פסטיבל הרוק של טביליסי (1980)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסטיבל הרוק של טביליסי
Весенние ритмы. Тбилиси-80
עטיפת אלבום אוסף השירים שזכה בפסטיבל הרוק של טביליסי, האלבום יצא בשנת 1981
עטיפת אלבום אוסף השירים שזכה בפסטיבל הרוק של טביליסי, האלבום יצא בשנת 1981
סוג מהדורת פסטיבל מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
מיקום אולם הפילהרמונית הלאומית הגאורגית עריכת הנתון בוויקינתונים
מועדים
תאריכי פעילות 8 במרץ 1980 – 16 במרץ 1980 (9 ימים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסטיבל הרוק של טביליסי או הַקְּצָבִים של האביב, טביליסי-80רוסית: Весенние ритмы. Тбилиси-80) היה אירוע מוזיקלי שהתקיים בטביליסי גאורגיה הסובייטית (כיום הרפובליקה של גאורגיה), במשך כשבוע מ-8 במרץ - 16 במרץ 1980. האירוע היה פסטיבל הרוק הרשמי הראשון בברית המועצות, ונחשב לעיתים קרובות כנקודת מפנה בהיסטוריה הסובייטית ושל מוזיקת הרוק הרוסי.

ארגון הפסטיבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסטיבל נערך על ידי ארגון המלחינים של גאורגיה הסובייטית והמרכז לתרבות הנעורים של הקומסומול באולם הפילהרמונית הלאומית הגאורגית. המוזיקולוג הרוסי הידוע ומבקר הרוק הסובייטי הראשון, אנטמי טרוייצקי, היה מעורב מאוד בארגון המופע. המארגנים נהנו מתמיכה של מי שהיה המזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית בגאורגיה, אדוארד שוורדנדזה, שרצה בדרך זו לתעל את הרגשות החופש שהתעוררו בקרב הנוער הגאורגי שמעורבותו בפעולות התנגדות ולהרגיע את הדיסידנטים הנציונליסטים הגאורגים, בעקבות הפגנות טביליסי באפריל 1978, ורצה גם להצטייר כמנהיג ליברלי.

אף על פי שיש שיתארו את הפסטיבל כ"וודסטוק סובייטי", היה הפסטיבל ביסודו תחרות מוזיקלית מורשית על ידי השלטונות כשמטרתה המוצהרת הייתה "לקדם ולפתח את המוזיקה האנסמבלית-ווקלית הסובייטית המקורית... ולגלות מלחינים ונגנים כשרונים חדשים". צוות השופטים, שנבחר על ידי קבוצת מלחינים ומוזיקולוגים סובייטית שגובשו רשמית, הונהג על ידי יורי סאולסקי וכלל בין היתר את מורד קאז'לייב, גיה קאנצ'לי, קונסטנטין פבזנר, ולדימיר רובשבסקי, ארקדי פטרוב ואחרים.

רבים חשדו כי הפסטיבל הוא ניסיון של המוסדות הסובייטים לתעל את תנועת הרוק הסובייטית לכלי אידאולוגי שניתן לשליטה. אולם האירוע היה דמוקרטי במהותו בכך שאיפשר למבצעים חובבנים להתחרות בתנאים שווים מול המבצעים המקצוענים. מעל ל-20 מ-17 ערים ברחבי ברית המועצות לקחו חלק בפסטיבל. יחד עם זאת מספר להקות ידועות לא הוזמנו להשתתף בתחרות, ביניהם "האראקים" של סרגיי רודינצקי ו"ווסקרסניה" של אלכסיי רומנוב.

זוכי הפסטיבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרס הראשון בתחרות ניתן לשתי להקות. להקת הרוק, משינה ורמני (Машина времени), בראשות אנדריי מקרביץ' (Андрей Вадимович Макаревич), שהקסימו את הציבור בשירה לירית פואטית והתייצבו, בעקבות הצלחתם בפסטיבל, בשורה הראשונה של להקות הרוק בברית המועצות. הלהקה השנייה הייתה להקתו של גונאר גראפס (Gunnar Graps), מגנטיק בנד (Magnetic Band) מטאלין שבאסטוניה הסובייטית (כיום אסטוניה), שהציגה מוזיקה מעורבת ג'אז-רוק, בלוז ופאנק וצוינה בשל יצירות מופת אינסטרומנטליות.

