צ'או יון-פאט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'או יון-פאט
周潤發
צ'או יון-פאט, 2007
צ'או יון-פאט, 2007
לידה 18 במאי 1955 (בן 68)
הונג קונג
סוגה מועדפת קנטופופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה העממית של סין, הונג קונג עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1973 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Liu Po Shan Memorial College עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Jasmine Tan (1986–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • Idy Chan עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • כוכב בוהיניה כסוף (2003)
  • פרס סוס הזהב לשחקן הטוב ביותר (1985)
  • פרס סוס הזהב לשחקן הטוב ביותר (1987) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין זהו שם סיני; שם המשפחה הוא צ'או.

צ'או יון-פאטסינית: 周潤發; בפין-יין: Zhōu Rùnfā; ‏נולד ב־18 במאי 1955) הוא שחקן קולנוע סיני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'או נולד בהונג קונג לאם מנקה וחוואית ולאב אשר עבד בתאגיד רב-לאומי של נפט, וגדל בסביבה כפרית באיי למה בבית ללא חשמל. פאט הוא ממוצא האקה. כשהיה בן 10 עבר ביחד עם משפחתו לקאולון ובגיל 17 נשר מבית הספר במטרה לעזור למשפחתו כלכלית. הוא עבד במספר עבודות בין היתר: נהג מונית, עבד במלון ומוכר מצלמות. חייו של צ'או השתנו כאשר התקבלה פנייתו לעיתון מקומי והוא התקבל לרשת הטלוויזיה המקומית "TVB", הוא חתם על חוזה לשלוש שנים בתחנה ושם ערך את הופעתו הראשונה על המסך. הוא התפרסם בעיקר בזכות ההופעות שלו באופרות סבון מקומיות שזכו גם להכרה בינלאומית.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפרסום הראשוני שלו זכה צ'או בשנת 1980 בסדרה המקומית "הסכר", תפקידו בסדרת הפשע העניקה לו מעמד של כוכב בקנה מידה מקומי בהונג קונג. הסדרה היא הפופולרית ביותר בתולדות הונג קונג וזכתה להערצה בכל רחבי היבשת האסייתית. למרות שנהנה מהצלחת קריירת הטלוויזיה שלו רצה צ'אולשחק בסרטים, לאחר הופעות במספר סרטים מקומיים דלי תקציב הוא לוהק על ידי הבמאי הסיני ג'ון וו לדרמת הפעולה "אויב המחר", הסרט הרווחי ביותר בהונג קונג באותם זמנים ואחד הרווחים ביותר באסיה. על תפקידו זכה צ'אומלבד הערצה גם בפרס ה"אקדמיה הקולנועית של הונג קונג". לאור ההצלחה הפסיק פאט את הופעותיו בסדרות טלוויזיה והחל לשחק בסרטי אקשן מקומיים אשר כללו את: "עיר בלהבות" ו"מגע מלא" של הבמאי הסיני רינגו לאם, סרטי ההמשך ל"אויב המחר", "הרוצח" ו"בריון קשוח" של ג'ון וו שנתן לקוונטין טרנטינו השראה לסרטו הראשון "כלבי האשמורת". למרות שרוב תפקידיו של פאט במהלך הקריירה היו רציניים הוא הספיק לשחק גם בכמה קומדיות מקומיות שעל אחת מהן הנקראת "הזנב של הסתיו" קיבל את פרס "סוס הזהב היוקרתי" שמוענק לשחקנים בקומדיות המוצלחות ביותר באסיה. בעקבות ההופעות שלו קיבל פאט ביקורות נלהבות מכל רחבי העולם כולל מעיתון הלוס אנג'לס טיימס שכינה אותו "השחקן הכי מדליק בעולם". בהיותו כוכב בהונג קונג עבר פאט להוליווד בשלהי שנות ה-90, המעבר לא היה פשוט וההצלחה שלה זכה בעיר הולדתו לא מיהרה לחזור בארצות הברית ושני סרטיו הראשונים שלו "רוצחים בהמתנה" ו"המושחת" שהיו זניחים למדי ואכזבה מבחינת ההכנסות.

הצלחתו הראשונית של פאט בהוליווד הגיעה מכיוון לא צפוי, פאט שהיה רגיל לשחק בסרטי אקשן ופשע לוהק לתפקיד רומנטי דרמטי חריג מבחינתו באותה תקופה לצד ג'ודי פוסטר בסרט מועמד 2 פרסי אוסקר "אנה והמלך". בשנת 2000 כיכב פאט ביצירת המופת של אנג לי "נמר, דרקון", הסרט היה מועמד ל-10 פרסי אוסקר וזכה באחד. בסרט גילם פאט את דמותו של לוחם הסמוראי לי, שם דבר באומנות הקונג פו שעל סף פרישה ללא חרבו האהובה וללא יו (מישל יהו) אהבתו הבלתי ממומשת. ב-2003 שיחק פאט בסרט המדע בדיוני, פעולה "נזיר חסין אש" שמבוסס על ספר קומיקס, שבו גילם נזיר אומן באמנויות לחימה שייעודו הוא לשמור על מגילה עתיקה בעלת כוחות מיוחדים. הסרט נכשל בקופות וגם אצל הביקורות. ב-2006 שיחק פאט בדרמת האקשן הרומנטית הסינית "קללת פרח הזהב". בשנת 2007 שיחק פאט בחלק השלישי של סדרת סרטי שודדי הקאריביים, "שודדי הקאריביים: סוף העולם" בדמותו של הקיסר פינג, לורד שודדי הים בסינגפור ומפקד על ספינה סינית בשם "Empress" (קיסָרית), למרות שדמותו עוררה שערורייה בקהילה הסינית. ב-2009 שיחק פאט בסרט "דרגון בול: אבולוציה" המבוסס על המנגה וסדרת האנימציה היפנית המפורסמת "דרגון בול Z", בסרט גילם פאט את דמותו קאמה סנין, מאמנם של גוקו וקרירין. הסרט נכשל בהכנסות ועוררה זעם אצל המעריצים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'או התחתן עם השחקנית קנדיס יו ב-1983 והתגרש ממנה לאחר תשעה חודשי נישואים. ב-1986 התחתן עם יסמין צ'אן עמה הוא חי עד היום. לזוג אין ילדים.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'או יון-פאט בוויקישיתוף