פטריק רואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטריק רואה
Patrick Roy
פטריק רואה ב-1999 במדי קולורדו אוולאנש
פטריק רואה ב-1999 במדי קולורדו אוולאנש
לידה 5 באוקטובר 1965 (בן 58)
קוויבק סיטי, קוויבק, קנדה
מידע כללי
מדינה קנדהקנדה קנדה
משקל 87 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.85 מטר
ספורט
ענף ספורט הוקי קרח
עמדה שוער
נבחר בדראפט 1984, מקום 51 כללי
מונטריאול קנדיאנס
תקופת הפעילות 1985–2003 (כ־18 שנים)
מועדון מונטריאול קנדיאנס (19851996)
קולורדו אוולאנש (1996 - 2003)
כניסה להיכל התהילה 2006
הישגים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פָּט֧רִיק זַ'ק רוּאַהצרפתית: Patrick Jacques Roy; נולד ב-5 באוקטובר 1965 בקוויבק סיטי) הוא מאמן הוקי קרח קנדי, המאמן הראשי של ניו יורק איילנדרס מליגת ה-NHL. בעברו שוער הוקי קרח מקצועני הנחשב בעיני רבים לאחד השוערים הטובים בכל הזמנים.

רואה שיחק 19 עונות בליגת ה-NHL, אותן חילק בין שני מועדונים - מונטריאול קנדיאנס וקולורדו אוולאנש. הוא זכה עם קבוצותיו ארבע פעמים בגביע סטנלי - פעמיים עם כל אחת. בתחום הפרסים האישיים, רואה הוא השחקן היחיד בהיסטוריה של ה-NHL שזכה שלוש פעמים בגביע קון סמיית' כ-MVP של פלייאוף ה-NHL - וזאת על פני שני עשורים ועם שתי קבוצות שונות.

רואה היה אחד השוערים הבולטים שהשתמשו ב"סגנון הפרפר" - סגנון בו השוער יורד על שתי ברכיים צמודות כששוקיו פשוטים לצדדים, כדי לסגור את הפינות התחתונות של השער, והזרועות פרושות מעליהן; את הסגנון ירש מגדולי השוערים של שנות ה-70 ושכלל אותו לסגנון משופר, שבו נעשה שימוש נרחב על ידי שוערי ההוקי קרח הבכירים של ימינו.

לאחר פרישתו ולאחר שאימן בהצלחה בליגת צעירים ראשית בקנדה, הפך למאמן קבוצתו לשעבר, קולורדו אוולאנש, שהפכה לקבוצת תחתית בליגה. הוא החזיר את הקבוצה לפלייאוף וזכה בתואר מאמן העונה ב-NHL כבר בעונתו הראשונה כמאמן.

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רואה נולד בקוויבק סיטי וגדל בפרוור קאפ-רוז', שהיום מהווה חלק מהשטח המוניציפלי של העיר. הוא החל להתעניין בהוקי קרח בגיל 7.

קריירה מקצוענית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה ראשונה ואליפות ב-AHL[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם למסלול המקובל של שחקן הוקי קרח צעיר בקנדה, שיחק רואה באחת מליגות הצעירים המרכזיות של קנדה - ליגת הצעירים של קוויבק (QMJHL). הוא נבחר בדראפט ה-NHL של 1984 כבר בגיל 19, במקום ה-51 (סיבוב שלישי), על ידי מונטריאול קנדיאנס - בחירה שלא הייתה לרוחו בתחילה, כיוון שכיליד העיר קוויבק, היה רואה אוהד קוויבק נורדיקס, יריבתם המושבעת של הקנדיאנס.

באותה עונה הספיק לשחק משחק אחד במדי הקבוצה, משחק בו נכנס כמחליף. הוא שמר במשחק על רשת נקייה וסייע לקנדיאנס לנצח במשחק. לאחר מכן נשלח לקבוצה-בת שלה, שרברוק קנדיאנס, בליגה המשנית AHL. הוא הספיק לשחק בה משחק אחד בעונה הרגילה, ולאחריו הפך לשוער הראשון בקבוצה במהלך הפלייאוף והוביל אותה לזכייה באליפות ה-AHL.

מונטריאול קנדיאנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ההצלחה בקבוצה-הבת, חזר רואה לסגל הבכיר של הקנדיאנס בעונת 1985/86 ובהדרגה הפך לשוער הראשון בקבוצה, תוך הפגנת יכולת גבוהה שהפכה אותו לאחד מכוכבי הקבוצה. בפלייאוף הגיע לשיאו כשהקבוצה זכתה, כנגד הציפיות, בגביע סטנלי, ורואה זכה בגביע קון סמיית' כ-MVP של הפלייאוף בגיל 20 בלבד - הזוכה הצעיר ביותר בגביע (שיא בו מחזיק רואה עד היום).

