פרנסיסקו וארלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנסיסקו וארלה
Francisco Varela
לידה 7 בספטמבר 1946
סנטיאגו צ'ילה
פטירה 28 במאי 2001 (בגיל 54)
פריז צרפת
ענף מדעי ביולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הרווארד
מנחה לדוקטורט טורסטן ויזל
מוסדות אקול פוליטקניק, סורבון, המכון הלאומי למחקר מדעי
תלמידי דוקטורט Antoine Lutz, Eugenio Rodríguez Vega עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מלגת גוגנהיים עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Amy Cohen-Varela (19872001) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים לאונור ורלה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנסיסקו חאווייר וארלה גרסיהספרדית: Francisco Javier Varela García‏; 7 בספטמבר 194628 במאי 2001), היה ביולוג, פילוסוף וחוקר מוח צ'יליאני. יחד עם הביולוג הומברטו מטורנה פיתח את המושג אוטופויזיס או "ייצור עצמי". נודע גם בשל פעילותו לקידום דו-שיח בין המדע לבין הבודהיזם.

ביוגרפיה וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וארלה נולד ב-1946 בסנטיאגו בצ'ילה. לאחר התיכון החל בלימודי רפואה באוניברסיטה האפיפיורית הקתולית של צ'ילה, אך בסופו של דבר סיים את לימודיו באוניברסיטת צ'ילה עם תואר בביולוגיה. לאחר מכן עשה דוקטורט בביולוגיה באוניברסיטת הרווארד בהנחיית טורסטן ויזל. התזה שלו עסקה בעיבוד מידע ברשתית העין של חרקים.

לאחר ההפיכה הצבאית בצ'ילה ב-1973 וארלה ומשפחתו גלו לארצות הברית ל-7 שנים. לאחר מכן חזר וארלה לצ'ילה ומונה לפרופסור לביולוגיה באוניברסיטת צ'ילה. ב-1986 עבר לצרפת, ולימד מדעים קוגניטיביים ותורת ההכרה באקול פוליטקניק, ולאחר מכן מדעי המוח בסורבון. מ-1988 עד מותו, הוא הוביל קבוצת מחקר והיה מנהל המחקר במרכז הלאומי למחקר מדעי. ב-1987 וארלה ייסד עם אדם אנגל את מכון התודעה והחיים, שנועד תחילה לתת חסות לסדרה של דיאלוגים בין מדענים והדלאי לאמה על הקשר בין המדע המודרני לבין הבודהיזם.[1] המכון ממשיך גם היום לקדם ולתמוך במחקר מדעי רב-תחומי בתחומים המשיקים למדע ומדיטציה ושיטות הגות שונות, במיוחד השיטה הבודהיסטית.[2]

וארלה מת ב-2001 בפריז ממחלת הצהבת לאחר שב-1998 עבר השתלת כבד.[3] הותיר ארבעה ילדים. בתו היא השחקנית, דוברת לאיכות הסביבה, ודוגמנית לאונור וארלה.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על בסיס הפילוסופיה הפנומנולוגית פיתח יחד עם הפסיכולוגית אלינור רוש והפילוסוף אוון תומפסון את המושג תודעה נטועת גוף לתיאור הקוגניציה והתודעה האנושית במונחים של מבנים מבוססי-פעולה שבהם הן מתהוות. מבנים אלה כוללים את הגוף (כמערכת הביולוגית, וכפי שנחווה באופן אישי) והעולם הפיזי עימו הוא מקיים אינטראקציה.[4] עבודתו של וארלה הפכה את המושג נוירופנומנולוגיה לפופולרי בתחום מדעי המוח. מושג זה משלב את הפנומנולוגיה של אדמונד הוסרל ושל מוריס מרלו-פונטי עם "מדע בגוף ראשון". כתב וערך מספר ספרים ומאמרים רבים בביולוגיה, נוירולוגיה, מדעי הקוגניציה, מתמטיקה, ופילוסופיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנסיסקו וארלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.mindandlife.org/about/history/
  2. ^ http://www.mindandlife.org/about/mission/
  3. ^ "Intimate Distances - Fragments for a Phenomenology of Organ Transplantation"
  4. ^ Varela, Francisco J., Thompson, Evan T., and Rosch, Eleanor. (1991). The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. Cambridge, MA: The MIT Press. ISBN 0-262-72021-3