פרנציסקוס מסאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנציסקוס מסאל, בציור הנמצא במנזר באוברונינג, בוואריה

פרנציסקוס מסאל, בשמו הצרפתי פרנסואה דה סאלצרפתית: François de Sales, בלטינית: Franciscus Salesius; ‏21 באוגוסט 1567, טירת סאל, טוראן-גלייר – 28 בדצמבר 1622, ליון) היה איש דת קתולי צרפתי, בישוף של ז'נבה. הוכרז לקדוש ומורה של הכנסייה הקתולית וכונה בקרב חסידיו "מורה האהבה". הוא היה בן למשפחת אצילים שבחר בחיי נזירות תוך ויתור על כל תאריו ונודע כדרשן מחונן וכאחד התאולוגים הנוצרים החשובים. השפעתו בכנסייה ומחוצה לה הייתה רבה, לרבות בקרב מונרכים כמו הדוכסים של סבויה, קרלו אמנואלה הראשון וויקטור אמדאו הראשון, וכן מלכי צרפת, אנרי הרביעי ולואי השלושה-עשר. פרסומיו המודפסים בעקבות המצאת הדפוס, היו למעין עיתונים קתולים ראשונים.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנסואה דה סאל נולד בטירת סאל (Château de Sales) על יד טוראן - גלייר (Thorens-Glières) במחוז סבואה עילית (סבויה עליונה) בצרפת. למד באוניברסיטאות בפריז ובפדובה ובשנת 1594 הוסמך ככומר. פעל רבות לשיקום הדת הקתולית באזורי הולדתו והטיף תוך השתדלות רבה ובהצלחה בקרב המאמינים הקלביניסטים מדרום לאגם ז'נבה. בשנת 1602 נבחר לבישוף של ז'נבה, עם מושבו באנסי. תואר כמנהיג רוחני אמיתי ביחס לצאן מרעיתיו ולאנשי הדת, על ידי מתן דוגמה אישית וכתיבת ספרים. כתביו הידועים ביותר הם "פילותיאה" ו"תיאוטימוס".

יחד עם ז'אן דה שנטל, ייסד פרנציסקוס דה סאל את המסדר "ביקור מרים" או מסדר הסלזיאניות. פרנציסקוס מסאל מת בליון בשנת 1622. ב-24 בינואר 1623 גופתו הועברה לאנסי.

הוא הוכר כקדוש על ידי הכנסייה הרומית קתולית והיום 24 בינואר הוכרז כחגו. נחשב לפטרון של סופרים והעיתונאים הקתולים.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במאה ה-19 הכומר ג'ובאני בוסקו הקים את מסדר הסלזייאנים שנקרא לזכרו של פרנציסקוס מסאל. למסדר סניף פעיל בשכונת מוסררה בירושלים.
  • מספר יישובים נושאים את שמו: סן פרנסואה דה סאל במחוז סבואה, בצרפת, ושלוש עיירות בקוויבק בקנדה: סן-פרנסואה-דה לה רויווייר-דו-סוד, סן-פרנסואה-דה-ל'יל ד'אורליאן וסן-פרנסואה-דה-סאל.
  • נושאים את שמו כמה מוסדות חינוך צרפתים: המכללה (קולז') ובית הספר התיכון סן-פרנסואה-דה-סאל בעיר אברה, וכן מכללה ובית ספר תיכון בעיר טרואה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנציסקוס מסאל בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא קדושים נוצרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.