רואה המשיך להפגין יכולת גבוהה לאורך תקופתו בקנדיאנס, וזכה לכינוי "סנט פטריק" בפי אוהדיה. הוא זכה פעמיים ברציפות - ב-1989 וב-1990 - בגביע וזינה כשוער העונה ב-NHL, והוסיף 4 זכיות בגביע ג'נינגס בזכות ספיגה מועטה של שערים. אך ההישגים אליהם הוביל את הקבוצה בעונה הרגילה - שלוש זכיות באליפות הבית שלה - לא היתרגמו להצלחות בפלייאוף, עד עונת 1992/93.

אותה עונה, עונת ה-100 של גביע סטנלי, הייתה דווקא פושרת מבחינת ההצלחה של הקבוצה בעונה הרגילה - היא סיימה שלישית בלבד את הבית שלה, מיקום שהביא לה מפגש פלייאוף מול יריבתה המושבעת, קוויבק נורדיקס. רואה גילה יכולת חלשה בשני המשחקים הראשונים בסדרה, ספג שערים טפשיים, והקנדיאנס נוצחו בשני המשחקים הראשונים; הדבר גרר תהיות לגבי יכולתו של רואה מול הקבוצה שהייתה גיבורת ילדותו, והצהרות מצד מאמן הנורדיקס שקבוצתו מצאה את נקודות התורפה של רואה.

אחרי התגובות לשני המשחקים הראשונים חל שיפור חד ביכולתו של רואה; יכולתו תרמה רבות לכך שהקנדיאנס ניצחו בארבעת המשחקים הבאים ואת הסדרה כולה, לאחר מכן ניצחה ב-4 משחקים את באפלו סייברס, והמשיכה ב-3 ניצחונות רצופים בגמר החטיבתי מול ניו יורק איילנדרס - שיא NHL של 11 ניצחונות פלייאוף רצופים. רואה קבע שיא נוסף במדי הקבוצה באותו פלייאוף, עם 10 ניצחונות רצופים בהארכה - שניים מול הנורדיקס, שלושה מול הסייברס, שניים מול האיילנדרס, ושלושה נוספים בסדרת הגמר מול לוס אנג'לס קינגס. הקנדיאנס זכו בגביע סטנלי, ורואה נבחר שוב ל-MVP של הפלייאוף וזכה בפעם השנייה בגביע קון סמיית'.

המשבר והמעבר לקולורדו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת עונת 1995/96 הוחלף המאמן הוותיק של הקנדיאנס, ז'ק דמר, ובמקומו הובא לקבוצה כמאמן מריו טרמבלה. טרמבלה היה שחקן עבר בקבוצה, והספיק לשחק עם רואה בקבוצה שזכתה בגביע סטנלי ב-1986 - עונתו הראשונה המלאה של רואה בקבוצה, שהייתה גם עונתו האחרונה של טרמבלה לפני שפרש. בין השניים היה סכסוך ישן, כיוון שטרמבלה הוותיק נהג תכופות ללעוג לשוער הצעיר על האנגלית הלקויה שלו. הסכסוך נמשך לאחר שטרמבלה פרש ממשחק והפך לפרשן, ובפרשנותו הרבה לבקר את רואה.

המפגש בין השניים כמאמן ושחקן היה טעון והגיע מספר פעמים לסף עימות פיזי; לשיאו הגיע העימות במשחק שהיה המשחק החלש ביותר של רואה אי פעם בקנדיאנס - רואה ספג 9 שערים מתוך 26 מכות לשערו במשחק מול דטרויט רד וינגס, ובניגוד למקובל טרמבלה לא החליף אותו. רואה טען לאחר מכן שטרמבלה השאיר אותו במשחק על מנת להשפילו, ואכן רואה זכה ללעג של הקהל שהריע לו בסרקסטיות בכל פעם שהצליח להציל מכה לשערו.

רק לאחר השער התשיעי הוחלף רואה, ולפני שהתיישב, הוא ניגש אל נשיא הקבוצה רונלד קורי שישב מאחורי הספסל והצהיר כי זהו משחקו האחרון בקבוצה, לפני שחלף על פני המאמן והתיישב בספסל. הוא הושעה מהקבוצה לאחר המשחק, בו נוצחה בתוצאה משפילה של 11:1.

ארבעה ימים לאחר התקרית יזמה הקבוצה בבהילות עסקה, במסגרתה הועבר רואה לקולורדו אוולאנש - הגלגול החדש של הקבוצה אותה אהד בילדותו, קוויבק נורדיקס. מנהלי הקנדיאנס זכו לביקורת נוקבת על העסקה, כיוון שהייתה בהולה ונעשתה במחיר נמוך; העסקה נודעה מאז כאחת העסקאות הכושלות בתולדות הליגה. מבקרי העסקה טענו שההנהלה לא עשתה דבר כדי לפתור את הסכסוך בין רואה וטרמבלה, ומיהרה במקום זאת להיפטר מאחד מכוכבי הקבוצה.

