צבי בן הבעל שם טוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי בן הבעל שם טוב
לידה 1725 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בדצמבר 1779 (בגיל 54 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 12 בדצמבר 1779 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו אברהם גרשון מקיטוב, הבעל שם טוב עריכת הנתון בוויקינתונים
אב הבעל שם טוב עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אהרן מטיטיוב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי צבי בן רבי ישראל (תפ"ה בערך — ז' בטבת תק"ם) היה בנו ותלמידו של רבי ישראל בעל שם טוב מייסד תנועת החסידות.

תולדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשנת תפ"ה, לערך. היה תלמידם של אביו וכן של דודו, רבי אברהם גרשון מקיטוב. קיימת מסורת חב"דית שלפיה, לאחר פטירת הבעל שם טוב בשנת תק"כ, הנהיג את תלמידי אביו לתקופה קצרה, ואז העביר את ההנהגה לתלמידו של אביו, רבי דב בער ממעזריטש[1].

רבי צבי נישא למלכה[2], ממנה נולדו לו ילדיו[3]. לאחר פטירת אשתו הראשונה נישא לביילא, בתו של רבי שמואל חסיד מפינסק. אחר נישואיו עבר לגור בפינסק על יד חותנו ופתח שם בית כנסת. נפטר בז' בטבת תק"מ ונקבר בפינסק.

שושלתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנו, רבי דב בער, כיהן כאדמו"ר באולינוב, והיה בעל מופת גדול. בנו של רבי דב בער היה רבי צבי הירש שכיהן כאדמו"ר בצ'ודנוב. בתו סימא הייתה נשואה פעמיים. שמו של בעלה הראשון לא ידוע וממנו ילדה את בתם אדל ליבא. בעלה השני היה רבי צבי מנחם אוירבך בנו של רבי זושא מאניפולי. בתה אדל ליבא נישאה לאחיה החורג רבי אלימלך, בנו של רבי צבי מנחם ולאה בתו של רבי משה מאיבניץ. בנו של בנו רבי צבי היה רבי אהרן מסלחוב חתן רבי דב בער מטלוסט.
  • בנו רבי אהרן מטיטיוב לא שימש כאדמו"ר. התגורר בקונסטנטין ולאחר מכן עבר לטיטיוב. בסוף ימיו עבר לפאבלוץ'. על צאצאיו נמנים חלק מאדמו"רי צ'רנוביל.
  • בנו רבי ישראל כיהן כאדמו"ר בפבליץ'. כונה רבי ישראל השותק.
  • בתו שיינא רחל אשת רבי יעקב בנו של הרב מנחם מן ('מנלה') מקרלין (דודו של רבי אהרן הגדול מקרלין). גדל אצל רבי שלמה מקרלין[4]. עלה בסוף ימיו לטבריה עם בנו רבי נפתלי צבי[5] (שהיה מכונה בטבריה 'ר' הערש בעלשמ'ס' על שם היותו נינו של הבעל שם טוב). אחיו של רבי יעקב, רבי יצחק (ארצ'ייק) נסע אף הוא לארץ ישראל אך אונייתו נטבעה בדרך. רבי יעקב נפטר בכ"א בכסלו תקצ"ד. בנו רבי צבי נפטר בכ"ז באלול תרכ"ד.
  • בתו רייזל אשת רבי משה זאב אוירבך[6] התגורר בחמלניק. חתנו של רבי משה זאב היה רבי דב בער מחווסטוב בנו של רבי ישראל חיים מלודמיר (בנו של רבי אברהם המלאך וחתנו של רבי שלמה מקרלין).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוסף ירוחם פישל הגר, אבן ישראל: תולדותיהם של צדיקים ראשונים כמלאכים הקדוש רבי צבי ממעזיבוז-פינסק זי"ע... ובנו הקדוש רבי אהרן מטיטיוב זי"ע, ירושלים, תש"ס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרב ד"ר יצחק אלפסי, רבי ישראל בעל שם טוב - חייו ותורתו, באתר דעת
  2. ^ יש השערה שאחותה הייתה אשת רבי אברהם שמשון מרשקוב בנו של רבי יעקב יוסף מפולנאה אך אינה מבוססת. ראו גם באידישע וועלט פארומס בסוף העמוד.
  3. ^ לפי מקור אחר (מובא במאמר בקובץ בית אהרן וישראל) בתו רייזיל נולדה מאשתו השנייה.
  4. ^ יחד עם רבי שלום שכנא ורבי ישראל חיים בני רבי אברהם המלאך ורבי אשר מסטולין (הראשון).
  5. ^ כאן כתוב שהיה חתנו של רבי ישראל מפיקוב בנו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב.
  6. ^ אביו של רבי משה זאב היה רבי אברהם דב מפולנאה חתנו של רבי יעקב יוסף מפולנאה.