוש שריון. בימי הביניים היו האבירים לב הכח הצבאי באירופה, ויש הרואים בהם מעמד בפני עצמם. לאחר ירידת חשיבותם הצבאית של האבירים, הפך אביר לתואר של כבוד, שמלכים וממשלות יכולים להעניק אותו למי שתרמו להם או לציבור תרומה מיוחדת. במובן זה קיים מוסד האבירות עד היום בחלק מארצות אירופה ובארצות אחרות בעולם. במהלך המאה ה-12, החלו לייחס לאבירים תכונות חברתיות ומוסריות מסוימות, שהיום אנו קוראים להן תכונות "אביריות". אחד מהגורמים שחיזקו את הייחוס הזה הייתה ספרות בסגנון אגדות המלך ארתור.

58

חוזה ורסאי

חוזה ורסאי הוא הסכם שלום בין גרמניה למדינות ההסכמה, והוא גם החוזה הראשון שנחתם במסגרת ועידת השלום בפריז לאחר מלחמת העולם הראשונה, ב-28 ביוני 1919. ההסכם הגביר את ההשפלה שגרמניה חשה אחרי התבוסה במלחמת העולם הראשונה, ונחשב בעיני רבים לאחד הגורמים שזירזו את פרוץ מלחמת העולם השנייה.

59

כנסים נאציים בנירנברג

אתר הכינוסים של המפלגה הנאצית, היה ממוקם בחלק הדרום מזרחי של העיר נירנברג בגרמניה. באתר זה נערכו כינוסי ומצעדי המפלגה הנאצית בין השנים 1938-1933. בדומה לפרויקטים אחרים המאפיינים את האדריכלות הנאצית, גם כאן מדובר על פרויקט מגלומני המגמד את הפרט ומאדיר את המפלגה והמדינה, באמצעות יצירת מבנים בעלי קנה מידה בלתי אנושי.

60

הפלישה הסובייטית לפולין

ב-23 באוגוסט 1939 חתמו גרמניה וברית המועצות על הסכם ריבנטרופ מולוטוב אשר כלל נספח חשאי שהבטיח את חלוקתה של פולין בין גרמניה הנאצית וברית המועצות הקומוניסטית, ב-17 בספטמבר 1939 נע הצבא האדום מערבה, אל תוככי פולין. על פי הנספח הסודי להסכם ריבנטרופ מולוטוב חולקה פולין בין הנאצים ובין ברית המועצות כאשר קו הגבול מקביל בערך לקו קרזון ההיסטורי מ-1919. ב-18 בספטמבר נפגשו צבאות הרוסים והנאצים בברסט ליטובסק.

61

תצלומי אוויר ממלחמת העולם הראשונה


מלחמת העולם הראשונה, שהתרחשה בין השנים 19141918, מוכרת לבני התקופה בשם המלחמה הגדולה, הייתה המלחמה הגדולה ביותר עד התקופה ההיא בעולם. השתתפו בה מדינות המקיפות יותר מחצי מכדור הארץ. במלחמה זו נהרגו למעלה מ-18.5 מיליון בני אדם, כמחציתם אזרחים.

62

קרב פשנדל

קרב פשנדל הוא שם שניתן לסדרת קרבות עקובה מדם שנערכו במהלך יוני - נובמבר 1917 על ידי הצבא הבריטי במטרה לכבוש שטח המוחזק על ידי הצבא הגרמני, בסמוך לעיירה הבלגית פשנדל. הקרב, אחד מהידועים באכזריותו ובחוסר התכלית שבו הפך לאחד הסמלים של "המלחמה הגדולה" ובמהלכו נהרגו לא פחות מחצי מיליון חיילים משני הצדדים הלוחמים.