קולורדו אוולאנש[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטריק רואה חותם לאוהדי האוולאנש ב-2010

כבר בעונתו הראשונה באוולאנש, 1995/96, שהייתה גם העונה הראשונה של הקבוצה בדנוור אחרי המעבר מקוויבק, היה רואה אחד מכוכבי הקבוצה שזכתה בגביע סטנלי בפעם הראשונה (והשלישית של רואה). זו הייתה הפעם הראשונה שקבוצת NHL זכתה בגביע סטנלי כבר בשנה הראשונה שלה בעיר חדשה.

בדרך לגביע, בסיבוב הראשון, הדיחו האוולאנש את דטרויט רד וינגס - הקבוצה שהשפילה את רואה בתבוסה הגדולה במשחק האחרון שלו במונטריאול בתחילת העונה. המפגשים של רואה עם דטרויט רד וינגס באותה עונה התוו את היריבות הגדולה שהתהוותה בין האוולאנש, ורואה באופן אישי, לבין הרד וינגס.

בעונה שלאחר מכן, 1996/97, הגיעה היריבות של רואה עם הרד וינגס לשיא, כאשר במשחק בין הקבוצות לקראת סיום העונה הרגילה החלה קטטה המונית בין שחקני שתי הקבוצות. רואה ושוער הרד וינגס מייק ורנון התקוטטו זה עם זה כחלק מאותה קטטה - קטטה בין שוערים היא מחזה נדיר למדי ב-NHL. בהמשך העונה נקמו הרד וינגס ברואה ובאוולאנש והדיחו אותם בסדרת הגמר של החטיבה המערבית. רואה הסתבך שוב בקטטה מול שוער הרד וינגס - הפעם כריס אוזגוד - עונה אחת לאחר מכן.

כל אותה עת המשיך רואה להיות אחד השוערים המצטיינים בליגה, ועזר להוביל את האוולאנש למעמד של קבוצת צמרת קבועה. עונת 2000/01 הייתה שיא במגמה הזו - האוולאנש עלו לפלייאוף כקבוצה עם המאזן הטוב בליגה, הצליחו לממש את יתרון הביתיות שלהם וזכו בפעם השנייה בגביע סטנלי. רואה היה אחראי עיקרי לזכייה עם יכולת מצוינת לאורך הפלייאוף, ויכולת שיא בסיום סדרת הגמר מול ניו ג'רזי דווילס בה פיגרו האוולאנש 2:3. בשני המשחקים האחרונים בסדרה ספג רואה שער אחד בלבד, והאוולאנש הצליחו להפוך את הסדרה ולזכות בגביע. רואה נבחר שוב ל-MVP של הפלייאוף וזכה בגביע קון סמיית'.

בעונות הבאות ניכרה ירידה ביכולתו של רואה. למרות זאת סייע לאוולאנש להגיע שוב לסיבובים המתקדמים של הפלייאוף בניסיון להגן על תוארם, אך בגמר החטיבה המערבית פגשו רואה והאוולאנש את יריביהם המושבעים - דטרויט רד וינגס. הפרק האחרון ביריבות בין הצדדים נגמר באופן קשה עבור רואה, שספג 6 שערים במשחק השביעי והמכריע והוחלף. הרד וינגס הביסו את האוולאנש 7:0 ומנעו מהם עלייה נוספת לגמר גביע סטנלי.

עם סיום עונת 2002/03, בה הודח עם האוולאנש כבר בסיבוב הראשון של הפלייאוף, הודיע רואה על פרישה ממשחק.

בזירה הבינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רואה שיחק בנבחרת קנדה רק במפעל בינלאומי גדול אחד - אולימפיאדת נאגנו (1998). הוא היה השוער הראשון ופתח בכל המשחקים. קנדה הגיעה עד לחצי הגמר, שם הגיעה לדו-קרב מכות עונשין מול צ'כיה לאחר משחק שהסתיים בתיקו 1:1. אף על פי שרואה הצטיין ועצר 4 מכות עונשין של הצ'כים מתוך 5, המכה האחת שחדרה לשערו הספיקה כדי להדיח את קנדה, כיוון שחלוציה החמיצו את כל מכותיהם מול השוער הצ'כי דומיניק האשק. בהמשך, נוצחה קנדה על ידי פינלנד במשחק על מדליית הארד, וסיימה את המשחקים ללא מדליה כלל.

עוד לפני שנבחר סגל הנבחרת לאולימפיאדת סולט לייק סיטי (2002), הודיע רואה שאין בכוונתו לשחק בה.

