רוברט מיצ'ם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט מיצ'ם
Robert Mitchum
לידה 6 באוגוסט 1917
ברידג'פורט, קונטיקט, ארצות הברית
פטירה 1 ביולי 1997 (בגיל 79)
סנטה ברברה, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה Robert Charles Durman Mitchum עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת סרט אפל
פילם נואר
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1942–1996 (כ־54 שנים)
מקום לימודים Haaren High School עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים כריסטופר מיצ'ם עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט צ'ארלס דורמן מיצ'ם (אנגלית: Robert Mitchum‏; 6 באוגוסט 19171 ביולי 1997) היה שחקן קולנוע וזמר אמריקאי. מיצ'ם זכור בעיקר בשל הופעותיו בסרטים בסגנון הסרט האפל וכמבשר דמות האנטי-גיבור בשנות החמישים ושנות השישים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיצ'ם נולד בברידג'פורט, קונטיקט, לג'יימס תומאס מיצ'ם, עובד מספנות ומסילות הברזל, ולאן הרייט לבית גונדרסון, מהגרת נורווגית ובתו של קפטן אוניה.

בתור ילד, נהג מיצ'ם לעסוק במעשי קונדס ובקטטות רחוב, ובגיל 12 שלחה אותו אמו להתגורר אצל סבו וסבתו בדלאוור, שם נשר מבית הספר לאחר שהתעמת עם המנהל.

בשנת 1930 עבר מיצ'ם למנהטן שבניו יורק יחד עם אחותו הגדולה, ג'וליה, שהייתה מלצרית ושחקנית תיאטרון. הוא עזב את לימודיו ויצא למסע ברחבי ארצות הברית ברכבות. במהלך מסעותיו התפרנס מאיגרוף ואף נעצר על ידי המשטרה.

בשנת 1936 שב להתגורר עם אחותו בלונג ביץ' שבקליפורניה ועד מהרה הצטרפו אליהם כל שאר בני המשפחה. אחותו ג'וליה שכנעה אותו להצטרף עמה ללהקת תיאטרון מקומית. בתחילת דרכו שימש כעוזר במה ואף כתב מספר יצירות קצרות שבוצעו על ידי הלהקה.

בשנת 1941, עם הולדת בנו הבכור, מצא מיצ'ם עבודה קבועה כמפעיל מכונות בחברת תעופה.

בעקבות התמוטטות עצבים שלקה בה בשל עבודתו, החליט לעבוד כניצב בסרטי קולנוע. סוכן אותו פגש השיג לו ריאיון עם מפיק סדרת מערבונים השייכים לקולנוע העצמאי (B-movie), אליהם התקבל כשהוא מגלם את תפקיד הרשע בכמה סרטים בין השנים 19421943.

לאחר שהרשים את הבמאי מרווין לרוי בסרט "שלושים שניות מעל טוקיו" (1944), מיצ'ם חתם חוזה לשבע שנים ב-RKO Pictures בהן כיכב בשורה ארוכה של סרטים שוליים עד אשר החל להשתתף בסרטי הפילם נואר, שהפכו אותו לאחד השחקנים הגדולים של תקופתו.

הסרט האפל הראשון בו שיחק היה "מתחת לזרם" (1946), של הבמאי וינסנט מינלי, אומנם הוא הופיע רק בתפקיד משני, לצד קתרין הפבורן ורוברט טיילור, אך זאת הייתה תחילתה של קריירה שנמשכה 50 שנה. שנה קודם לכן הוא קיבל את המועמדות היחידה שלו לפרס האוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, בדרמת המלחמה הביוגרפית של ויליאם ולמן, "הסיפור של ג'י. איי. ג'ו".

בחצי השני של שנות הארבעים כיכב ביצירות המופת של הפילם נואר "אש צולבת" (1947), שביים אדוארד דמיטריק וב"סיפור מהעבר", מאותה שנה. סרט אפל ידוע נוסף בו כיכב היה "ליל הצייד" (1955).

מבין סרטיו הבאים נמנים "בצד הסכנה" (1950), "פני מלאך" (1953) ו"נהר האבדון" (1954) של הבמאי אוטו פרמינגר, "רק אלוהים יודע, מר אליסון" (1957), אנשי השקיעה" (1960) דרמת המלחמה עמוסת הכוכבים "היום הארוך ביותר" (1962) ובגרסה השנייה של "השינה הגדולה" (1978).

מיצ'ם נישא בשנת 1940 לאהבת נעוריו דורותי. השניים נותרו יחד עד פטירתו ונולדו להם שלושה ילדים משותפים. שני בניו, ג'יימס וכריסטופר וגם שני נכדים, בנטלי וקארי, הם שחקנים.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]