63

קרב רכס וימי

קרב רכס וימי היה קרב במערכה על העיר אראס, שבצפון צרפת, במלחמת העולם הראשונה. הקרב התנהל בין ה-9 ל-12 באפריל 1917 בין הארמייה השישית של צבא האימפריה הגרמנית לבין כוח קנדי-בריטי. בקרב זה שברה ההתקפה הקנדית-בריטית את קו ההגנה הגרמני ובכך תרם הקרב למפנה שהוביל לניצחון מדינות ההסכמה. הניצחון בקרב, תרם לתחושת גאווה לאומית בקרב הלוחמים. לפיכך נחשב הקרב בהיסטוריוגרפיה של קנדה כמיתוס מכונן של הלאומיות הקנדית ו"לידת האומה הקנדית"

64

פרנק הרלי מצלם את שדות הקרב של מלחמת העולם הראשונה

גיימס פרנסיס "פרנק" הרלי (18851962) היה צלם אוסטרלי והרפתקן שהשתתף במשלחות מחקר לקוטב הדרומי ושירת כצלם רשמי של הצבא האוסטרלי בשתי מלחמות העולם וזכה לצלם תמונות שנחרטו בזיכרון הצופים. השימוש שעשה בסצינות מבוימות ומניפולציה של הצילומים היה מטרה לביקורת אך איננו מפחית מעוצמת התמונות.

65

מסע שקלטון לקוטב הדרומי


גיימס פרנסיס "פרנק" הרלי (18851962) היה צלם אוסטרלי והרפתקן שהשתתף במשלחות מחקר לקוטב הדרומי ושירת כצלם רשמי של הצבא האוסטרלי בשתי מלחמות העולם וזכה לצלם תמונות שנחרטו בזיכרון הצופים. אחד משיאי הקרירה שלו היה בעת שהתלווה לארנסט שקלטון ( 18741922) שהתפרסם במיוחד בעקבות עמידתו בראש משלחת חקר שיצאה למשימה לחציית יבשת אנטארקטיקה בשנת 1914 והצלחתו להשיב את כל צוות המשלחת לאנגליה בשלום, לאחר שספינתם, "אנדיורנס", נתקעה בקרח והתרסקה.

66

צלאח א-דין

צלאח א-דין. תרגום: "צדקת האמונה" (1137/81193). בספרות המערב הוא מוכר בשם סלדין. ייסד את השושלת האיובית במצרים וסוריה, שהייתה כורדית במוצאה. ידוע הן בעולם המוסלמי והן בנוצרי על מנהיגותו והצלחותיו הצבאיות, שרוככו באבירותו ובטבעו הרחמני בזמן מסעות הצלב.


67

הנרי השמיני

הנרי השמיני (14911547), מלך אנגליה מבית טיודור, הוא היה מהשליטים המשפיעים בזמנו. הרפורמה העיקרית שקידם הייתה ייסוד הכנסייה האנגליקנית, ההתנתקות מהאפיפיור והשלמת האיחוד בין אנגליה לווילס. הנרי נודע גם בריבוי נשותיו. הוא היה נשוי לשש נשים. פעמיים הוא התגרש על ידי ביטול נישואיו ושתיים מנשותיו האחרות הוצאו להורג בפקודתו.

68

מרי העקובה מדם


מרי הראשונה (מכונה גם בלאדי מרי - מרי העקובה מדם) (15161558), בתם של הנרי השמיני, מלך אנגליה ורעייתו הראשונה, קתרינה מאראגון, הייתה מלכת אנגליה משנת 1553 ועד מותה, ומלכת ספרד, נאפולי, סיציליה ופורטוגל כאשתו של פליפה השני. המלכה מרי זכורה בעיקר משום שניסתה להחזיר את האנגלים מהנצרות הפרוטסטנטית, אותה אימץ אביה, אל הנצרות הקתולית והכפיפות לאפיפיור ברומא.

69

הקרב על חיפה 1948


הקרב על חיפה היה תקופת לחימה בת כ־5 חודשים בראשית מלחמת העצמאות, בה נאבקו כוחות ההגנה היהודיים בכוחות ערביים על השליטה בחיפה. הקרב המכריע (מבצע 'ביעור חמץ') החל ב-21 באפריל 1948 והסתיים כעבור 24 שעות בניצחון כוחות ההגנה על הכוחות הערביים, שהשתלטו על מבואות העיר והשיגו שליטה על ריכוזי האוכלוסייה הערבית. תושביה הערבים של חיפה בחרו ברובם לנטוש את העיר, כתחליף לכניעה ליהודים.