לאחר הפרישה ממשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטריק רואה כמאמן קוויבק רמפרטס, 2012

לאחר שפרש ממשחק פעיל, רכש רואה את הבעלות על קבוצת קוויבק רמפרטס - קבוצה בליגת ה-QMJHL, אחת מליגות הצעירים הראשיות של קנדה, ליגה בה שיחק גם רואה בצעירותו. הוא מילא בקבוצה שורה של תפקידים - סגן נשיא לענייני הוקי, מנכ"ל, ולבסוף גם מאמן. תחת מגוון תפקידיו אותם מילא בעת ובעונה אחת הוביל את הקבוצה לזכייה ב"ממוריאל קאפ" - אליפות שלוש ליגות הצעירים הראשיות של קנדה, ב-2006 - העונה הראשונה בה לקח על עצמו גם את תפקיד המאמן.

רואה, כמו גם שני בניו ששיחקו בקבוצה אותה אימן, היו מעורבים בשורה של תקריות אלימות בימיו בקבוצה. באחת מהן, ב-2008, נראה רואה בבירור מסית את בנו ג'ונתן, ששיחק כשוער בקבוצה, להיכנס לקטטה עם השוער היריב, במהלך שהוביל להליכים פליליים נגד ג'ונתן.

ב-2012 עזב רואה את תפקידיו בקבוצה והפך לפרשן בתוכנית הוקי מפורסמת בקנדה. למרבה האירוניה, שותפו לתוכנית היה מריו טרמבלה - המאמן איתו היה רואה מסוכסך, ושבעקבות הריב ביניהם עזב רואה את מונטריאול קנדיאנס 16 שנה קודם לכן.

רואה התקבל להיכל התהילה של ההוקי קרח ב-2006. חולצתו, מספר 33, הוצאה לגמלאות על ידי שתי הקבוצות בהן הצטיין - מונטריאול קנדיאנס וקולורדו אוולאנש.

קריירת אימון ב-NHL[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר ב-2009 צצו דיווחים על כך שקולורדו אוולאנש הציעה לרואה את תפקיד המאמן, לאחר שהידרדרה לתחתית הליגה. רואה דחה את הרעיון באותו זמן, אך אמר כי בכוונתו להגיע למשרת אימון ב-NHL בעתיד.

לקראת עונת 2013/14 הוצע שוב התפקיד לרואה, והפעם נענה רואה בחיוב והפך למאמן האוולאנש.

כבר בעונתו הראשונה הזניק רואה את הקבוצה בחזרה לצמרת. האוולאנש תחת רואה זכו באליפות הבית המרכזי עם 112 נקודות, והשוו את שיא המועדון עם 52 ניצחונות. אף על פי שהאוולאנש הודחו מוקדם מהצפוי בפלייאוף, זכה רואה בתואר מאמן העונה ב-NHL ועל כך הוענק לו גביע ג'ק אדמס.

עם זאת, בשתי העונות שלאחר מכן נכשלו רואה והאוולאנש ולא עלו לפלייאוף. בסיום עונת 2015/16 הודיע רואה על עזיבתו את תפקידו.

בינואר 2024 חזר רואה לאמן ב-NHL כשמונה למאמנה של ניו יורק איילנדרס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רואה גרוש ואב לשני בנים ובת. שני בניו שיחקו תחתיו כשאימן את קבוצת הצעירים קוויבק רמפרטס. הבכור, ג'ונתן, ששיחק כשוער, לא הפך לשחקן הוקי קרח מקצועני ופנה לעיסוק במוזיקה. בנו השני, פרדריק, ששיחק כחלוץ מרכזי בקבוצתו של אביו, הפך למקצוען, אך לא נבחר בדראפט ה-NHL ומשחק כיום בליגה משנית.

הישגים ופרסים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 4 זכיות בגביע סטנלי (1986, 1993 עם מונטריאול קנדיאנס; 1996, 2001 עם קולורדו אוולאנש)
  • זכייה באליפות ה-AHL עם שרברוק קנדיאנס
  • 3 זכיות בגביע קון סמיית' (1986, 1993, 2001) - השחקן היחד שזכה בגביע 3 פעמים
  • 3 זכיות בגביע וזינה (1989, 1990, 1992)
  • שיחק 11 פעמים במשחק ה"אול-סטאר" של ה-NHL
  • שיא NHL למשחקים בפלייאוף לשוער - 247 (מקום שלישי בין כלל השחקנים בהיסטוריה)
  • שיא NHL לניצחונות פלייאוף לשוער - 151
  • השוער הראשון בהיסטוריה שהגיע ל-1,000 משחקים ב-NHL (סיים עם שיא של 1029 משחקים; שיאו נשבר על ידי מרטן ברודר)

כמאמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטטיסטיקה בקריירה המקצוענית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פטריק רואה בוויקישיתוף