קנת' ארו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קנת' ארו
Kenneth Arrow
צילום מ-1996
צילום מ-1996
לידה 23 באוגוסט 1921
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בפברואר 2017 (בגיל 95)
פאלו אלטו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Kenneth Joseph Arrow עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי כלכלה, economics and politics, ספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים קליפורניה, ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט הארולד הוטלינג עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט ג'ון הרסני, Ted Bergstrom, Thomas Marschak, David Donaldson, David Bradford, Hajime Oniki, Dean Jamison, David A. Starrett, סבסטיאן פיניירה, Ross Starr, David M. Grether, Michael Reich, מיכאל ברונו, Karl Shell, מנחם יערי, Jan Kmenta, Michael A. Schwarz, Michael Bruno, William Balson, Jerry Stewart Kelly, Peter Joseph Edward Stan, William Kip Viscusi, John Geanakoplos, Luis Fernando Medina S., Herakles M. Polemarchakis, Pankaj Tandon, Daniel William Osborn, Elena Antoniadou, Junjie Edward Li, Esther-Mirjam Sent, Prashant Parikh, Peter Ole Anderson, Andrea Prat, אריק מסקין, Jean-Jacques Laffont, אברהם בז'ה, ננסי סטוקי, רוג'ר מאירסון, Meiring de Villiers, מייקל ספנס, John Stuart Lane, Thomas D. Quint, Takatoshi Ito, John Conlisk, Robert Clarence Lind, Walter P. Heller עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנת' ג'וזף ארו (בשם מלא באנגלית: Kenneth Joseph Arrow; ‏23 באוגוסט 192121 בפברואר 2017) היה כלכלן יהודי אמריקאי, פרופסור באוניברסיטת סטנפורד. ארו זכה בפרס נובל לכלכלה ב-1972, בשיתוף עם ג'ון היקס על תרומתם לתאוריית שיווי המשקל הכללי בכלכלה, ולתאוריה של כלכלת רווחה. בן 51 בעת הזכייה, היה צעיר הזוכים בפרס נובל לכלכלה[1]. בשנת 2004 זכה במדליה הלאומית למדעים, העיטור המדעי הנכבד ביותר שמחולק על ידי ארצות הברית, על מחקריו בנושאי קבלת החלטות בתנאי אי ודאות ומחקרו על נטילת סיכונים.

יחד עם פול סמואלסון, הוא נחשב לאחד מהמייסדים של הכלכלה הנאו-קלאסית המודרנית (שלאחר מלחמת העולם השנייה). רבים מתלמידיו לשעבר זכו בפרס נובל בעצמם.

התרומות הבולטות שלו הן מתחום של תאוריית הבחירה הציבורית, בעיקר משפט אי האפשרות של ארו; וכן עבודתו על ניתוח של שיווי משקל כללי. הוא הציב יסודות לכמה ענפים נוספים בכלכלה, ביניהם תאוריית הצמיחה האנדוגנית, כלכלת בריאות וכלכלת מידע.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנת' ארו נולד בניו יורק למשפחה יהודית שהיגרה מרומניה. אמו, ליליאן, נולדה ביאשי ואביו, הרי, היה יליד פודו אילואיי. ארו קיבל תואר ראשון מהאוניברסיטה העירונית של ניו יורק ב-1940, ותואר שני ודוקטורט מאוניברסיטת קולומביה ב-1941 ו-1951. משנת 1946 עבד במקביל למחקרו באוניברסיטת קולומביה גם כחוקר באוניברסיטת שיקגו, שם כיהן כפרופסור חבר. ארו הקים יחד עם פרופ' מנחם יערי את בית הספר קיץ לכלכלה תאורטית במכון ללימודים מתקדמים אשר באוניברסיטה העברית בירושלים ועמד בראשו במשך 19 שנה עד שנת 2007.

ארו היה אחיה של הכלכלנית אניטה סאמרס, דודו של הכלכלן לארי סאמרס, וגיסו של הכלכלן פול סמואלסון (אחיו של הכלכלן רוברט סמואלסון).

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפט ארו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפט ארו הוצג בתיזה שלו לדוקטורט. הוא קובע שכלל הבחירה החברתי היחיד אשר מקיים שני תנאים בסיסיים (יעילות פארטו ובחירה בלתי-תלויה), הוא כלל הדיקטטור, בו פרט יחיד קובע באופן בלעדי את ההעדפות החברתיות (כלומר: לא קיים כלל בחירה כזה שהוא גם דמוקרטי).

שיווי משקל כללי בשוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביחד עם ז'ראר דברה, סיפק ארו את ההוכחה המדוקדקת הראשונה לקיומו של שיווי משקל כללי המנחה את השוק, בהינתן כמה הנחות מגבילות. ארו הרחיב את המודל כך שיעסוק גם בנושאי אי-ודאות, יציבות שיווי המשקל, ויעילותו של שיווי משקל תחרותי.

תאוריית הצמיחה האנדוגנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארו מילא תפקיד חיוני בראשית המחקר בתאוריית הצמיחה האנדוגנית (או: תאוריית הצמיחה החדשה), שניסתה להסביר את מקורם של שינויים טכנולוגיים, שנחשבים לגורם העיקרי שמאפשר צמיחה כלכלית. עד לפיתוחה של תאוריה זאת, ההנחה הייתה כי שינויים טכנולוגיים מתרחשים מסיבות אקסוגניות (חיצוניות למערכת)- כלומר, קורים ללא הסבר לסיבת התרחשותם מתוך המערכת הכלכלית. תאוריית הצמיחה האנדוגנית סיפקה הסבר כלכלי לסיבות לחדשנות של חברות - כך ששינויים טכנולוגיים וחדשנות באים מבפנים - מתוך המודל הכלכלי (אנדוגני - פנימי למערכת - ומכאן השם). בהמשך לעבודתו החלוצית של ארו, התפתחה ספרות מחקרית ענפה בנושא.

כלכלת מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחקר חלוצי נוסף, חקר ארו את הבעיות הנגרמות עקב מידע א-סימטרי בשווקים. בעסקאות רבות, לאחד הצדדים (לרוב המוכר) יש יותר מידע על המוצר הנמכר מאשר לצד האחר. אסימטריה של מידע יוצרת תמריץ לצד שלו מידע רב יותר לרמות את הצד בעל המידע המועט יותר, ודבר זה עלול לגרום מצב של כשל שוק. כתוצאה מכך, התפתחו מספר מנגנוני שוק, ביניהם ערבויות ואימות על ידי צד שלישי, המאפשרים לשווקים עם מידע א-סימטרי לתפקד. ארו ניתח סוגיה זו בתחום הטיפול הרפואי (במחקר מ-1963, שכותרתו "אי-ודאות וכלכלת הרווחה של טיפול רפואי"). מאוחר יותר, נחקרו שווקים נוספים - בעיקר נכסים יד שנייה, מכירות פומביות ברשת וביטוח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנת' ארו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עד לשנת 2019 בה זכתה בפרס אסתר דופלו בגיל 46