פרנק קפרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנק קפרה
Frank Capra
לידה 18 במאי 1897
Bisacquino, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בספטמבר 1991 (בגיל 94)
לה קווינטה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Coachella Valley Public Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Francesco Rosario Capra עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת סרט תעמולה, קומדיה מטורפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת איטליה, איטליה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1922 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג Helen Howell (19231928) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים פרנק קפרה הבן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרנק קפרה

פרנק קפרהאיטלקית ואנגלית: Frank Capra;‏ 18 במאי 18973 בספטמבר 1991) היה במאי קולנוע, מפיק ותסריטאי איטלקי-אמריקני, זוכה ארבעה פרסי אוסקר, אשר נודע בעיקר בזכות קלאסיקת חג המולד "אלו חיים נפלאים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם פרנצ'סקו רוסריו קפרהאיטלקית: Francesco Rosario Capra) בפרובינציה פלרמו שבאי סיציליה, איטליה, למשפחה מרקע נוצרי. בשנת 1903, כשהוא בן שש, עבר עם משפחתו לארצות הברית. הם השתקעו בלוס אנג'לס, ושם קפרה למד הנדסה כימית. הוא התגייס לצבא ארצות הברית כחודש וחצי לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה, אולם חלה בשפעת הספרדית ונאלץ להשתחרר בתום שירות של פחות מחודשיים.

הוא החל את דרכו בתעשיית הקולנוע האמריקנית כבמאי סרטי ראינוע החל משנת 1922. ב-1930 החל קפרה לעבוד עם האל רוץ' ומאק סנט, וכתב תסריטים לקומדיות הסלפסטיק שלהם. הוא חתם חוזה באולפני קולומביה, וב-1934 ביים את הקומדיה המצליחה "זה קרה לילה אחד", שזיכתה אותו בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר (גם השחקן בתפקיד הראשי, קלארק גייבל, זכה באוסקר על משחקו בסרט). מכאן החלה הקריירה של קפרה לפרוח. הוא ביים את "גברת ליום אחד", "ברודוויי ביל" ו"מר דידס הולך העירה", כולן קומדיות שהציגו את הצד האנושי שבדמויות. בסרטו "אופק אבוד", לדוגמה, הציג קפרה את סיפורה של קבוצת מטיילים בהרי ההימלאיה, החיים באוטופיה.

ב־1938 ביים את "הן לא תקחהו עמך", סרט שזכה בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר וזיכה את קפרה בשנית בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר. שנה אחר כך ביים את מר סמית הולך לוושינגטון, סרט שנחשב לאחד הסרטים הגדולים שהופקו אי פעם בהוליווד. בסרט מגלם ג'יימס סטיוארט איש ישר-דרך, הנבחר לשמש סנאטור כחלק מקנוניה פוליטית. כשהוא מבין זאת הוא מתנער מן המזימה ומראה לכולם מה זו דמוקרטיה. הסרט היה מועמד ל-11 פרסי אוסקר ומיצב את קפרה כאחד מגדולי הבמאים האמריקנים בתקופתו.

בהמשך ביים קפרה קומדיות מצליחות כ"פגוש את ג'ון דו" ו"רעל ותחרה". ב-1946 ביים את סרטו הגדול מכולם, "אלו חיים נפלאים". למרות שבזמנו היה הסרט כישלון קופתי, הוא קיבל חמש מועמדויות לאוסקר, כולל לסרט ולבמאי, וזיכה את קפרה בפרס גלובוס הזהב על הבימוי. הסרט זכה לעדנה מחודשת עם בואה של הטלוויזיה, אז שודר כל שנה בערב חג המולד ועם השנים היה לסרט הכריסטמס האולטימטיבי. קפרה יצר את הסרט על פי כל המרכיבים שאפיינו את סרטיו בעבר. זוהי דרמה סנטימנטלית אודות אב שנקלע למשבר פיננסי בחייו ושוקל התאבדות. מלאך היורד מן השמיים מראה לו אלו חיים נפלאים יש לו, למעשה. לאחר מכן ביים דרמה קומית על פי ספרו זוכה פרס פוליצר של ראסל קרוז "מצב האומה", בה כיכבו ספנסר טרייסי וקתרין הפבורן, והמשיך בבימוי קומדיות הוליוודיות קלילות. סרטו האחרון היה גרסה שנייה לסרטו מ־1933, "גברת ליום אחד" בכיכובם של גלן פורד ובטי דייוויס, עליו קיבל קפרה מועמדות לאיגוד הבמאים האמריקני.

קפרה מת בשיבה טובה, בשנת 1991, בגיל 94. בנו, פרנק קפרה ג'וניור ונכדו פרנק קפרה השלישי ממשיכים את דרכו בתעשיית הקולנוע האמריקנית. האחד כמפיק והשני כעוזר במאי ובמאי משנה וכמו כן גם כמפיק.

הישגים ראויים לציון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנק קפרה בוויקישיתוף