70

קנדה במלחמת העולם הראשונה

השתתפותה של קנדה במלחמת העולם הראשונה החלה ב-5 באוגוסט 1914, בעקבות הכרזתה של בריטניה יום קודם לכן. קנדה כדומיניון של האימפריה הבריטית הייתה מחויבת לעשות כך. כ-500,000 קנדים השתתפו בלחימה בחזית המערבית. לאחר המלחמה פעל ראש ממשלת קנדה במהלך המלחמה, רוברט בורדן למתן מעמד עצמאי לקנדה בחוזה ורסאי ובין חברות חבר הלאומים, מעמד אותו קנתה קנדה בדם חלליה. המלחמה אמנם האיצה תהליכי עצמאות ולאומיות בקנדה, אך גרמה גם להרחבת הקרע בין דוברי האנגלית לדוברי הצרפתית במדינה.

71

הסכמי קמפ דייוויד

הסכמי קמפ-דייוויד הם הסכמי מסגרת לשלום במזרח התיכון, אשר נחתמו על ידי נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר, נשיא מצרים אנואר סאדאת וראש ממשלת ישראל מנחם בגין בשנת 1978, וסללו את הדרך לחתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים במרץ 1979. בעקבות ההסכמים הוענק לבגין ולסאדאת פרס נובל לשלום.

72

חג הפועלים בארץ ישראל

יום הפועלים הבינלאומי, ובשמו הידוע יותר אחד במאי, מצוין ב-1 במאי כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. ב-1906 צוין היום לראשונה בארץ ישראל. החל משנות ה-20 של המאה ה-20, ציינה הסתדרות העובדים הכללית את יום הפועלים כיום חג כללי בכל שנה. עד לתחילת שנות ה-80 היה האחד במאי מעין יום חג רשמי כאשר כל המשק הציבורי וההסתדרותי שבת ואלפים השתתפו באופן מאורגן במצעדי האחד במאי שבראשם עמדה ההסתדרות ואנשי מפלגת העבודה. משנות ה-90 ואילך איבד החג בהדרגה את מעמדו בישראל, וכיום הוא כמעט שאינו מצוין.

73

שחזור קרב באר שבע

קרב באר שבע במלחמת העולם הראשונה התרחש אור ליום 31 באוקטובר 1917. פרשים אוסטרליים הגיעו למזרח באר שבע, אחרי מסע שנמשך ארבעה לילות, על מנת לא לחשוף עצמם לטייסים הגרמנים שסיירו בשמי האזור. היה זה חלק מתוכנית הטעיה של גנרל אלנבי. בסיומה של ההתקפה שלטו הבריטים על כל דרום הארץ. בסוף אוקטובר 2007 שוחזרה הסתערות הפרשים על העיר. המסע נערך במשך ארבעה ימים והפרשים האוסטרלים עברו בפארק אשכול, שבימי מלחמת העולם הראשונה נקרא שלאל, דרך ביר עסלוג', היום "פארק גולדה", והסתיים בשחזור ההסתערות על העיר באר שבע.

74

צלמי מלחמה

צילום מלחמה הוא ז'אנר בצילום העוסק בתיעוד עימותים חמושים ואורח החיים באזורי קרבות. צילום מלחמה מתאר בדרך-כלל את המלחמה על כל פניה; את הזוועות אך גם את מעשי ההקרבה. השפעת הצילום על התודעה הפוליטית הציבורית הפכה לנושא טעון לאחר שהתגלו עוד ועוד מקרים בהם צלמים ביימו וסדרו את הסצנות אותן צילמו, על מנת להגביר את הדרמטיות. עידן הצילום הדיגיטלי והעריכה הגרפית הביאו לפקפוק כבד באמינותו של תחום צילום זה ולפיכך, בתועלתו העיתונאית.

75

קרב קפורטו

קרב קפורטו נערך בין 24 באוקטובר 1917 ל-19 בנובמבר 1917 בין כוח משותף של הצבא האוסטרי והגרמני והצבא האיטלקי כחלק ממלחמת העולם הראשונה. הקרב החל ליד העיירה האיטלקית קפורטו (כיום קובריד, סלובניה) והסתיים בתבוסה קשה של האיטלקים. הקרבות באזור מתוארים בספרו של ארנסט המינגוויי, "הקץ לנשק". המינגוויי שימש בתקופה זו כנהג אמבולנס בצבא האיטלקי.

