קינג'יקיטילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קינג'יקיטילה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה המאה ה־19
מטומבי, מזרח אפריקה הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 4 באוגוסט 1905 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קינג'יקיטילהגרמנית: Kinjikitile Ngwale) היה רופא אליל טנזני אשר התפרסם כמנהיג מרד המאג'י מאג'י נגד האימפריה הקולוניאלית הגרמנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינג'יקטילה נולד בתאריך לא ידוע באזור מטומבי אשר השתייך למזרח אפריקה הגרמנית - קולוניה של הקיסרות הגרמנית באזור טנזניה המודרנית. ב-1904 נעלם קינג'יקיטילה מביתו, וחזר כעבור מספר ימים כשהוא טוען כי שוכנת בתוכו רוח בשם הונגו (Hongo) הלובשת צורה של נחש.[1] קינג'יקיטילה טען כי באמצעות הונגו הוא הצליח ליצור קשר עם אלוהות בשם "בוקרו" (Bokero), וכי הוא ציווה עליו לסלק את הגרמנים מאפריקה. קינג'יקיטילה דרש מהשבטים להפסיק את המלחמות הפנימיות ביניהם, ולהתאחד למלחמה באויב הלבן. הוא שכנע את מאמיניו כי הקשר שלו עם הונגו מקנה לו כוחות על-טבעיים שאותה הוא יכול להעביר גם אליהם עזרת שיקוי קסמים שהכין, אותו היה עליהם למרוח על גופם, או בעזרת שתיית "מים קדושים" מהרי אולוגורו (Uluguru). השיקוי לא היה אלא תערובת של מים עם גרגרי דוחן ושמן אבל ההמונים האמינו כי משיחת החומר הנוזלי על גופם תהפוך אותם לבני אלמוות ותגרום לכדורי הגרמנים להתמוסס ולהפוך לטיפות מים. בשל כך זכתה עדת מאמיניו של קינג'יקיטליה בכינוי "מאג'י" - מים בסוואהילי.

ב-20 ביולי 1905 הניפה כת המאג'י את נס המרד, והמונים נזעמים עקרו שדה כותנה שלם. בעקבות פשיטה על ביתו של פקיד גרמני, לכדו הגרמנים את קינג'יקיטילה ותלו אותו ב-4 באוגוסט בעוון בגידה. אחיו, יחד עם רופאי אליל מקומיים נוספים, המשיך להוביל את המרד, אשר כונה מרד המאג'י מאג'י. לאחר שב-21 באוקטובר הניסו קומץ גרמנים צבא של המוני מורדים באמצעות מכונות ירייה, השליכו מאמיניו של קינגיקיטילה את בקבוקי השיקוי שנתן להם כשהם בוכים "המאג'י הוא שקר!".[2] הגרמנים סיימו לדכא את המרד רק ב-1907, ובמהלכו נהרגו מאות אלפי מקומיים בקרבות ובמעשי טבח שנערכו בידי הגרמנים. כיום נחשב קינג'יקיטילה לגיבור לאומי בטנזניה המודרנית.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Story of Africa - Religious Resistance
  2. ^ Bullets into Water: The Sorcerers of Africa
  3. ^ Mwakikagile, Godfrey (2000). Africa and the West. Nova Publishers. p. 70.