הפרס השני בתחרות ניתן לשלוש להקות: להקת הארט רוק (רוק מתקדם) של אלכסנדר סיטקובצקי, אבטוגרף (Автограф), ממוסקבה, להקת גונד מאשגבאט שבטורקמניסטן הסובייטית (כיום טורקמניסטן), שניגן בסגנון ג'אז-רוק המבוסס על מלודיות פולקלוריסטיות טורקמניות ולהקת לבירינת מבתומי מאג'ריה הסובייטית, שניגנה קומפוזיציית נישואין פולק רוקית עם מוזיקה כורלית גאורגית מסורתית במשך חצי שעה.

להפתעת רבים, קיבלה, להקת הרוק קל הגאורגית המקצוענית, VIA-75, בראשות רוברט ברדזימאשווילי (რობერტ ბარძიმაშვილი), רק את המקום השלישי שאותו חלקה עם להקת דיאלוג בראשות האורגניסט קים ברייטבורג מדונצק שבאוקראינה הסובייטית (כיום אוקראינה), להקת אינטגרל שהייתה קבוצת של זמרים מסראטוב שברוסיה הסובייטית, ושרו בין היתר את השיר סוליקו שזכה למקום השמיני בתחרות, ולהקת טיפ-טופ מריגה שבלטביה הסובייטית (כיום לטביה), שאת הצלחתה היא חייבת בעיקר לזמר הרלד סימאניס.

הלהקה הגאורגית הפופולרית בליץ בראשות ולרי קוצ'רוב זכתה לפרס מיוחד, פרס הקהל. בשנת 1981 יצא אלבום כפול, של אוסף השירים שזכו בפרסים, בשם "הזוכים המעוטרים של פסטיבל ריתמוס האביב טביליסי-80" ("Лауреаты фестиваля "Весенние ритмы" Тбилиси") על ידי השלטונות הסובייטים בחברת תקליטים מלודיה (Μелодия).

הרבה מהלהקות המפורסמות של אותם ימים שהשתתפו בפסטיבל לא זכו בפרסים, ביניהם להקות הרוק הרוסיות: VIA-אריאל וסטאס נאמין, להקת אקווריום (Аква́риум) של בוריס גרבנשצ'יקוב (Бори́с Гребенщико́в). בשעת הופעתו המוזרה של גרבנשצ'יקוב הוא השכיב את הגיטרה. חבר השופטים של הפסטיבל נאלץ לצאת מהפסטיבל כאשר באותו זמן עלו מוזיקאים שתויים לבימה ועשו תנועות מגונות כלפיהם. אירוע זה זיעזע את המארגנים וגרם למעשה להחרמת הלהקה. הלהקה הצליחה בכל זאת להעמיד הופעה שנייה בגורי בכיכר רחבת ידיים ליד בית הולדתו של סטלין.

הפסטיבל צולם על ידי צוות טלוויזיה פיני וחלקים ממנו נכללו בסרט בן 40 דקות על הפסטיבל, שנקרא "רוק סובייטי".

השירים שזכו בפרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. משינה ורמני, "חרוסטלני גורוד"
  2. משינה ורמני, "סנג"
  3. אבטוגרף, אירלנדיה. אלסטר"
  4. לבירינת, "סכרתוולו"
  5. אבטוגרף, "פריסטגניט רמני בזופסנוסטי"
  6. אבטוגרף, "קפריז בליוז"
  7. אינטגרל, "סטרניה מיר"
  8. אינטגרל, "סוליקו"
  9. מגנטיק בנד, "ליידי בלוז"
  10. VIA-75, "סמצ'ובלו", מלודיה פולקלוריסטית גאורגית, ליריקה על ידי אקקי צרתלי
  11. מגנטיק בנד, "טרובדור און הייוואי"
  12. לבירינת, "מיה גרוּזיה"
  13. גונש, "רקה טוני"
  14. אינטגרל, "פודסנז'יניק"