76

המערכה באוקיינוס האטלנטי

המערכה באוקיינוס האטלנטי היא מערכה ימית שהתחוללה במהלך מלחמת העולם השנייה בין צי הצוללות של הצי הגרמני ואוניות השטח שלו לבין ספינות שהפליגו בין קנדה וארצות הברית לממלכה המאוחדת. במהלך המערכה התחוללו למעלה ממאה קרבות בין שיירות וצוללות, וכאלף התנגשויות בין אוניות בודדות, על פני אלפי קילומטרים של אוקיינוס. שיא המערכה התחולל מאמצע שנת 1940 ועד סוף 1943. במהלך תקופה זו החלה להסתמן נטייה בולטת לטובת בעלות הברית, והמצב לא השתנה עד תום המלחמה.

77

סופה של הצוללת U-175

U-175 הייתה צוללת גרמנית מסוג IX, חלק מצי הצוללות במהלך המערכה באוקיינוס האטלנטי. בתחילת ספטמבר 1942 יצאה הצוללת לגיחות התקפה ובסך הכל הטביעה 10 ספינות סוחר בסך כולל של 40,619 טון. ביום 17 באפריל 1943, בעת גיחתה השלישית ובמהלך ניסיון לתקוף שיירת אוניות, אותרה הצוללת על ידי ספינת משמר החופים האמריקני ספנסר שתקפה את U-175 בפצצות עומק שהביאו לעליית הצוללת לפני המים. בקרב התותחים בין כלי השיט נגרם נזק נוסף לצוללת שהחלה לטבוע והניצולים מקרב אנשי הצוות נכנעו.

78

תמונות היסטוריות של רעידות אדמה

רעידת אדמה (או רעש אדמה) היא תופעת טבע גאולוגית הקשורה לתופעת נדידת היבשות. רעידת אדמה גורמת לרוב לנזק רב בנפש וברכוש ומשפיעה על חיי בני אדם ועל מהלך ההיסטוריה של מדינות ועמים. בתרבות האלילית רעידת אדמה כמו תופעות טבע הרסניות אחרות, נקשרה להבעת זעמו של אל כזה או אחר כלפי בני האדם. כך למשל במיתולוגיה היוונית פוסידון אל הים היה אחראי גם לרעידות האדמה.

79

אלפרד פאלמר מצלם את ארצות הברית במלחמת העולם השנייה

אלפרד פאלמר (19061993) היה צלם אמריקאי אשר נודע בעיקר בשל התמונות שצילם עבור משרד המידע המלחמתי של ארצות הברית בו עבד בין השנים 19411943. הנושא העיקרי של תמונותיו היו עובדי בניין ותעשייה, במטרה להעצים את תעשיית ארצות הברית ולגרום גאווה לתושבי ארצות הברית, על מנת לסייע למאמץ המלחמתי. תמונות תעמולה אלה נודעו באיכותן האמנותית, ותערוכה מתמונותיו של פאלמר הוצגה כבר בשנת 1942 במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק.

80

מלחמת וייטנאם

מלחמת וייטנאם התנהלה בין צפון וייטנאם הקומוניסטית והווייטקונג (אשר נתמכו על ידי ברית המועצות וסין) לדרום וייטנאם וארצות הברית. המלחמה החלה ב-1959 והסתיימה בניצחון הצפון בשנת 1975, ובאיחודה של וייטנאם תחת שלטון קומוניסטי. מלחמה זו נחשבת לחוליה בולטת במלחמה הקרה בין הגוש המערבי-קפיטליסטי לגוש המזרחי-קומוניסטי.

