צ'ארלס קונדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס אדוארד קונדר
Charles Edward Conder
לידה 24 באוקטובר 1868
טוטנהאם, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בפברואר 1909 (בגיל 40)
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אקדמיה ז'וליאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות A holiday at Mentone עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס אדוארד קונדראנגלית: Charles Edward Conder ‏; 24 באוקטובר 18689 בפברואר 1909) היה צייר, ליטוגרף ומעצב יליד אנגליה. הוא היגר לאוסטרליה והיה דמות מפתח באסכולת היידלברג.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונדר נולד בטוטנהאם, מידלסקס, הבן השני, מתוך שישה ילדים, של ג'יימס קונדר, מהנדס אזרחי ומרי אן איירס. הוא בילה כמה שנים כילד צעיר בהודו עד למות אמו (בת 31 שנים) ב-14 במאי 1873 בבומביי, אז היה צ'ארלס בן ארבע והוא נשלח חזרה לאנגליה ולמד במספר בתי ספר, כולל פנימייה באיסטבורן, בה למד משנת 1877. הוא עזב את בית הספר בגיל 15, ואביו שהיה איש דתי מאוד, התנגד לנטיותיו האמנותיות של צ'ארלס, והחליט כי עליו ללכת בדרכו כמהנדס אזרחי.[2]

בשנת 1884, בגיל 16, הוא נשלח לסידני, אוסטרליה, שם עבד אצל דודו, מודד קרקעות של ממשלת ניו סאות' ויילס. עם זאת הוא לא אהב את העבודה והעדיף לצייר את הנוף במקום לסקור אותו. בשנת 1886 הוא עזב את התפקיד והפך לאמן ב"חדשות סידני המאוירות", שם היה בחברת אמנים אחרים כמו אלברט הנרי פולווד, פרנק מהוני ובנג'מין אדווין מינס. הוא גם השתתף בשיעורי הציור של אלפרד ג'יימס דפלין והצטרף לחברת האמנות של ניו סאות' ויילס.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1888 עבר קונדר למלבורן שם פגש אמנים אוסטרלים נוספים ובהם ארתור סטריטון, וחלק סטודיו עם טום רוברטס, אותו פגש בעבר בסידני. הוא היה במחסור במזומנים. קונדר היה גבר אטרקטיבי, נראה ששילם את חובו לבעלת הבית ביחסים מיניים איתה, וחלה בעגבת, שפגעה בהמשך חייו. במהלך שנתיים במלבורן, עבד קונדר עם שאר חברי האסכולה והפיק מספר יצירות מפורסמות, כולל "תחת שמש הדרום", ציור שמראה בבירור את אור השמש הבוערת והשממה שיכולים להיגרם על ידי הבצורת האוסטרלית.[3]

בשנת 1890 עבר לפריז ולמד באקדמיה ז'וליאן, שם התיידד עם כמה אמני אוונגרד.

צ׳ארלס קונדר, יציאת ״המזרח״ מנמל סידני

ציורו הגדול בסידני, "יציאת המזרח נמל סידני" (1888)[4] היה שיא של שליטתו החדשה של קונדר בצורה ובמכחול. צויר מנקודת התצפית של חדר בקומה העליונה במלון המשקיף על הנמל הסואן ומסלולי המעבורת שהייתה בסבב מעגלי בנמל סידני. עבודה זו מתארת את סצנת הרציף ברגע שבו הספינה יוצאת לשייט שלה לאנגליה.

נושא של נופי רחוב עירוניים תוססים ותנאי אווירה לחה הייתה נושא שמקורו באמנות היפנית ורמזה על השפעת עבודתו של ג'יימס אבוט מקניל ויסלר יליד אמריקה, אשר נתן השראה לדור של אמנים בינלאומיים הבקיאים בעקרונות האימפרסיוניזם הצרפתי. לאחר מכירה מוצלחת של יצירה זו לגלריית האמנות של ניו סאות' ויילס, קונדר יצא למלבורן באוקטובר 1888 כדי להצטרף לרוברטס ולחוג הציירים שעבד שם. הוא חזר לאירופה בשנת 1890, שם היה מעורב באופן מלא עם אמנים וסופרים מובילים וביניהם אנרי טולוז-לוטרק, אוסקר ויילד ואוברי בירדסלי.

קונדר היה אדם אוהב חיים שצייר בגישה הומוריסטית לעיתים קרובות. בעת ששהה אצל טום רוברטס בסטודיו המפורסם שלו בגרוסוונור, הוא צייר חופשה במנטונה (1888), המציגה גברים ונשים בחוף נרגעים כשהם לבושים מכף רגל עד ראש - הגברים בחליפות וכובעים; הנשים בשמלות ארוכות וחגורות עם מגפיים וכובעים יפים. האיש והאישה שבחזית הציור פונים זה לזה, אך ייתכן שהם מעוניינים אחד בשני, כל אחד מהם מתבונן בזולת בזווית העין. מצב הרוח הוא של אלגנטיות פשוטה ועם תחושה נינוחה, שכן ברקע אנשים מטיילים לאורך החוף למרחקים. הקומפוזיציה של הציור הושאלה אולי מיצירה של ויסלר. קנדר בין ציירים אחרים כמו פרדריק מק'קבין הושפע באופן ישיר או עקיף מויסלר.

אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונדר עזב את אוסטרליה בשנת 1890, ובילה את שארית חייו באירופה, בעיקר בבריטניה, אך ביקר בצרפת בהזדמנויות רבות. האמנות שלו התקבלה טוב יותר בבריטניה מאשר בפריז. בשנת 1892 צייר אנרי דה טולוז-לוטרק את דיוקנו, הנמצא בבעלות הגלריה לאמנות של אברדין.

בשנת 1895 הגיע קונדר לדייפ בניסיון להתרועע בקרב הקהילה האמנותית והמשפחות האנגליות עם בנותיהן האטרקטיביות, כפי שתיארה סימונה פקנהאם במחקרה על הקהילה האנגלית שם לפני מלחמת העולם הראשונה. חבריו זכרו אותו כ "אדם חולה, שאינו מסוגל להתמודד עם המציאות". למרות זאת יכולותיו של קונדר כאמן היו אז בשיאם.[5] הוא המשיך לצייר, אך תפוקתו נפגעה קשות ממצב הבריאותי הרעועה כולל שיתוק חלקי.

חיים מאוחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נישא לאלמנה עשירה, סטלה מאריס בלפורד (לבית מקאדמס) בשגרירות בריטניה בפריז ב-5 בדצמבר 1901, שהעניקו לו ביטחון כלכלי. עבודותיו המאוחרות אינן נחשבות כמו ציוריו האוסטרלים הקודמים.

הוא בילה את השנה האחרונה בחייו בסנטוריום, ומת שם - מעגבת. לאחר מותו עבודתו של קונדר זכתה לדירוג גבוה על ידי אמנים בולטים רבים כמו פיסארו ודגה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס קונדר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ursula Hoff, 'Conder, Charles Edward (1868–1909)', Australian Dictionary of Biography, Vol. 3, MUP, 1969, pp 446–447.
  2. ^ Gibson, Frank & Dodgson, Campbell. Charles Conder; his life and work (London: John Lane, 1914).
  3. ^ Artist's Footsteps, www.artistsfootsteps.com
  4. ^ Conder, Charles (1888). "Departure of the Orient - Circular Quay". AGNSW collection record. Art Gallery of New South Wales.
  5. ^ Simona Pakenham, Sixty Miles from England, p.145-148.