פרשרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרשרון
ארץ מוצא צפון צרפת
תכונות
משקל 850 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 170 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מיון
משפחה סוסיים
מין סוס רמכי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סוס פרשרון אפור בתצוגה
שלושה סוסי פרשרון רתומים למחרשה

פרשרוןצרפתית: Percheron) הוא גזע סוס עבודה כבד, אשר מקורו מעמק הואיסן (Huisne), בפרובינציית פרש (Perche) לשעבר, בצפון צרפת. זהו סוס המיועד למשיכת עגלות משא וציוד חקלאי ומכאן שיוכו לקבוצת סוסי ה"דראפט" (draught horse בבריטניה, draft horse בארצות הברית). הפרשרון הוא אחד מגזעי הסוסים החזקים והכבדים ביותר. צבעי הסוס הם בדרך כלל אפור או שחור. סוסים אלה שריריים מאוד וידועים כסוסים נבונים המוכנים לעבודה קשה. אף שמקורם המדויק אינו ברור, אבותיו של הפרשרון היו כבר בעמק פרש במאה ה-17. גזע סוס זה הושבח במקור לשימוש כסוס מלחמה. עם הזמן החלו משתמשים בו אף למשיכת עגלות נוסעים, ומאוחר יותר הפך לסוס עבודה בחקלאות ולגרירת משאות כבדים. בשלהי המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19 הורבעו סוסות מגזע זה עם סוס ערבי. בשלהי המאה ה-19 יוצא הפרשרון מצרפת לארצות הברית ולמדינות אחרות, ובשנת 1883 נוסד ספר הגזע של הפרשרון בצרפת.

לאחר שינויים שונים, מאז 1934 מנוהל בארצות הברית ספר גזע לפרשרון. בתקופת מלחמת העולם הראשונה שימשו סוסי פרשרון רבים בשרות הצבא הבריטי. בשנות ה-30 סוסי פרשרון היוו 70% מכלל סוסי ה"דראפט" בארצות הברית, אולם מספרם פחת באופן ניכר לאחר מלחמת העולם השנייה. לאחר שנים של שפל, החל מספר סוסי הפרשרון בארצות הברית לעלות, ובשנת 2009 נרשמו כ-2,500 סייחים בספר הגזע האמריקאי של הפרשרון. סוס זה משמש אף בתחילת המאה ה-21 כסוס עבודה, בעיקר בחוות חקלאיות קטנות ופחות ממוכנות, ובצרפת חלק מענף סוסי הפרשרון מיועד לבשר. סוסי פרשרון גזעיים משמשים בעבודות יערנות, לגרירת עגלות נוסעים, לגרירת ציוד חקלאי, ואף לתחרויות רכיבה וקפיצות. דיסנילנד פריז הוא בעליו של המספר הגדול ביותר של סוסי עבודה מגזע פרשרון באירופה, והם משמשים לגרירת קרוניות נוסעים ברחוב הראשי של ארצות הברית.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצרפת קיימת העדפה לסוסי פרשרון גדולים, בגובה הנע בין 155 ל-185 ס"מ, ומשקלם בין 500 ל-1200 ק"ג. בארצות הברית קיימת העדפה לסוסי פרשרון קטנים יותר, גובהם נע בין 168 ל-180 ס"מ בשיא הגב, אף שלסוסי הגזע טווח גבהים הנע בין 152 ל-193 ס"מ. משקלו הממוצע של הפרשרון בארצות הברית הוא 860 ק"ג, אף שהמשקל המקסימלי הוא 1200 ק"ג. הסוסים אפורים או שחורים בצבעם, אף שבספר הגזע האמריקאי מותר גם רישומם של סוסים בצבעי Bay (גוף בצבע חום-אדמוני, בעוד הרעמה, הזנב, שולי האוזניים וחציין התחתון של הרגליים שחור), Roan (שער לבן וצבעוני בתערובת שווה על הגוף, בעוד הראש, הרעמה וחלקן התחתון של הרגלים (מכונה "גרביים") בצבע אחיד), וערמוני. בצרפת ובריטניה ניתן לרשום בספר הגזע רק סוסים אפורים או שחורים. לסוסים רבים כתמים לבנים על ראשם ורגליהם, אולם יש סוסים עם כתמים לבנים רבים, אינם רצויים. לראש הפרשרון פרופיל ישר, מצחו רחב, עיניו גדולות ואוזניו קטנות. חזהו עמוק ורחב, אחוריו ארוכות וישרות. רגליו נקיות משיער ארוך ושריריות. הפרשרון מתואר כסוס גאה, עירני, נבון ומוכן לעבודה. סוסים אלה נחשבים כמסתפקים במועט ומזגם נוח. גזע זה מסתגל היטב לתנאי חיים ומזג אוויר שונים. במאה ה-19 סוסים אלה היו ידועים כמי שמסוגלים לדהור עד 60 ק"מ ביום בקצב טרוט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]