81

נדאר מצלם את הקטקומבות של פריז

הקטקומבות של פריז הן אתר קבורה מפורסם שנפרש כרשת מחילות וחדרים תת-קרקעיים בפריז, בירת צרפת. הקטקומבות נמצאות באזור ששימש כמחצבה בתקופת האימפריה הרומית, והומר לאתר קבורה המוני בסוף המאה ה-18. אורך המחילות הפתוחות לציבור הוא 1.7 ק"מ בערך. הן מצויות כעשרים מטרים מתחת לפני האדמה, ההערכה היא כי עצמותיהם של כשישה מיליון איש הועברו למחילות (ossuaires) העיר, ושם הן מצויות עד היום. אתר זה צולם על ידי פליקס טוּרְנָשוֹן (נדאר) בשנות השישים של המאה ה-19

82

תמונות פוטוכרום של פריס מתחילת המאה העשרים

פוטוכרום הוא תהליך שפותח במהלך המאה ה-19 ליצירת הדפס צבעוני מתשליל של תצלום שחור-לבן מתוך אוסף ספריית הקונגרס, סדרת תמונות פוטו כרום של פריס משנת מסוף המאה ה-19 ותחילת המאה העשרים.

83

מסכת מת


מסכת מת או מסכת מוות היא יציקה (שעווה, טיח ולעיתים ארד) המיוצרת לפי פניו של אדם לאחר מותו. המסכה עשויה לשמש כפריט זיכרון או כבסיס לציור דיוקן. הידועות שבמסכות מסוג זה הן אלה ששימשו במצרים העתיקה, כגון זו של תות ענח' אמון. מסכות מתים, כמו גם מסכות חיים (מסכות המיוצרות לפי פניהם של אנשים חיים), משמשות גם בפרנולוגיה ובאתנוגרפיה, לשם מטרות מדעיות או פסבדו-מדעיות.

84

הקרב על הקסטל

הקַסְטֶל היא גבעה על קצה הר מעוז, מעל כביש 1 (כביש תל אביבירושלים), בשטחה של מבשרת ציון. קרבות קשים וסיפורי גבורה כרוכים במאבק השליטה שהתקיים במקום במהלך מלחמת העצמאות. בשנת 1948 הייתה על ראש גבעה זו עמדה ערבית, שחלשה על הדרך לירושלים ואיימה לנתק את העיר משאר היישוב בארץ. בחודש מרץ התקבלה החלטה לכבוש את הקסטל בכל מחיר, ולאחר קרבות קשים, שהובלו על ידי מרדכי גזית, רצופי אבדות לכוחות ההגנה והפלמ"ח, ולאחר שבאחד הקרבות נהרג מפקד מחוז ירושלים של הכוחות הערביים, עבד אל-קאדר אל-חוסייני, ניתנה פקודת נסיגה. ב-9 באפריל יצאה שוב פלוגת פלמ"ח לכבוש את הקסטל ויהי מה, אך להפתעתה מצאה אותו ריק.


85

המהפכה האיראנית


המהפכה האיראנית היא מהפכת 1979, שהפכה את איראן ממדינה אוטוקרטית, פרו-מערבית, מונרכית, תחת שלטונו של השאה מוחמד רזה פהלווי, לרפובליקה אסלאמית-תיאוקרטית תחת שלטון האייתוללה ח'ומייני. בשנת 1978 החלה סדרה של מחאות אלימות, המחאות יצרו גל מחריף של אלימות קשה, עד שב-12 בדצמבר, מילאו יותר משני מיליון איש את רחובות הבירה טהראן. חלק גדול מהמחאות רוכז בכיכר אזאדי בעיר. השאה בחר לעזוב את איראן לגלות ב-16 בינואר 1979, ולהותיר את המדינה בידי ממשלה זמנית בראשות שאפור בח'תיאר. ח'ומייני שב לאיראן מצרפת ב-1 בפברואר ויצר את הרפובליקה האסלאמית כאשר הוא עומד בראשה כמנהיג הרוחני.


86

ציורים ומפות היסטוריים של מצדה

המחקר המודרני של מצדה החל בשנת 1838 כאשר חוקרים אמריקאים זיהו את א-סבה כמצדה ההיסטורית, מאז הפך האתר מוקד למחקר של מטיילים וחוקרים שתיעדו וסקרו את מצדה, ערכו שרטוטים ומפות מדויקות של מצדה והמחנות הרומאיים.


87

מפות של ירושלים הצלבנית

התקופה הצלבנית הביאה שפע של כתבי יד ומפות המתארים את ירושלים. מפות אלו לא נועדו לצורכי ניווט או מחקר, אלא נועדו לתאר את ירושלים כעיר נוצרית, אליה נושא העולם את עיניו. המפות מאופיינות בתיאור סכמתי ולעיתים פרי דמיונו של המחבר, שבמקרים מסוימים לא ראה כלל את ירושלים. האתרים המצוינים בהן קשורים בעיקר למסורת המקראית והנוצרית.


