קליי אייקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קליי אייקן
Clay Aiken
לידה 30 בנובמבר 1978 (בן 45)
ראלי, קרוליינה הצפונית, ארצות הברית
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2003
מקום לימודים Leesville Road High School, אוניברסיטת קרוליינה הצפונית בשרלוט, אוניברסיטת קמפבל עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פופ, פופ רוק
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים 19 רקורדינגס, דקה רקורדס, RCA רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Jaymes Foster עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים פרקר פוסטר אייקן עריכת הנתון בוויקינתונים
www.clayaiken.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלייטון הולמס "קליי" אייקןאנגלית: Clayton Holmes "Clay" Aiken; נולד ב-30 בנובמבר 1978) הוא זמר וכותב שירים אמריקאי אשר התפרסם עם השתתפותו בעונתה השנייה של תחרות הכישרונות האמריקאית אמריקן איידול בה הגיע למקום השני.

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייקן נולד בקרוליינה הצפונית. כשהיה תינוק אמו נמלטה איתו מאביו המכה. בתור ילד הופיע שר במקהלות בית הספר והכנסייה, והשתתף בהפקות תיאטרון מקומיות, ולאחר התיכון שימש כסולן בלהקה מקומית בשם "Just By Chance". אייקן הופיע במספר מקומות ברחבי קרוליינה ואף שר במהלך משחק של קבוצת קרוליינה הוריקנס. לפני השתתפותו באמריקן איידול הקליט שלושה אלבומי דמו שנקראו "Look What Love Has Done" ,"Redefined" ו-"Look What Love Has Done, Vol 2".

בתור נער הדריך במחנות ילדים של YMCA שם החל להתעניין בחינוך מיוחד. בגיל 19 היה מורה מחליף בכיתה לילדים אוטיסטים. אייקן למד חינוך מיוחד באוניברסיטה של צפון קרוליינה בשארלוט וסיים את לימודיו בשנת 2003 תוך כדי השתתפותו ב"אמריקן איידול" וסיבוב ההופעות שלאחריו.

במהלך לימודיו עבד במשרה חלקית כחונך לילד אוטיסט. אימו של הילד, דיאן ביובל, עודדה אותו להרשם לאודישנים של "אמריקן איידול".

קריירת מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמריקן איידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 השתתף אייקן בעונה השנייה של אמריקן איידול. כאשר הגיע אייקן לאודישנים הייתה לשופטים הסתייגות לגבי מראהו אך לאחר ששמעו אותו שר את השיר "Always and Forever" הוא עבר לשלב הבא. אייקן הגיע לגמר בו הפסיד לרובן סטודארד.

2003-2004: אלבום בכורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2003 יצא הסינגל הראשון של אייקן שנקרא "Invisible". הסינגל הגיע למקום ה-37 במצעד הבילבורד וזכה למעמד של זהב. אלבום הבכורה של אייקן נקרא "Measure of a Man ויצא ב-14 באוקטובר 2003. ב-16 במרץ 2004 יצא "The Way/Solitaire". הסינגל השלישי והאחרון מהאלבום היה "I Will Carry You".

2004-2006: אלבום שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 בנובמבר 2004 יצא אלבום האולפן הראשון של אייקן שעסק כולו בשירי חג המולד ונקרא "Merry Christmas with Love". האלבום הגיע למקום הרביעי במצעד הבילבורד עם מכירות של למעלה ממיליון עותקים בשישה שבועות וזכה למעמד של אלבום פלטינה.

2006-2008: אלבום שלישי ומיני אלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומו השלישי של אייקן יצא ב-19 בספטמבר 2006 ונקרא "A Thousand Different Ways". הסינגל הראשון היה "Without You" והסינגל השני מהאלבום היה "A Thousand Days" שיצא בינואר 2007.

ב-28 בנובמבר 2006 הוציא אייקן מיני אלבום אשר כלל 4 רצועות תחת השם "All Is Well".

2008-2009: אלבום רביעי ואלבום אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומו הרביעי של אייקן נקרא "On My Way Here" ויצא ב-6 במאי 2008. האלבום מכר כמאה אלף עותקים בשבוע הראשון ליציאתו והגיע למקום הרביעי של מצעד הבילבורד. הסינגל היחיד מהאלבום היה "On My Way Here" שיצא באפריל 2008.

ב-31 במרץ 2009 הוציא אייקן אלבום אוסף שהכיל 14 מלהיטיו הקודמים ונקרא "Playlist: The Very Best of Clay Aiken".

2010-2011: אלבום חמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 ביוני 2010 הוציא אייקן את אלבומו החמישי שהיה "Tried and True". האלבום זכה לביקורות חיוביות והגיע למקום התשיעי במצעד הבילבורד. מאוחר יותר יצא האלבום בעריכה מחודשת והכיל 2 רצועות נוספות.

2011-הווה: אלבום שישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בדצמבר 2011 הוציא אייקן סינגל חדש שנקרא "Bring Back My Love". אלבומו השישי נקרא "Steadfast" ויצא ב-27 במרץ 2012.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 בנובמבר 2004 יצא ספר זכרונות שנכתב על ידי אייקן שנקרא "Learning to Sing: Hearing the Music in Your Life".

ב-8 באוגוסט 2008 הודיע בבלוג האישי שלו על לידת בנו, פרקר פוסטר אייקן. אמו של הילד היא אחותו של דייוויד פוסטר, מפיק שלושת אלבומיו האחרונים של אייקן בחברת RCA רקורדס. לאחר שנים שבהן הכחיש שהוא הומו, הצהיר אייקן על זהותו המינית בריאיון למגזין פיפל.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003, מייד אחרי פרסומו ב"אמריקן איידול" הקים יחד עם דיאן ביובל, קרן למען שילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בלימודים ובפעילויות חברתיות. ב-2006 מונה על ידי ג'ורג' בוש לכהונה בת שנתיים בוועדה הנשיאותית לאנשים עם לקות שכלית.

ב-2004 מונה לשגריר רצון טוב מטעם הוועד האמריקני למען יוניצ"ף, ופעיל להבטחת השכלה יסודית לילדים ברחבי העולם, ובין השאר נשלח לבנדה אצ'ה אחרי פגיעת הצונאמי, לאוגנדה, אפגניסטן, מקסיקו, קניה וסומאליה, על מנת לעורר את המודעות לחשיבות מתן האפשרות לילדים לזכות בחינוך.[1]

ב-2014 הודיע על התמודדותו למועמדות המפלגה הדמוקרטית לקונגרס מטעם המחוז השני של צפון קרולינה, מטעמו מכהנת כיום חברת הקונגרס הרפובליקנית רנה אלמרס[2]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי סטודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני אלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קליי אייקן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קליי אייקן, באתר הקרן האמריקנית למען יוניצ"ף
  2. ^ Clay Aiken for Congress - "Open Door" Campaign Announcement, בערוץ היוטיוב של אייקן