קואופטציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קואופטציה הוא מושג מתחום הסוציולוגיה, ומתייחס לדרך ההתמודדות אל מול מנהיגים או נציגים המפריעים או עשויים להפריע לפעילותו של ארגון מסוים - כשהם פועלים מחוצה לו - זאת באמצעות צירופם לארגון עצמו, ובכך מתן אפשרות לאנשים אלו להשפיע על הארגון מבפנים. הארגון למעשה מציע לאנשים אלו להצטרף ולקבל תפקיד רשמי בארגון, על מנת לרתום את כישוריו של האדם עצמו לטובת הארגון, בתור חלק מהמנגנון, ולמנוע הפרעה לתפקודו של הארגון כאשר האדם נמצא מחוצה לו. כמו כן, פעולה זו עשויה לתרום למניעת התגבשותה של אופוזיציה יעילה מטעם גורמי חוץ, בשל גיוסם של המוכשרים מבין חבריה לשורות הארגון בשיטה זו.

דוגמה לפעילות של קואופטציה היא מינוי של יו"ר אגרסיבי של ועד עובדים לחבר הנהלת המפעל (בדרך כלל בתחום משאבי אנוש), ובכך ניטרולו של ועד העובדים הלוחמני.

עם זאת, פתרון זה בעייתי ממספר סיבות, אף שלעיתים הוא יעיל לטווח קצר. מחד, שימוש תכוף בו עלול להחדיר לארגון עצמו גורמים שאינם שותפים לאידאולוגיה השלטת בו, ובכך לפגוע בכוחו של הארגון מבפנים, ומאידך, הדבר עשוי ליצור התמרמרות פנימית בארגון כתוצאה מחוסר השוויון למול שאר העובדים בחברה, שאינם זוכים לתנאים להם העובד החדש זוכה.

בתחום הפוליטי הדבר בא לידי ביטוי בכך שהאליטה הפוליטית הישנה מחבקת ומאמצת לתוכה מנהיגים חברתיים מיליטנטיים והופכת אותם לפוליטיקאים מתונים ומערכתיים יותר. דוגמה טובה היא יושקה פישר, שהחל את דרכו כמהפכן אנרכיסט בתקופת הלימודים באוניברסיטה, כחבר דומיננטי בהתאחדות הסטודנטים. פישר עבר בהדרגה תהליך מלא קואפטציה פוליטית ששיאה היה עם הגעתו לצמרת האליטה הפוליטית, כשכיהן בתפקיד שר החוץ וסגן הקנצלר של גרמניה.

דוגמה נוספת לקואופטציה ניתן למצוא בהיסטוריה של האימפריות. הקושי בניהול האוכלוסייה העצומה חייב שליטים אימפריאליים לתת מידה מסוימת של עצמאות ניהולית למלכים מקומיים. מכאן הגיע התואר 'מלך המלכים' לשליטים כמו כורש באימפריה הפרתית, ג'יאוורמן השני באימפריה החמרית והיילה סילאסי, קיסר אתיופיה .

במסגרת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, יש הרואים[1] ברשות הפלסטינית דוגמה לקואופטציה מסוימת שעבר ארגון אש"ף - מארגון שהוקדש ללוחמה בישראל ל'קבלן ביטחון' שלה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אבשלום בן צבי, האם אפשר לעשות קואופטציה לחמאס, ‏12-04-2020
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.