88

חייה הקצרים של הטיטניק

הטיטניק הייתה ספינת ענק שנבנתה בבריטניה. היא נודעה כגדולה והמפוארת ביותר בתקופתה ועל כן שמה – מהמילה היוונית "טיטאנוס", שפירושה "ענק". למרות הסברה כי היא חסינה מפני טביעה, טבעה הטיטניק בהפלגת הבכורה שלה ב-15 באפריל 1912 בעקבות פגיעה בקרחון. באסון נספו 1,517 נפשות ובהן ידוענים רבים.

89

לידה בימי הביניים

סדרת מיניאטורות המתארות לידה לאורך ימי הביניים. בתקופה זו הייתה הלידה מסוכנת לאם ולתינוק. היחס בימי הביניים לתקופת הילדות זכה לתשומת לב רבה במחקר ההיסטורי החדש, אחת הטענות היא שהחברה המבוגרת ראתה את הילד כ"מבוגר קטן", ולא כישות נפרדת, וזאת מניתוח ציורים בני התקופה.


90

לוויות בימי הביניים

הלוויה או לוויה היא טקס שנערך בעקבות מותו של אדם, ובו מלווים את הנפטר לקבורתו. הלוויה נערכת בהתאם למנהגים שונים, התלויים בעיקר בדת, בתרבות ובקהילה של הנפטר ושל קרוביו. בדרך כלל, קיימים אנשים העוסקים לפרנסתם בקבורת נפטרים או בשריפתם, כגון החברה קדישא בישראל. בתרבויות מסוימות העוסקים במת נחשבים כטמאים במידה זו או אחרת.

91

טקס שבועת אמונים

טקס שבועת אמונים הוא הטקס הרשמי שהתפתח בראשית ימי הביניים ליצירת קשר הנאמנות שבין שני אנשים חופשיים (בני חורין), האדון והווסאל שלו. הטקס המוכר הראשון נערך בצרפת במאה השביעית, הטקס ייצג הסכם דו-צדדי, מונדיום בין אדם החסר יכולת לקיים עצמו או להגן על עצמו, לבין אדם חזק ממנו שהוא מסר את עצמו לחסותו. בתום הטקס הפך אדם מסוים לווסאל של האדון. הטקס כלל שני חלקים של שבועת אמונים: הומגיום ופידליטס.

92

צייד בימי הביניים

לפני ביות בעלי חיים על ידי האדם, בחרו לעיתים בני האדם לצוד כאחת הדרכים להשגת מזון, ביגוד או כפעילות חברתית, טקסי חניכה או בגרות שבטיים. בימי הביניים, משהפסיק להיות צורך קיומי הפך הצייד לספורט - בני המעמדות העליונים, אצילים ברובם, אשר התייחסו לציד כאל ספורט ויצאו לציד על מנת להפגין את עוז רוחם ולהפיג את השיעמום.


93

נישואים בימי הביניים

סדרת מיניאטורות המתארת טקסי נישואים בימי הביניים, תחת השגחת הכנסייה הקתולית התגבשו טקסי הנישואים ששורשיהם עוד במסורות והמשפטיות של האימפריה הרומית, תחת החסות של הכנסייה לכל החיים, עד שהמוות יפריד בין בני הזוג.

94

צייד החד-קרן


חד-קרן הוא יצור אגדתי, מהמיתולוגיות של אירופה העתיקה וימי הביניים, הוא מתואר כיצור דמוי תיש או סוס, בעל קרן אחת על מצחו, הנחשבת לבעלת תכונות קסומות ואציליות. לפי האגדה, החד-קרן נצפה רק בקרבת בתולות, שהן היחידות שיכלו להתקרב אליו. מוטיב נפוץ באומנות ימי הביניים היו סצינות צייד של חד קרן שפותו לצאת ממחבואם על ידי בתולות צעירות.


