קרחון פריטו מורנו

קרחון פריטו מורנו
Glaciar Perito Moreno
מראה הקרחון
מראה הקרחון
מידע כללי
על שם פרנסיסקו מורנו עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הפארק הלאומי לוס גלסיירס, ארגנטינה
אורך 30 קילומטר
רוחב 5 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 250 קמ"ר
סוג קרחון יבשתי
קואורדינטות 50°28′30″S 73°3′0″W / 50.47500°S 73.05000°W / -50.47500; -73.05000
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גוש קרח נושר מן הקרחון ומתנפץ אל המים

קרחון פריטו מורנוספרדית: Glaciar Perito Moreno) הוא אחד הקרחונים הגדולים המרכיבים את הפארק הלאומי לוס גלסיירס בחלקה הדרום-מזרחי של פרובינציית סנטה קרוס בחבל פטגוניה שבארגנטינה, ואחד מאתרי התיירות המרכזיים במדינה.

נתונים פיזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריטו מורנו, המרוחק 78 קילומטרים מהעיירה אל קלפטה, הוא אחד מ-48 הקרחונים הניזונים משדה הקרח הפטגוני הדרומי בהרי האנדים (פוטנציאל המים המתוקים השלישי בגודלו בעולם לאחר אנטארקטיקה וגרינלנד). שטחו של הקרחון 250 קמ"ר, אורכו כ-30 ק"מ ועומקו מגיע עד לכ-700 מטר. הקרחון מתקדם לכיוון אגם ארגנטינה (Lago Argentino) במהירות של שני מטר ליום (כ-700 מטר בשנה). בחזיתו אל האגם רוחבו מגיע ל-5 ק"מ, גובהו הממוצע 60 מטר מעל פני הים, ועומק הקרח הכולל הוא 170 מטר.

מחזוריות התפתחותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריטו מורנו הוא אחד משלושת קרחוני פטגוניה אשר אינם נמצאים בנסיגה: סך שטחו נשאר יציב ב-90 השנים האחרונות. באופן מחזורי מתפתח הקרחון לכיוון אגם ארגנטינה ויוצר סכר טבעי החוצה את האגם כאשר הוא מגיע לחוף מנגד. באין פתח ניקוז, עולה מפלס המים בחלק האגם אליו מתנקז נחל ריקו (Barzo Rico) עד לגובה של 30 מטר מעל לגובה פני המים בחלקו העיקרי של האגם. לחץ המים העצום גורם בסופו של דבר להתבקעות וקריסת סכר הקרח. מחזוריות זו של התפתחות הסכר הטבעי וקריסתו אינה קבועה ותדירותה נעה בין שנה לעשור, 4-5 שנים בממוצע. קריסתו הראשונה המתועדת של הסכר התרחשה בשנת 1917 ואחת נוספת ביולי 2008 והאחרונה ב-5 במרץ 2012.

החוף מול חזית הקרחון בנוי כ"מרפסת" טבעית לצפייה בו ומהווה מוקד משיכה לתיירים, אשר גם אם אינם זוכים לחזות בקריסת סכר הקרח המתרחשת אחת לכמה שנים, יכולים לצפות בשבירות קטנות של גושי קרח גדולים הקורסים אל מי האגם המתרחשות תכופות בעונה החמה. בשל כך הקרחון ידוע בקרב מטיילים ישראלים כ"קרחון המתנפץ".

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרחון פריטו מורנו התגלה בשנת 1879 וב-1899 נקרא על שם החלוץ החוקר פרנסיסקו מורנו בן המאה ה-19, שהקדיש את רוב שנותיו לחקר המחוז (בספרדית המילה Perito משמעותה "מומחה"), ופעל והשפיע רבות במחלוקת בין ארגנטינה לצ'ילה על מיקום הגבול באזור בין שתי המדינות. זאת על אף כי ניכר מרשימותיו שהוא עצמו לא חזה בקרחון זה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרחון פריטו מורנו בוויקישיתוף


קרחון פריטו מורנו.