קרין מיכאליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרין מיכאליס
Karin Michaëlis
לידה 20 במרץ 1872
רנדרס, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בינואר 1950 (בגיל 77)
קופנהגן, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Katharina Marie Bech Brøndum עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום דנמרקדנמרק דנמרק
מקום קבורה Thurø Church עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה דנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג סופוס מיכאליס (18951911) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מלגת הנסיעות של תגאה ברנדט (1927) עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרין מיכאליס (דנית: Karin Michaëlis;‏ 20 במרץ 187211 בינואר 1950) הייתה סופרת דנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרין מיכאליס למדה מוזיקה בנעוריה אך פנתה לספרות. כתביה עוסקים במיוחד בבעיות האישה המודרנית, בשאלות חברתיות ובבעיית המלחמה. בין יצירותיה: הגיל המסוכן (1910, תיאור אהבה טראגית של אשה קשישה); הנערה עם כלי החרס (1925); ביבי (19281931); המושל; נשי ויינסברג, ועוד.

לאחר שעברה לקופנהגן הכירה את המשורר והסופר המצליח סופוס מיכאליס והשניים נישאו ב-1895. השניים התפרנסו מכתיבת ביקורות על הצגות תיאטרון. בני הזוג התגרשו ב-1911. לאחר כן מיכאליס נישאה לדיפלומט האמריקאי צ'ארלס אמיל סטנגלנד. הוא לא אהב את הפעילות הספרותית והפוליטית של אשתו, שעשתה את פריצת הדרך שלה כמחברת בתקופה זו עם "הגיל המסוכן". הם נפרדו בשנת 1917. מיכאליס הזהירה בשלב מוקדם מהסכנה הנשקפת מבניטו מוסוליני ואדולף היטלר. בשנת 1932 השתתפה בקונגרס אנטי-מלחמתי באמסטרדם. משנת 1933 שיכנה פליטים גרמנים באחוזתה באי תורו (Thurø), בהם ברטולט ברכט, הלנה וייגל ומריה לזר. בשנת 1940 היא נמלטה לארצות הברית בעצמה וחזרה לדנמרק רק בשנת 1946.

אחדים מספריה תורגמו לעברית, אך בעיקר היו מוכרים בארץ הספרים מסדרת "ביבי", ספרים לילדים ולנוער על ילדה יתומה מאם, שאביה מנהל תחנת רכבת בדנמרק ועל כן היא מרבה לשוטט ברחבי ארץ זו וכיוון שהיא חובבת ציור מושבעת, היא מציירת כל מה שרואות עיניה, אנשים, בתים ונופים. ציורים אלה, חלקם רישומים וחלקם בצבעים, ממלאים את הספרים בסדרה ותורמים הרבה לחן שבהם.

ספר אחר של קרין מיכאליס שתורגם לעברית לפני שנים רבות ונשכח עם הזמן הוא "האי הירוק", המספר על שואה עולמית, שבה מגלים תושבי האי הדני הקטן, שכל העולם נעלם בן לילה, לפחות עד כמה שידוע להם, והם נותרו לבדם, להסתדר כמיטב יכולתם. בנסיבות אלה, מתגלים כמובן המבוגרים בכל חולשותיהם ומי שמציל את המצב הם הילדים, בעזרת אחת מתושבות האי, שחלמה פעם, בצעירותה, חלום על מצב דומה ומאז הכינה עצמה לאפשרות כזאת בדיוק.

ספריה לילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביבי: ילדה דנית קטנה (1929. תר' יצחק למדן, 1935) — בתו השובבה של מנהל תחנת הרכבת מסולקת מבית-הספר ויוצאת לטיולים.
  • המסע הגדול של ביבי (1930. תר' א. אחירב, 1944) — ביבי מספרת על טיולה עם סבה באירופה בשורת מכתבים משעשעים, הכתובים בסגנון ילדותי.
  • האי הירוק (1933. תר' חנה סמואל, 1945) — ילדי אי, שאסון טבע ניתקו מן העולם, מגלים תושייה ונוטלים את ניהול העניינים לידיהם.
  • ביבי ואולֶה (1935)
  • ביבי והילדה ההולנדית (1938)
  • לוטֶה בת האושר (1938)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרין מיכאליס בוויקישיתוף