95

אמנות הצייד עם עופות

פרידריך השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה לבית שטאופן (הוהנשטאופן) היה אחד השליטים הבולטים בימי הביניים, יוצא דופן בכל היבט ובכל קנה מידה לבני דורו. דמותו הייחודית הייתה שנויה במחלוקת בין בני דורו והיא ממשיכה לעורר מחלוקות בקרב חוקרים והיסטוריונים מאז ועד היום. פרידריך נודע כפטרון וכתומך המדעים והאמנויות חיבתו היתרה לציד ובמיוחד לבזיירות (ציד באמצעות בזים) הביאה לכתיבת ספר ההדרכה "אמנות הצייד עם עופות", הנחשב לספר הראשון שנכתב באירופה על ספורט זה.

96

הרפואה בימי הביניים

עם התפוררות הקיסרות הרומית, שקע גם המדע היווני-הלניסטי ונשכחו רבים מהישגי הרפואה. אחד מגורמי הנסיגה הייתה עלייתה של הנצרות, שראתה במחלות עונש על חטאים ובתפילות אמצעי ריפוי. התקדמות הרפואה הייתה בארצות ההאימפריה המוסלמית, קודמה על ידי ערבים ויהודים, ואף חוברו ספרי רפואה מקוריים. בית הספר הראשון לרפואה באירופה, קם בסאלרנו איטליה במאה ה-9, ובהמשך הוקמו אחרים ברחבי איטליה שהייתה למרכז רפואה. עם עליית רמת הלימודים בבתי הספר לרפואה, החל ביקוש מחדש למקצוע, עלתה יוקרתו ושכרו והוכר כמקצוע חופשי.

97

מוזיקה של ימי הביניים


המוזיקה שזורה, בתרבויות רבות, בקשר בל-ייפרם בחייהם של בני האדם והייתה קיימת כמעט משחר ימי האדם, בתרבויות שונות במקביל. מוזיקה היא אמנות שמיפויה ההיסטורי והתיעוד שלה בעייתי. הדרך הפשוטה ביותר לתעד מוזיקה, הומצא רק לקראת סוף ימי הביניים על ידי הכנסייה הקתולית באירופה אשר גילתה כי המוזיקה יוצרת קשר עז בין התפילה למתפלל.


98

גליוטינה

הגיליוטינה (בעברית מַעֲרֶפֶת) היא מכשיר אשר שימש להוצאה להורג בעריפה בצרפת ומושבותיה, ובמידה פחותה גם בכמה מדינות אירופיות אחרות. הגיליוטינה פותחה ונכנסה לשימוש במהלך המהפכה הצרפתית. מדובר במתקן בעל סכין חדה וכבדה, אשר נופלת ועורפת את ראש האדם השכוב מתחתיה קשור, אל תוך סל.

99

קרב אנטיאטם

קרב אנטיאטם, היה עימות מכריע במלחמת האזרחים האמריקאית, אשר מנע את כיבוש העיר וושינגטון בידי צבא הקונפדרציה ב-17 בספטמבר 1862. מבחינה אסטרטגית היה זה ניצחון של האיחוד מאחר שהוסר האיום על הבירה; מבחינה טקטית לא הצליח מקללן - מפקד צבא האיחוד להכריע את לי - מפקד צבא הדרום. היה זה היום העקוב מדם בהיסטוריה הצבאית של ארצות הברית: כ-23,000 חיילים נפגעו בשני הצדדים. אלכסנדר גרדנר היה צלם מטעם צבא האיחוד שתיעד את האירוע.


100

קרב ליטל ביגהורן

קרב ליטל ביגהורן היה מאבק מזוין בין הכוחות המשולבים של לקוטה, צפון שאיין, ואנשי אראפאהו נגד גדוד הפרשים השביעי של צבא ארצות הברית. הקרב התרחש ב-25 ו-26 ביוני 1876 באזור נהר ליטל ביגהורן במזרח מונטנה. לוחמי השבטים האינדיאנים, השמידו לחלוטין חמש משבע הפלוגות של הגדוד. הקרב מפורסם בעיקר בשל העובדה שנהרג בו גורג' קסטר, מפקד גדוד הפרשים השביעי, שהחליט לתקוף את האינדיאנים למרות נחיתותו המספרית, בכך הפך לדמות נערצת ונהנה ממעמד גיבור מלחמה בקרב הציבור האמריקאי.